• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
5

قبل از خرید ارز دیجیتال به این ۱۰ نکته توجه کنید!

  • کد خبر : 14809
  • 25 اردیبهشت 1400 - 14:15
قبل از خرید ارز دیجیتال به این ۱۰ نکته توجه کنید!
یاز اکو - این روزها یکی از داغ‌ترین بحث‌ها بین فعالان اقتصادی سراسر جهان ارز دیجیتال است. از رواج آن در وال‌استریت گرفته تا استخراج گسترده در رفسنجان! ارزهای دیجیتال هر روز افراد جدیدی را به خود جذب می‌کنند. مطمعناً رشد موشک‌وار قیمت ارزهای دیجیتال برای تازه‌واردهای بازار وسوه‌ کننده است، اما نباید بدون اطلاع از خطرهای سرمایه‌گذاری در این بازار شیرجه زد. اگر توجه شما به ارزهای دیجیتال جلب شده ولی برای سرمایه‌گذاری در این بازار دو به شک هستید، قبل از ورود به بازار باید ۱۰ نکته اساسی را در نظر داشته باشید.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از آسان بیت کوین، در ادامه با کمک مقاله‌ای از وب سایت کوین دسک، ۱۰ نکته مهم را که باید پیش از سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به آن توجه داشته باشید را بررسی می‌کنیم. حتی اگر یک حرفه‌ای در زمینه ارزهای دیجیتال هستید، احتمالا کسانی را می‌شناسید که درباره این بازار کنجکاو هستند و یا ممکن است به این بازار به عنوان راهی برای «در آوردن پول مفت» نگاه کنند؛ این مقاله را برای آنها ارسال کنید تا ناآگاهانه وارد بازار نشوند و سرمایه خود را از دست ندهند.

۱- بیشتر از آنچه می‌توانید از دست دهید سرمایه‌گذاری نکنید!

هیچکس نمی‌تواند بگوید یک بازار مالی ریسک ندارد، بازار ارزهای دیجیتال نیز از این حقیقت مستثنا نیست، اماّ این بازار از بازارهای سرمایه‌گذاری دیگر پرخطرتر است و تنها چیزی که می‌توان تضمین کرد وجود نوسان‌های شدید است. در بیشتر موارد قوانین این حوزه نامششخص است و نظارت آنچنانی بر آن نمی‌شود. سازمان یا شرکت مرکزی برای مدیریت و نظارت بر تمامی فعالیت‌های این بازار وجود ندارد. قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند در چند دقیقه چند برابر صعود یا نزول کند. اگر به‌تازگی با این بازار آشنا شده‌اید، این را در نظر بگیرید که در حال حاضر روند کلی بازار بسیار صعودی است، ولی این روند برای همیشه ادامه پیدا نخواهد کرد و احتمال تغییر روند بازار بسیار بالا است.

خطرات بازار با توجه به ارز انتخابی متغیر است. برای مثال، بیت کوین قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین ارز دیجیتال است و بیش از یک دهه از پیدایش آن می‌گذرد. پس احتمال غیب شدنش بسیار کمتر از دیگر ارزهای دیجیتال است، اما با این حال نمی‌توان گفت بیت کوین یک سرمایه‌گذاری بی‌خطر است. با درنظر گرفتن نکات ذکر شده، پیشنهاد می‌کنم خانه یا پس‌انداز زندگیتان را در این بازار سرمایه‌گذاری نکنید.

۲- مفصل تحقیق کنید

قبل از اینکه مقدار قابل توجهی پول را در هر یک از ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، ساعت‌ها درباره آن ارز و فناوری پشت آن تحقیق کنید تا ارزش واقعی آن را دریابید. صرفاً این‌که شخص دیگری آن ارز دیجیتال را با قیمتی بیشتر از شما خواهد خرید نباید دلیل سرمایه‌گذاری شما باشد.

هرچه می‌تواند درباره آن ارز بخوانید، در گروه‌های مجازی درباره ان سوال کنید، مقالات و اخبار ما و دیگر وبسایت‌ها را هم فراموش نکنید. از کسانی که در این زمینه فعالیت دارند مشاوره بگیرید، کتاب‌های مربوط به ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی را بخوانید، اگر چیزی شنیدید و معنی آن را نمی‌دانستید، خجالت نکشید و حتماً آن را بپرسید، اگر باز هم متوجه نشدید در اینترنت دنبال جواب سوالتان باشید و درنهایت گول افرادی را نخورید که ارزهای ناشناخته را به شما معرفی می‌کنند تا شاید با خریدن شما ارزش آن بالا برود و خودشان سود کنند.

حتی اگر ایمان کامل به این بازار و اهداف آن دارید، نظر منتقدان را هم گوش دهید و با درنظر گرفتن تمامی جوانب تصمیم بگیرید.

۳- در برابر «ترس از دست دادن فرصت‌ها» مقاومت کنید

اگر تنها دلیل شما برای سرمایه‌گذاری در یک ارز «ترس از دست دادن فرصت‌ها» برای کسب سود است، با ورود به بازاردارایی خود را از دست خواهد داد.

«ترس از دست دادن» راه خوبی برای هدر دادن سرمایه‌ای است که سال‌ها برای جمع کردن آن زحمت کشید‌ه‌اید. مشکل این نوع ورودهای عجولانه این است که در بیشتر مواقع تحقیق کافی درباره آن ارز صورت نمی‌گیرد و تصمیمی کاملاً احساسی گرفته می‌شود. اگر با «ندای قلبتان» معامله‌گری کنید، بدون شک در آینده نزدیک قلبتان می‌گیرد!

ارزی که می‌خواهید بخرید را بشناسید، «واقعاً» آن را بشناسید. این‌که به سایت آسان بیت کوین بیایید و ببینید که یک ارز در ۲۴ ساعت اخیر ۷۰ درصد رشد کرده تحقیق نیست. احتمال این‌که با خرید شما قیمت آن ارز سقوط کند هم اصلاً کم نیست.

تمام ارزها پامپ کننده دارند، حتی بیت کوین. پامپ کننده‌ها کسانی هستند که قیمت یک ارز را پس از این‌که خودشان می‌خرند به صورت غیرواقعی با تبلیغات و… بالا می‌برند و وقتی افراد بدشانسی مثل شما آن را با قیمت بالا می‌خرند، دارایی خود را می‌فروشند و باعث سقوط قیمت آن ارز دیجیتال می‌شوند. این اتفاق در تمام بازار‌های مالی رخ می‌دهد، پس مراقب باشید.

تاکید می‌کنم؛ تحقیق، تحقیق و باز هم تحقیق.

۴- اگر ارزی بیش از حد خوب به نظر می‌رسد، یک جای کار می‌لنگَد!

مثل تمامی بازارهای مالی دیگر، بازار ارزهای دیجیتال نیز مملو از شارلاتان‌ها است. در حال حاضر بیش از ۵,۷۶۰ ارز دیجیتال در بازار موجود است و بسیاری از این پروژه‌ها با وعده‌های دروغین اقدام به جذب سرمایه کرده‌اند. هنوز افرادی هستند که ادعا می‌کنند پروژه آنها بیت کوین بعدی است، اما فقط یک راه برای مطمئن شدن از این موضوع وجود دارد؛ تحقیق کردن.

جدا از خرید، در قرض کردن از صرافی‌ها هم آگاه باشید. بعضی از صرافی‌ها قابلیت معامله با اهرم را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند، در معاملات اهرم یا معاملات ضریب‌دار می‌توانید تا ۱۰۰ برابر سرمایه اصلی خود را از یک ارز خرید کنید و سود معامله نسبت به سرمایه افزایش یافته شما محاسبه می‌شود، ولی اگر بازار خلاف جهت پوزیشنی (Position) که شما گرفته‌اید حرکت کند، فقط با افت چند درصدی قیمت آن ارز پول شما از بین خواهد رفت. در کل اگر مبتدی هستید از معاملات اهرم‌دار دوری کنید.

۵- اعتماد نکنید، اعتبار سنجی کنید

هرجا پول باشد کلاهبرداری هم هست، با رشد سریع ارزش ارزهای دیجیتال، روزانه صدها کلاهبرداری در این بازار رخ می‌دهد، اما فرق این بازار با بازارهای دیگر این است که اگر شما پولتان را در یک کلاهبرداری از دست بدهید، احتمال بازپس‌گیری آن یا دستگیری سارق بسیار کم است.

۶- ارزش دلاری ۱ واحد هر ارز با ارز دیگر متفاوت است

صرفاً بخاطر این‌که قیمت هر واحد یک ارز دیجیتال ۱ دلار است نمی‌توان گفت ارزش آن از بیت کوین یا ارزهای گرانتر کمتر است. ارزهای دیجیتال به صورت یکسان و برابر ساخته نمی‌شوند.

هزاران ارز دیجیتال وجود دارد، بعضی به دنبال کپی برداری از بیت کوین هستند و بعضی به دنبال حل مشکلات کابران، هر کدام از آنها سطوح متغیری از پشتیبانی توسعه‌دهندگان و غیرمتمرکز بودن دارند.

حال برای تسخیض ارزش یک ارزدیجیتال، باید بپرسیم چرا و چگونه این ارز ایجاد شده است. کارایی آن چیست؟ چه شرکتی در حال توسعه آن است؟ آیا به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شود؟

از همه مهم تر، مدل امنیتی این ارز دیجیتال چیست؟ آیا بر اساس سازوکار اثبات سهام است یا اثبات کار؟ اگر از مدل اثبات کار استفاده می‌کند، هَش ریت (Hash Rate) آن در مقایسه با دیگر ارزهای فعال با سازوکار اثبات کار چقدر است؟ اگر نمی‌دانید این اصطلاحات چه معنایی دارند، یعنی هنوز برای سرمایه‌گذاری در این بازار آماده نیستید.

۷- ارزهای دیجیتال خود را کجا نگهداریم؟

ارز دیجیتال همانند پول نقد است، یعنی هرکسی آن را در دست داشته باشد صاحب آن است و وقتی گم یا دزدیده شود، دیگر قابل بازگشت نخواهد بود.

برای همین است که افراد حرفه‌ای این حوزه به شما پیشنهاد می‌دهند پولتان را به شخص ثالث نسپارید. منظور از شخص ثالث همان صرافی‌ها و کیف پول‌های نرم‌افزاری است. دلیل این توصیه این است که در اکثر موارد نظارت خاصی از طرف یک ارگان رسمی بر این اشخاص صورت نمی‌گیرد، و علت نبود نظارت هم طبیعت ارزهای دیجیتال است.

برای مثال به تازگی مدیرعامل یک صرافی ترکیه‌ای حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های کاربران صرافی خود را دزدید و گریخت.

با این حال، نگهداری از ارزهای دیجیتال در کیف پول‌های سخت افزاری یا تکه‌ای کاغذ که روی آن ارقام و حروف نوشته شده است نیز می‌تواند سخت باشد و اگر مهارت کافی نداشته باشید، به سادگی می‌تواند ارزهایتان را از دست بدهید. برای همین برخی سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند دارایی‌هایشان را به شخص ثالث بسپارند.

اگر از دزدی و کلاهبرداری بگذریم، برخی از صرافی‌ها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مشکلات قانونی یا اهراز نشدن حساب کاربری، دارایی‌های شما را مسدود کنند. به‌علاوه، برخی از صرافی‌ها زیرساخت کافی برای همیشه کارکردن را ندارند، برای مثال گاهی پیش می‌آید که صرافی کوین بیس (Coinbase) در زمان نوسان و شلوغی بازار موقتاً از کار می‌افتد.

در مجموع، روش‌های مختلفی برای نگهداری از ارزهای دیجیتال وجود دارد و شما باید با در نظر گرفتن تمام معایب و مزایا، یکی را انتخاب کنید، ولی در صورت انتخاب شخص ثالث، از قابل اعتماد بودن آن اطمینان حاصل کنید و شرایط و قوانین استفاده از خدمات آن پتفرم را با دقت مطالعه کنید.

۸- لزومی ندارد که یک واحد کامل از یک ارز دیجیتال را بخرید

هر یک از ارزهای دیجیتال قیمت متفاوتی دارند، برخی ۱ تومان و برخی ۱ میلیارد تومان، پس اگر درباره این حوزه کنجکاو هستید می‌تواند مقدار کمی از یک ارز دیجیتال را بخرید و کار با آن را یاد بگیرید. برای مثال می‌توانید با پرداخت ۱۰۰ دلار یا حدود ۲,۳۰۰,۰۰۰  تومان، ۰.۰۰۱۸ بیت کوین خریداری کنید.

۹- به مالیات و کارمزدها توجه کنید

درآمد حاصل از ارزهای دیجیتال مانند هر نوع دیگری از دارایی، شمال مالیات می‌شود. البته تا این لحظه در ایران قانونی برای دریافت مالیات از درآمد حاصل از معاملات ارزهای دیجیتال تنظیم نشده است، پس می‌توان ایران را بهشتی برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال دانست!

۱۰- خیلی روی قیمت حساس نباشید

بروید بیرون، قدم برنید، بستنی بخورید، از هوای آزاد لذت ببرید. شما می‌توانید تمام این کارها را هم‌زمان با سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال انجام دهید.

بازار ارزهای دیجیتال مثل بازارهای دیگر بالا و پایین دارد، اما موضوع مهم این است که اگر قدم‌های قبلی که مربوط به تحقیق درباره پروژه، صرافی‌ها و… را به‌درستی انجام داده‌ باشید، نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت و می‌توانید با نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری خود فکر کنید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=14809

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});