• امروز : جمعه - ۲۹ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 July - 2024
1
معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

قرارداد طرح مرمت و ساماندهی مجموعه تاریخی‌ دوکمال تبریز منعقد شد

  • کد خبر : 149019
  • 28 تیر 1403 - 20:45
قرارداد طرح مرمت و ساماندهی مجموعه تاریخی‌ دوکمال تبریز منعقد شد
یازاکو - معاون میراث‌ فرهنگی ‌آذربایجان‌ شرقی با اشاره به اهمیت مرمت و ساماندهی مقبره‌ و آرامگاه‌های نامداران تاریخی تبریز، از عقد قرارداد و و احصای سرخط‌های سامان‌دهی و مرمتی طرح ساماندهی و مرمت مجموعه تاریخی - فرهنگی باغ کمال تبریز خبر داد.

وحید نواداد روز پنجشنبه با اشاره به اهمیت حفاظت از بناهای تاریخی و انتقال آن‌ها به نسل‌های آینده، گفت: قرارداد مرمت و سامان‌دهی مجموعه باغ کمال تبریز در ۹ فروردین ۱۴۰۳ منعقد و امروز ۲۸ تیرماه سرخط‌های عملیات مرمتی و سامان‌دهی بر روی این مجموعه تاریخی و فرهنگی احصا شدند.

وی افزود: از سرخط‌های مهم این طرح می‌توان به اجرای پایه آجری و نماسازی، طاق و گنبد آجری، زیبا سازی محیطی و کف‌سازی قسمت داخلی مجموعه اشاره کرد.

وی ادامه داد: شیب بندی طاق، اندود سیمانی و عایق‌بندی پشت‌بام مجموعه، بندکشی نما و طاق‌های آجری، رسیدگی به تأسیسات برقی و مکانیکی و مرمت درب‌ و پنجره‌های چوبی سنتی مجموعه از سایر موارد مرمتی این طرح هستند که قرارداد آن با بودجه ۴۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال منعقد شده است.

نواداد گفت: مجموعه دوکمال یا باغ کمال تبریز مقبره ۲ تن از مشاهیر ایرانی «کمال‌الدین مسعود خجندی»، از شعرای معروف قرن هشتم و نهم هجری‌ و «کمال‌الدین بهزاد»، نقاش و نگارگر قرن دهم هجری قمری را در خود جای داده است که از این حیث علاوه بر ارزش میراثی از جایگاه فرهنگی والایی نیز برخوردار است.

وی در خصوص فلسفه نامگذاری این بنا، افزود: به دلیل این‌که مقبره ۲ تن از مشاهیر تاریخی ایران با نام‌ های کمال‌الدین در این مکان قرار دارد، با عنوان باغ کمال یا دوکمال شناخته می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=149019

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});