• امروز : یکشنبه - ۳۱ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 21 July - 2024
3

۲۶۶ هزار تُن کالا از مرز تمرچین پیرانشهر صادر شد

  • کد خبر : 149061
  • 29 تیر 1403 - 15:30
۲۶۶ هزار تُن کالا از مرز تمرچین پیرانشهر صادر شد
یازاکو - مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر گفت: امسال ۲۶۶ هزار و ۱۵۸ تُن انواع کالاها به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیون دلار از این گمرک صادر شد.

علی اکبر اشرفی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اظهار کرد: این مقدار صادرات کالا از مرز تمرچین پیرانشهر در مقایسه با سال قبل از آن از نظر وزنی ۱۶ درصد کاهش و از نظر ارزش ۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه از این مقدار ۴۶ هزار تن در قالب کارت بازگانی و ۲۱۹ هزار تن در قالب صادرات مرزنشینان صادر شده است افزود: از مرز تمرچین انواع کالاهای داخلی شامل مصالح ساختمانی از جمله کاشی و سرامیک، خاک معدنی، آهن آلات و مقطوعات فولادی، میوه و تره‌بار به مقصد اقلیم کردستان عراق صادر می شود.

مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر گفت: طی این مدت خروجی صادرات از سایر گمرکات نیز ۱۹۷ هزار تُن و به ارزش ۷۷ میلیون دلار بود، که در این بخش هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش صادرات کاهش نشان می دهد.

مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر در خصوص تردد مسافر از این پایانه مرزی تمرچین گفت: امسال در مجموع ۲۲۰ هزار مسافر از این پایانه مرزی به سمت کشور عراق و بالعکس تردد کردند که در مقایسه با سال قبل از آن، ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه گمرک تمرچین بعد از رازی در جایگاه دوم در آذربایجان غربی قرار دارد، افزود: امسال به طور میانگین روزانه ۲ هزار و ۳۶۹ نفر از پایانه مرزی تمرچین تردد کردند و یک هزار و ۴۴۹ دستگاه اتوبوس از این گمرک تردد کردند که این امر نشان از اهمیت و میزان تردد مسافر را در گمرک تمرچین نشان می‌دهد.

وی گفت: با توجه به فاصله زمینی بسیار کم با بازار بکر و جویای انواع کالا در اقلیم کردستان عراق از یک طرف و وجود اشتراکات مذهبی و قومی در ۲ کشور، مرز تمرچین پیرانشهر دارای آینده و چشم انداز بسیار خوبی برای توسعه مراودات اقتصادی بین ۲ کشور ایران و عراق است.

مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.

این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد.

مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=149061

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});