• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

خسارت ۱۸۴ میلیارد تومانی بلایای طبیعی طی یک‌سال اخیر در اهر

  • کد خبر : 14946
  • 26 اردیبهشت 1400 - 13:15
خسارت ۱۸۴ میلیارد تومانی بلایای طبیعی طی یک‌سال اخیر در اهر
یاز اکو - نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی از وقوع خسارت ۱۸۴ میلیارد تومانی انواع بلایای طبیعی طی یک سال اخیر در شهرستان اهر خبر داد و افزود: عوامل مهم وقوع این‌گونه حوادث طبیعی و غیر مترقبه در باغات و مزارع این شهرستان، کوهستانی بودن منطقه وتغییرات آب و هوایی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، احمد محرم زاده در جلسه مخاطرات بخش کشاورزی شهرستان اهر، گفت: با توجه به بارش تگرگ و خسارت ۱۰۷ میلیارد تومانی به باغات و مزارع این شهرستان طی بازدید از مناطق خسارت دیده شد.

وی ادامه داد: از عوامل دخیل در وقوع خسارت بیشتر، کمبود تعداد دستگاه ضد تگرگ در مقایسه با وسعت زیاد باغات و مزارع منطقه، عدم مکان یابی درست در نصب دستگاه‌های ضد تگرگ و از همه مهم‌تر ضعف عملکرد این دستگاه‌های در موقع بارش است، خواستار رسیدگی و پیگیری جدی از چگونگی عملکرد دستگاه‌های ضد تگرگ موقع خرید و استفاده از آن‌ها هستیم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: اقلیم جهان در حال تغییر و دگرگونی است و ما نیز باید همسو با کشورهای دیگر نگرش و علم خود را نسبت به این تغییرات در بخش کشاورزی، باغی و دامداری تغییر دهیم و اگر غیر از این باشد حتما خسارات جبران ناپذیری را متحمل خواهیم شد.  

تنها ۵ درصد باغات اهر به دستگاه ضد تگرگ مجهزند

 وی در ادامه ضمن انتقاد از عدم حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و شنیدن درد دل‌های کشاورزان این شهرستان در این جلسه، افزود: شهرستان اهر حدود ۷۵۰۰ هکتار اراضی باغی دارد که متاسفانه تنها ۱۱ دستگاه ضد تگرگ یعنی حدود ۵ درصد مساحت باغات این شهرستان به دستگاه ضد تگرگ مجهز هستند و این کافی نیست و باید در این خصوص نیز باغداران را تشویق و ترغیب به خرید و نصب این دستگاه در باغات کرد.

وی ضمن تاکید بر حمایت جدی دولت، وزارت جهاد کشاورزی و سایر مسئولان ذی‌ربط استانی و شهرستانی از کشاورزان و باغداران، افزود: با توجه به این‌که مسئولان حمایت‌های خوبی از بخش کشاورزان، باغی و دامی این منطقه دارند ولی کافی نبوده و باید از این تولیدکنندگان به نحو احسن حمایت شود.

بخش کشاورزی و دامداری رکن اصلی تولید و تهیه مواد غذایی و پوشاکی جامعه

وی با اشاره به این‌که بخش کشاورزی و دامداری جزو اشتغال‌زاترین حرفه و همچنین رکن اصلی تولید و تهیه مواد غذایی و پوشاکی جامعه است، گفت: متاسفانه این بخش به حال خود رها شده و چندان به این قشر از جامعه زحمت کش توجهی نمی شود و باید در حمایت از این بخش ها تجدبد نظر کرد.

محرم زاده وجود تحریم و عدم صادرات و واردات محصولات کشاورزی و دامی را از جمله مشکلات دیگر این قشر از جامعه برشمرد و گفت: در کنار این مشکلات متاسفانه عدم وجود صنایع تبدیلی کشاورزی و دامداری در منطقه نیز باعث ضررو زیان بیشتر به کشاورزان و دامداران شده است.


وی خواستار توجه ویژه به بیمه کشاورزان و پرداخت بیمه به موقع خسارت دیدگان، حمایت از طرح‌های تولیدی و اشتغالزا، نصب کارتخوان در محل فروش نهاده‌های دامی، افزایش راندمان از ۳۰ تن به ۵۰ تن، استقرار ارزیاب دامی و باغی در منطقه، ایجاد درمانگاه شبانه روزی دام و طیور برای رسیدگی به مشکلات دامداران منطقه شد.


محرم زاده به کمبود آب و خشکسالی در منطقه نیز اشاره کرد و خواستار احداث سریع سد کچر چایی برای تامین آب کشاورزان شد و افزود: متاسفانه آب مخزن سد ستارخان کفاف آبیاری بخش کشاورزی را ندارد و احداث سد کچر رود می تواند قسمتی از مشکلات کشاورزان را حل کند.


وی بیمه محصولات کشاورزی و باغی را بسیار مهم برشمرد و از مسئولان ذی‌ربط و بانک‌های عامل خواست با توجه به وقوع خسارات متعدد کشاورزی و دامی با ایجاد فرصت ها و اعطای تسهیلات مناسب زمینه اعتماد مردم برای بیمه کردن محصولات خود اقدام کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=14946

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});