• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
3
تی آر تی ورلد گزارش داد؛

ترورهنیه تهدیدی برای کشاندن همسایگان ایران به جنگی گسترده‌تر است

  • کد خبر : 150486
  • 10 مرداد 1403 - 22:52
ترورهنیه تهدیدی برای کشاندن همسایگان ایران به جنگی گسترده‌تر است
یازاکو - بدیهی است که ترور تکان دهنده اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، پایتخت ایران، پیچیدگی خطرناک دیگری به درگیری های جاری در خاورمیانه اضافه کرده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از تی آر تی ورلد این ترور – که توسط اسرائیل انجام شد – می تواند به عنوان یک کاتالیزور در گسترش جنگ اسرائیل در غزه عمل کند و پتانسیل این را دارد که گلوله برفی را به یک درگیری گسترده تر تبدیل کند.

اگر این اتفاق بیفتد، به دلیل تأثیر بالقوه بر قیمت جهانی نفت و مسیرهای تجارت دریایی بین‌المللی، امواج شوک آن به طور مستقیم و غیرمستقیم در سراسر جهان احساس می‌شود. بنابراین، قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای، به‌ویژه آمریکا، باید برای کمک به کاهش تنش‌های در حال جوشش در خاورمیانه و مضاعف کردن تلاش‌های خود برای پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه فلسطینیان، عمل کنند.

اما پنجره مداخله دیپلماتیک برای کاهش دما این بار می تواند کوچک باشد.

بنا به گزارش رسانه های ایران، ساختمان محل سکونت هانیه مورد اصابت یک “پرتابه هوابرد” قرار گرفت.

این واقعیت که او برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران، مسعود پزشکیان در آنجا حضور داشت، برای ایران‌چالش بزرگی است که سوالاتی راجع به چگونگی ترتیبات امنیتی میهمانی همانند او ایجاد می کند.

زمان وقوع ترور وی تهران را در وضعیت سختی قرار داده است. از یک سو، ایران مجبور می‌شود در زمانی که این کشور به شدت تلاش می‌کند تا قدرت خود را در منطقه به رخ بکشد، به هر طریقی تلافی کند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه اسرائیل از حمایت بلوک غرب به رهبری آمریکا برخوردار است، تشدید تنش می تواند بهای گزافی برای تهران داشته باشد.

اگرچه تاکنون هیچ خبر رسمی از سوی اسرائیل در مورد این ترور منتشر نشده است، اما رسانه های دولتی ایران از هم اکنون انگشت خود را به سمت تل آویو نشانه رفته اند. اسرائیل علناً حمله خود در داخل ایران را تایید نمی کند. اما در گذشته با ترور دانشمندان هسته ای و فرماندهان نظامی ایران بارها عملیات های مشابهی را داخل ایران انجام داده است.

آیا اسرائیل و ایران می‌توانند مانند آوریل امسال، خصومت‌های خود را مهار کنند؟ این سوالی است که اما و اگرهای زیادی دارد.

دولت‌های عربستان سعودی و امارات که در پی جنگ غزه در حال انجام یک تعادل دیپلماتیک بالا هستند، در صورتی که تنش‌های ایران و اسرائیل به خصومت‌های آشکار تبدیل شود، ممکن است مجبور شوند کارت‌های خود را نشان دهند و شاید طرفی را انتخاب کنند . موقعیت پاکستان نیز به همین صورت خواهد بود که ۹۰۰ کیلومتر مرز غربی مشترک با ایران دارد.

حفظ بی طرفی دیپلماتیک مطلق گفتن، از انجام آن آسان تر است. هر گونه تشدید تنش، بسیاری از کشورهای مسلمان را در تنگنا قرار می دهد، زیرا آنها همچنین باید برای آماده شدن برای شوک های اقتصادی یک درگیری گسترده تر در خاورمیانه آماده شوند. این یک سناریوی کابوس‌آمیز برای کشورهایی مانند پاکستان است که با بحران بی‌سابقه‌ای در تراز پرداخت‌ها مواجه هستند. افزایش قیمت جهانی نفت تنها مشکلات اقتصادی آنها را تشدید خواهد کرد و ایران و اسرائیل تنها یکی از جنبه‌های درگیری احتمالی هستند که قدرت‌های جهانی باید آن را بر پایه جنگ مدیریت کنند.
خاورمیانه به دلیل جنگ شدید اسرائیل علیه غزه از اکتبر ۲۰۲۳ متشنج است. قتل هنیه وضعیت را پیچیده تر کرده و ضربه ای به تلاش های آتش بس در غزه است که طی چند ماه گذشته با میانجیگری ایالات متحده ،قطر ومصر انجام شده است زد.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به تاریخ طولانی اسرائیل در هدف قرار دادن رهبری حماس بیندازیم. ترور رئیس سیاسی حماس گزینه های صلح را برای حماس بیشتر تحت فشار قرار داده است، زیرا حماس مجبور به تلافی خواهد شد علیرغم این واقعیت که جناح مسلح حماس اکنون ضعیف شده است و به دلیل جنگ بی امان اسرائیل در غزه تحت فشار شدید قرار دارد. حماس قول داده است که بی پاسخ نخواهد ماند.

اسرائیل نه تنها درگیر جنگ با حماس است، بلکه جبهه ای با حزب الله لبنان نیز باز کرده است. این گروه روابط نزدیکی با ایران دارد. روز سه‌شنبه، اسرائیل مدعی شد که یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله را در یک «حمله دقیق» در بیروت کشته است، که قبلاً دیده می‌شد که این حمله انتقام‌جویانه گروه لبنانی را برانگیخته است.
گروه ها و هسته های فلسطینی و مسلحی وجود دارند که ترور هنیه می تواند آنها را به اقدام علیه اسرائیل و منافع آن نه تنها در منطقه بلکه در سایر نقاط جهان ترغیب کند. خطر واقعی از سوی گروه هاو افراد کوچک و بدون هدایت خواهد بود. این بدان معناست که پس از ترور رئیس شاخه سیاسی حماس، خطر انتقام بیشتر شده است.

ترور هنیه همچنین یک علامت سوال در مورد انگیزه این اقدام ایجاد می کند زیرا او به عنوان چهره ای میانه رو در داخل حماس دیده می شد که نقشش در ادامه تلاش های دیپلماتیک با هدف میانجیگری برای آتش بس در غزه مهم بود. او به عنوان یک تماس اصلی با دیگر رهبران ارشد حماس، از جمله یحیی سنوار در غزه، دیده می شد.

دو ترور پشت سر هم – یکی از رهبران حزب الله لبنان و دیگری حماس در ایران – می تواند منجر به تشدید و گسترش بیشتر درگیری شود.

با این حال، دیپلماسی ماهرانه، نیرومند و سریع همچنان می تواند‌مانع از خارج شدن بحران از کنترل شود.

اما آیا بلوک غربی به رهبری ایالات متحده و متحدان خاورمیانه ای آنها می توانند اسرائیل و استراتژی جنگ طلبانه آن را مهار کنند؟

آیا آنها قادر به جلوگیری از درگیری گسترده تر خواهند بود؟ و آیا آنها در موقعیتی هستند که با تضمین یک معامله عادلانه که به فلسطینیان اجازه می دهد با صلح و افتخار در سرزمین خود زندگی کنند، صلح پایدار را در خاورمیانه به ارمغان آورند؟

اینها سؤالاتی اساسی هستند که با توجه به تاریخ خونین و غم انگیز درگیری فلسطین، پاسخ آسانی ندارند.

اما در حال حاضر، فقط خاورمیانه نیست، بلکه جهان به دلیل قتل هانیه و پیامدهای احتمالی آن در لبه پرتگاه قرارگرفته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=150486

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});