• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

فقط ۷درصد ایران قابل کشت است/ معدوم‌سازی هندوانه با وجود بحران آب

  • کد خبر : 15272
  • 28 اردیبهشت 1400 - 12:15
فقط ۷درصد ایران قابل کشت است/ معدوم‌سازی هندوانه با وجود بحران آب
یاز اکو - در شرایطی که بحران آب دوباره چالش‌ساز شده است خبرهایی از معدوم‌سازی مزارع هندوانه، پیاز و گندم به گوش می‌رسد. محصولاتی که بسیار آب‌بر هستند و حالا به دلیل قیمت نازل، خوراک گاو و گوسفندان شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت نیوز، در شرایطی که بحران آب دوباره چالش‌ساز شده است خبرهایی از معدوم‌سازی مزارع هندوانه، پیاز و گندم به گوش می‌رسد. محصولاتی که بسیار آب‌بر هستند و حالا به دلیل قیمت نازل، خوراک گاو و گوسفندان شده‌اند.

دیاکو افخم، عضو اتحادیه صادرکنندگان میوه ایران در این زمینه می‌گوید که فقط ۷ تا ۱۳ درصد مساحت ایران قابل کشت است.

او توضیح می‌دهد: «اگر بخواهیم نقشه ایران را از نظر قابلیت دسترسی به آب و خاک مناسب بررسی کنیم؛ در کل ایران شاید ما ۷ الی ۱۰ درصد زمین قابل کشت در شمال و شمال غرب داریم که امکانات مناسبی برای کشاورزی دارند.»

او تاکید می‌کند: «برای ریشه‌یابی بحران آب نباید فقط کشاورزی را زیر سوال ببریم و باید مجموعه مدیریت نادرست مصرف آب در کشاورزی، صنایع و شرب را بررسی کنیم.»

افخم ادامه می‌دهد: «در حال حاضر آبی که برای آبیاری فضای سبز اصفهان مصرف می‌شود برابر با آبی است که برای کل جنگل‌های استان گلستان مصرف می‌شود. بنابراین نمی‌شود که فقط به کشاورزی خرده بگیریم.»

این عضو اتاق بازرگانی، همچنین درباره سیاست‌های غلط کشت در ایران توضیح می‌دهد: «سیاست‌های غلط برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه که در استان‌هایی مانند استان فارس خرابی به بار آورد. ما با یک دهم پولی که برای کاشت گندم در اهواز، کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس انجام دادیم، می‌توانستیم تا مدت ها برای ایران گندم بخریم و هزینه کمتری صرف کنیم.»

در ایران به روش‌های توسعه علمی کشاورزی فکر نشده است

او به عدم استفاده از روش‌های جدید کشاورزی در ایران هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در ایران به روش‌های توسعه علمی کشاورزی فکر نشده  و هنوز درباره کشت گلخانه‌ای و کشاورزی عمودی بحث‌های جدی شکل نگرفته است. در برخی کشورها در هر ۱۲ ماه بارندگی هست و ما در آن‌ها امکان اجاره کردن زمین و کشت فراسرزمینی داریم اما هیچ کاری نکردیم.»

افخم همچنبن به ابزارهای نوین کشت و آبیاری در جهان اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از بهترین ابزار مصرف بهینه آب هیدرو ژل‌ها و واترباکس‌ها هستند.»

هیدرو ژل‌ها و واتر باکس‌ها ابزاری هستند که آب در خودشان آب ذخیره می کنند و از آن برای مرطوب کردن درختان و سپس آبیاری قطره‌ای آن بدون کمترین اتلاف آب استفاده می‌کنند.

این فعال اقتصادی در ادامه تاکید می‌کند: «کشاورز مجبور به کشت محصول آب‌بر می‌شود چون تنها راه معیشت او کاشتن هندوانه و پیاز و چغندر است و این دولت است که باید با سیا‌ست‌هایی کشاورز را تشویق به محصولات کمتر آب‌بر کند.»

۷۰ درصد سیب‌ موجود در سردخانه‌ها سیب دلال‌هاست

عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ادامه می‌دهد: «البته نباید نقش دلال‌ها در بهم خوردن تنظیم بازار کشاورزی را نادیده بگیریم. در واقع این که محصول آب‌بری مانند پیاز معدوم می‌شود و اصلا به بازار نمی‌رسد، جای بحث دارد. باید دید چند درصد این پیاز دست کشاورز بوده است و چند درصد آن دست دلال؟ قسمت زیادی از دپوی محصولات کشاورزی را دلال‌ها انجام می‌دهند. به عنوان مثال حدود ۷۰ درصد سیب‌ موجود در سردخانه‌ها سیب کشاورزان نیست و سیب دلال‌هاست که با آن بازارگردانی می‌کنند و در واقع نقش مهمی در تضییع محصولات کشاورزی دارند.»

این عضو اتحادیه صادرکنندگان میوه درباره مشکلات صادرات میوه نیز توضیح می‌دهد: «مشکلات زیادی پیش روی صادرات ایران وجود دارد و در واقع باید گفت اصلا برنامه‌ای برای صادرات نداریم و وقتی قرار است به عراق سیب وارد کنیم، اصلا در آن کشور رایزن اقتصادی نداریم که ببینیم چه اتفاقی برای این سیب در آن کشور می‌افتد و ظرفیت‌های خالی سیب در کدام شهر چقدر است.»

او ادامه می‌دهد: «بارها پیش آمده است که ما محصولمان را صادر کردیم اما در مرز متوجه مشکلات تعرفه‌ای شدیم و محصولات‌مان در مرز خراب شده و دور ریخته‌ایم.»

این فعال اقتصادی خاطرنشان می‌کند: «با صحبت کردن و همایش گذاشتن صرف در اتاق بازرگانی اتفاقی نمی‌افتد. این همه همایش می‌گذاریم اما کدام یک از آن‌ها منجر به قرارداد شده است؟ عدم هماهنگی بین ارگان‌ها باعث شده است که اگر اتاق بخواهد کاری کند هم دستش بسته باشد. اگر اتاق مصوبه‌ای دهد، اداره گمرگ، دولت، بانک‌ها، اداره مالیات با ما همراه نمی‌شوند و صادرات ما قفل است. قوانین اف‌ای‌تی‌اف هم دست ما را بسته است؛ حتی اگر محصولمان را صادر کردیم چگونه قرار است پول آن به دست ما برسد؟»

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=15272

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});