• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10
گزارش یاز اکو از وضعیت بیماران پیوندی؛

وقتی بیماران پیوندی بعد از پیوند به حال خود رها می شوند

  • کد خبر : 15514
  • 30 اردیبهشت 1400 - 8:30
وقتی بیماران پیوندی بعد از پیوند به حال خود رها می شوند
یاز اکو- داستان بیماران پیوندی حکایت رنج بی پایان، انتظار طولانی و جهانی پر از اضطراب است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، داستان غریبی است، حکایت بیماران پیوندی. بیمارانی که سال ها چشم انتظار پیدا شدن موردی برای عمل پیوند می شوند، بعد خانواده ها چوب حراج به تمام دار و ندار خود می زنند تا عزیزشان زنده بماند و در نهایت بعد از هزاران بیم و امید، پس از عمل موفقیت آمیز، تازه وارد وادی وحشت می شوند؛ وحشت از کمبود دارو در بازار، عدم توان مالی برای تامین هزینه های مراقبتی و دارویی پس از عمل و از همه مهمتر رها شدن به حال خود، بدون هیچ گونه پیگیری یا حمایتی از سوی نهادهای متولی از جمله دانشگاه علوم پزشکی و…

و همین می شود که متاسفانه عده ای از پیوندشدگان بعد از عمل پیوند موفقیت آمیز جان خود را از دست می دهند و چه غم عجیبی دارد این حکایت دنباله دار.

« در حال حاضر حدود ۲۵ هزار نفر در صف عمل پیوند هستند و روزانه ۱۲ نفر در کشور جان خود را بر اثر عدم دریافت عضو از دست می دهند». این را دکتر رسول زارع‌زاده، مشاور عالی شهرداری در حوزه سلامت و پیوند اعضا عنوان می کند. فردی که خودش یکی از دریافت کنندگان اهدای عضو است و همین امر باعث شده است تا با خود عهد ببندد بعد از بهبودی اولین مرکز پیوند عضو در آذربایجان شرقی را راه اندازی کند تا به قول خودش، مسئولیت خود را در برابر فردی که جان دوباره به او بخشیده است، ایفا کند.

زارع زاده می گوید: ایران از نظر پیوند عضو در خاورمیانه رتبه اول را دارد اما در جهان در رتبه ۳۹ قرار گرفته است. بنابراین لازم است تا سطح آگاهی مردم را در این زمینه افزایش دهیم تا فرهنگ اهدای عضو در کشور جا بیفتد.

سالانه ۲۵ هزار نفر در کشور در صف پیوند عضو هستند

وی در رابطه با آمار افراد نیازمند به پیوند و افراد مرگ مغزی می گوید: به طور متوسط سالانه ۲۵ هزار نفر در کشور در صف پیوند عضو هستند که ۳۰ درصد از این جمعیت در شمالغرب کشور ساکن هستند. از هر ۲ ساعت یکبار ۸ نفر به لیست پیوند عضو اضافه می شوند. همچنین سالانه شش الی هشت هزار نفر دچار مرگ مغزی می شوند، اما از این تعداد تنها نصف افراد شرایط جسمی اهدای عضو را دارا هستند که متاسفانه در بیشتر مواقع به علت ناآگاهی خانواده ها و عدم رضایت آن ها (زمان طلایی ۴۸ ساعته) اهدای عضو از دست می رود.

وی می گوید: در سال گذشته ۲۰ عمل پیوند کبد و ۱۲ عمل پیوند قلب در استان انجام شده است. با این حال پیشگیری مهم تر از درمان است.

زارع زاده یکی از دلایل بروز مشکلات جسمی در ایران را سبد غذایی معیوب دانسته و می افزاید: باید تمام ارگان ها با آگاه سازی عموم مردم به اصلاح سبد غذایی مردم کمک کنند تا شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم. ما نیز سعی داریم بعد از اتمام همه‌گیری ویروس کرونا با برگزاری همایش های متعدد در این زمینه دست به آگاه‌سازی بزنیم.

ایجاد قطعه مخصوص اهداکنندگان عضو با کفن و دفن رایگان

وی از ایجاد قطعه مخصوص اهداکنندگان عضو با کفن و دفن رایگان خبر داد.

زارع زاده با اشاره به مشکلات بعد از پیوند بیان می کند: عمل پیوند عضو دارای فرایند سختی است و ۲۰۰ نفر در انجام آن دخیل هستند، اما کار به اینجا ختم نمی شود و بسیاری از خانواده ها بعد از اهدای عضو به دلیل عدم توان پرداخت هزینه های درمانی و دارویی دچار مشکل می شوند. هم چنین بسیاری از دریافت کنندگان عضو به دلیل نبود بیمارستان تخصصی در استان برای ادامه فرایند درمان مجبور می شوند به شیراز بروند و متاسفانه تعدادی از افراد نیز در راه جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: ما نه تنها در استان کمیسیون پس از پیوند نداریم، بلکه هیچ اداره یا نهادی به داد این بیماران نمی رسد و به حال خود رها می شوند. در این زمینه نه تنها دانشگاه علوم پزشکی، بلکه استاندار و سایر مدیران هم مسئول هستند و باید در آن دنیا پاسخ جان هایی باشند که به دلیل سهل‌انگاری آنها از دست رفته اند. شهر فقط کارهای عمرانی نیست، وقتی جامعه در فقر و فلاکت به سر می برد، و بسیاری از همشهریان دچار مشکلات جسمی هستند، پارک به چه درد می خورد؟! اعضای شورای شهر و سایر مسئولان که مدعی نگاه تخصصی به امور هستند باید به مصوبات دولت در حوزه سلامت عمل کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در استان با بحث کمبود داروهای پیوندی مواجه هستیم، اما نمایندگان ما در مجلس همتی برای این کار ندارند. و فردای قیامت همه در برابر این افراد مسئول هستند.

زارع زاده از برگزاری مسابقه بزرگ در خصوص پیوند عضو در روز جمعه یکم تیر ۱۴۰۰ در تفرجگاه عون بن علی خبر داد و از مردم دعوت کرد تا با حضور در این جمع با پر کردن فرم اهدای عضو به افراد نیازمند کمک کنند.  

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=15514

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});