• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

شرکت‌های نفتی در عراق نمی‌خواهند ناقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران شناخته شوند

  • کد خبر : 22316
  • 23 تیر 1400 - 11:00
شرکت‌های نفتی در عراق نمی‌خواهند ناقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران شناخته شوند
یاز اکو - اقتصاددان بین المللی نفت ضمن اشاره به دلایل خروج شرکت‌های خارجی نفتی از عراق گفت: عراقی ها نمی‌خواهند به عنوان ناقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران شناخته شوند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری آناتولی، در حالی که شرکت‌های بین‌المللی فعال در عراق مانند بی‌پی، لوک‌اویل، شل و اکسون موبیل با فروش سهام خود در حوزه های نفتی از کشور خارج شدند، کارشناسان علت این موضوع را عوامل مختلفی از جمله فضای سرمایه گذاری، سومدیریت و فساد می‌دانند.

عراق با تولید روزانه بیش از ۴٫۵ میلیون بشکه نفت، دومین تولیدکننده در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و با ذخایر اثبات شده ۱۴۵ میلیارد بشکه در رتبه پنجم جهان قرار دارد.

این کشور سالهاست که به دلیل سواستفاده از منابع و توزیع ناعادلانه درآمد نفت با مشکلاتی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

ضربه جنگ، تحریم و داعش بر اقتصاد عراق

جنگ با ایران، همچنین تحریم اقتصادی سنگین تحمیل شده از سوی سازمان ملل متحد پس از آن حمله این کشور به کویت، بغداد را با شرایط دشواری مواجه کرد.

هرچند تحریم‌های عراق پس از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ لغو شد اما با وجود ذخایر غنی نفت، بازسازی این کشور به دلیل درگیری‌های داخلی و فساد پایان نیافت.

ظهور گروه تروریستی داعش و کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ به اقتصاد عراق که ساختاری شکننده دارد و اساساً مبتنی بر درآمد نفت است ضربه جدیدی وارد کرد.

اقتصاد این کشور که بدهی‌های داخلی و خارجی آن به طور تصاعدی افزایش می‌یافت، دچار رکود جدی شد و با مشکلاتی در زمینه پرداخت به شرکت‌های نفتی بین المللی فعال در این کشور مواجه شد.

کاهش ناگهانی قیمت نفت پس از شیوع ویروس کرونا در سال گذشته منجر به تعمیق بحران فعلی شد. فضای دشوار سرمایه گذاری باعث شد تا روز به روز بر تعداد شرکتهای نفتی بین المللی که تصمیم گرفتند با توقف فعالیت‌های فعلی خود از عراق خارج شوند، افزایش یابد.

فضای نامناسب عراق برای سرمایه‌گذاران خارجی

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق پیشتر اظهار کرد که بی‌پی در حال بررسی خروج از عراق است و لوک‌اویل روسیه با ارسال یک اعلان رسمی اعلام کرد قصد دارد سهام خود را به شرکت‌های چینی بفروشد.

وی فضای سرمایه‌گذاری عراق برای حفظ سرمایه‌گذاران بزرگ را نامناسب دانست.

ممدوح سلامه اقتصاددان بین المللی نفت در این زمینه گفت: «دلایل متعددی وجود دارد که شرکت‌های خارجی نفتی فعال در عراق می‌خواهند از منطقه خارج شوند.میلیاردها دلار درآمد نفتی به دلیل فساد مالی از این کشور خارج شد».

وی افزود: به دلیل ورشکستگی مالی عراق، شرکت‌های نفتی خارجی برای خدمات خود غرامت دریافت نکردند. روند اداری پیچیده در این کشور نیز مانع اجرای پروژه‌های جدید نفت و گاز می‌شود.

سلامه با بیان اینکه بیشتر نفت ایران تحت عنوان نفت عراق صادر می‌شود، افزود: میدان‌های نفتی بسیاری در مرز عراق و ایران وجود دارد و برخی از آنها در خاک هر دو کشور پخش شده است. شرکت‌های نفتی خارجی نمی‌خواهند به عنوان ناقض تحریم های آمریکا شناخته شوند زیرا نفتی که آنها در عراق تولید می‌کنند به همراه نفت ایران صادر می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22316

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});