• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

بزرگترین سایت گردشگری کشاورزی خاورمیانه در پارس‌آباد افتتاح می‌شود

  • کد خبر : 16370
  • 05 خرداد 1400 - 9:45
بزرگترین سایت گردشگری کشاورزی خاورمیانه در پارس‌آباد افتتاح می‌شود
یاز اکو - مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: مجتمع کشت و صنعت مغان و پارس به عنوان بزرگترین سایت گردشگری کشاورزی خاورمیانه بزودی در جریان سفر وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به استان اردبیل افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا ، نادر فلاحی روز سه‌شنبه به خبرنگاران اظهارکرد: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان شامل شهرستان‌های منطقه مغان از جمله بیله‌سوار مغان و پارس‌آباد مغان با داشتن اراضی وسیع کشاورزی ، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه قند، کارخانه لبنیات، کارخانه فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر یکی از شرکت‌های منحصر بفرد منطقه محسوب می‌شود که جواز بهره‌برداری گردشگری کشاورزی نیز برای این مجموعه فاخر صادر شد.

وی به سفر وزیر میراث فرهنگی به استان اردبیل اشاره کرد و گفت: با حضور دکتر مونسان، این مجموعه بصورت رسمی افتتاح خواهد شد.

اصطلاح “گردشگری کشاورزی” یا “Agri Tourism” از ترکیب ۲ واژه Agriculture و Tourism تشکیل شده است و چهره جدیدی از گردشگری و بخشی از گردشگری روستایی محسوب می‌شود.

به طور کلی به هر گونه فعالیتی که در مزرعه یا مرتع انجام می‌شود و اجازه می‌دهد تا عموم مردم، برای سرگرمی، تفریح، یا با اهداف آموزشی، برای دیدن و لذت بردن از فعالیت‌های روستایی مانند کشاورزی، دامداری، فعالیت‌های تاریخی، فرهنگی، برداشت محصول دست چین، فعالیت‌های طبیعی و جاذبه‌ها به مزرعه مراجعه کنند ، گردشگری کشاورزی گفته می‌شود.

با پیشتازی استان اردبیل در حوزه صدور مجوزهای گردشگری کشاورزی، در حال حاضر اردبیل به عنوان برند گردشگری کشاورزی کشور مطرح است و تلاش می‌شود با توجه به ظرفیت‌های منطقه در این حوزه، زمینه برای رونق این شاخه از گردشگری فراهم آید.

گردشگری کشاورزی شاخه‌ای از گردشگری روستایی به شمار می‌رود که هدف آن کارآفرینی برای کشاورزان و اعضای خانواده‌های آنهاست؛ در این نوع گردشگری بازدیدکنندگان و گردشگران با اهداف آموزشی، تفریحی و گذران اوقات فراغت در مزرعه یا دیگر محیط‌های کشاورزی حضور می‌یابند، خدماتی از سوی کشاورزان به آنها ارائه می‌شود و به ازای برخورداری از این خدمات گردشگر هزینه‌ای را به کشاورز و خانواده او می‌پردازد.

بهبود معیشت کشاورزان، توسعه پایدار روستایی، حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی فعالان بخش گردشگری کشاورزی، استفاده از ظرفیت‌ آنها برای پیشبرد اهداف گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها، کاهش بیکاری و افزایش درآمد روستاییان و کاهش آثار نامطلوب زیست‌محیطی از جمله اهداف این اقدام عنوان شده است.

اردبیل با حدود یک میلیون و ۲۴۸ هزار نفر جمعیت با استان‌های گیلان، زنجان و آذربایجان‌شرقی همسایه است و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این خطه به شمار می‌رود.

در حال حاضر استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی است و سالانه بیش ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و باغی را تولید و روانه بازار می‌کند.

پیش از شیوع ویروس کرونا، سالانه بیش از هشت میلیون نفر مسافر داخلی و گردشگر خارجی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان اردبیل بازدید می‌کردند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=16370

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});