• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
مدیرعامل آبفا از وضعیت قرمز در100 شهر کشور و احتمال قطعی آب در برخی مناطق خبر داد

تنش آبی میهمان ۲۱۰ شهر ایران

  • کد خبر : 16606
  • 07 خرداد 1400 - 9:30
تنش آبی میهمان ۲۱۰ شهر ایران
یاز اکو - کمبود بارش ها و افزایش دمای هوا، شهرها و روستاهای ایران را امسال تابستان از نظر تامین آب در وضعیت سختی قرار خواهد داد. به طوری که مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور می گوید:«بیش از ۲۱۰ شهر کشور تحت تنش آبی قرار دارند که از این تعداد وضعیت یکصد شهر قرمز است.» همچنین به سبب کاهش شدید بارش ها «احتمال دارد، برخی شهرها و روستاها که وضعیت بدتری دارند با قطع آب روبه رو باشند و باید از طرق دیگر آب مورد نیاز آنها تامین شود.»

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا ، «حمید رضا جانباز» این مطالب را در حاشیه امضای تفاهمنامه همکاری بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در جمع خبرنگاران عنوان کرد و با اشاره به افزایش بیش از اندازه دمای هوا گفت که حتی احتمال دارد تعداد شهرهای قرمز آبی افزایش یابد. آبرسانی با تانکر به بیش از۷۰۰۰ روستا

بر اساس داده های شرکت مدیریت منابع آب ایران و آمارهای سازمان هواشناسی، امسال سال بسیار سختی به لحاظ بارشی است که جزو کم بارش ترین سال های ۵۰ ساله اخیر قرار می گیرد.

مدیرعامل آبفای کشور در این زمینه ازآغاز پایش و رصد مناطق جمعیتی کشور از پارسال خبرداد و گفت: روزانه وضعیت منابع آبی و چگونگی تامین آب این مراکز رصد می شود و با توجه به پیش بینی صورت گرفته درباره افزایش دمای هوای کشور در روزهای آینده تلاش می شود وضعیت به گونه ای مدیریت شود تا مردم متحمل سختی و مشکل نشوند.

به گزارش ایرنا، جانباز ادامه داد: پایش روزانه نشان می دهد برخی استان ها برای تامین آب مورد نیاز با مشکل روبه رو شده و نیز در بسیاری از روستاها به دلیل پایین رفتن سطح آب ناگزیر به آبرسانی سیار خواهیم بود.

تابستان امسال آبرسانی تانکری بیش از ۷۰۰۰ روستای کشور

او با اشاره به افزایش تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی خواهند شد، افزود: پیش بینی این است که در تابستان امسال بیش از ۷۰۰۰ روستای کشور نیاز به آبرسانی تانکری پیداکنند که استفاده از ظرفیت گروه های جهادی می تواند در این باره کمک خوبی باشد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به ظرفیت های بودجه ۱۴۰۰در بخش آبرسانی روستایی اشاره و خاطرنشان ساخت: امسال اتفاق های خوبی از باب اختصاص بودجه برای تکمیل مجتمع های آبرسانی روستایی و آبرسانی به تک روستاها خواهد افتاد و ما نیز از تمام ظرفیت های خود استفاده خواهیم کرد تا هموطنان روستایی نیز همانند شهروندان از آب سالم و پایدار برخوردار باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از رایزنی با سازمان برنامه وبودجه کشور خبرداد که با موافقت این سازمان از بودجه مناطق محروم بخشی به طرح های آبرسانی روستایی اختصاص یابد.

جانباز گفت: درسال های اخیر و با عنایات رهبر معظم انقلاب اتفاق های خوبی در بخش آبرسانی روستایی رقم خورد به گونه ای که موفق شدیم ۹ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور به آب شرب سالم و پایدار دسترسی داشته باشند. وی ادامه داد: این امر با وجود اختصاص نیافتن مبالغی از صندوق توسعه ملی ممکن شده و از محل بودجه عمومی تامین شده است.

آبرسانی به ۱۳۰ روستای سیستان و بلوچستان در ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مشکل عمده تاخیر در پروژه های آبرسانی روستایی را متصل نبودن سیستماتیک شرکت های آب و فاضلاب با ذینفعان و علاوه بر آن برقراری دیرارتباط با مشارکت های مردمی برشمرد.

جانباز با اشاره به تفاهمنامه ای که با بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) منعقد شده، گفت: تلاش شده تا حدودی این عقب ماندگی ها جبران شود.

او از هدف گذاری برای آبرسانی به بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ روستای کشور در طرح ملی آبرسانی خبرداد که در قالب ۱۸ مجتمع آبرسانی روستایی محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در بخش آبرسانی روستایی علاوه براعتباراتی که از محل پیوست طرح های تملک دارای سرمایه ای که به شرکت ها اختصاص می دهیم از حدود ۴ الی ۵ سال گذشته موضوع ارتباط با بخش خصوصی و گروه های جهادی و کسانی که تمول دارند و تمایل دارند در بخش آبرسانی روستایی در قالب خیرین آبرسان استفاده کرده معتقدیم این امر کمک زیادی به تحقق اهداف خواهد کرد.

او افزود: با بنیاد احسان برای استان سیستان و بلوچستان که به لحاظ اقلیمی، میزان بارش و وضعیت تراکم، منابع آب روستایی که جزو اولویت ها است در قالب ۱۳۰ روستای این استان توافق صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: این امر در سایر استان هایی که مشکل جدی آب دارند، دنبال خواهد شد.

اولویت طرح ها با استان های دارای مشکل آبی است

جانباز خاطرنشان ساخت: تلاش می شود با تامین اعتبارات و واگذاری روستاها طرح در ۱۳۰ روستای سیستان و بلوچستان تا پیش از پایان امسال به نتیجه برسد و سپس به کل کشور تعمیم داده شود. اولویت طرح ها با استان های دارای مشکل آبی است

آن طور که جانباز می گوید، در همه کشور این طرح های آبی دیده شده است اما امسال تلاش می شود استان هایی که وضعیت آب در آنها نگران کننده است مانند جنوب کرمان، نیمه جنوبی استان فارس، بخش هایی از استان های خراسان و خوزستان جزو اولویت ها قرارگیرند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: امسال تعداد زیادی از استان های مرکز فلات ایران دچار مشکل جدی تامین آب هستند که با توجه به مجموع شرایط و وضعیت بارش ها و دمای هوا در اولویت آبرسانی قرار خواهند گرفت. آب کدام شهرها تابستان امسال قطع می شود؟

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور احتمال دارد تابستان امسال با قطعی آب در یکصد شهر دارای وضعیت قرمز آبی روبه رو باشیم.

راهکار اصلی تامین آب با اعمال سیاست مدیریت فشار است

جانباز تاکید می کند: با وجود کمبود بارش بی سابقه ۵۰سال گذشته، تلاش خواهد شد کمترین مشکل متوجه مردم شود. اعمال قطعی آب جزو سیاست های وزارت نیرو نیست و از ۴ الی ۵ سال گذشته با مدیریت فشار موضوع تامین یکنواخت آب مشترکان فراهم شده است. امسال هم راهکار اصلی تامین آب با اعمال سیاست مدیریت فشار است اما اگر جایی ناگزیر شود قطعی اعمال خواهد شد. لذا با توجه به طول زیاد شبکه آبرسانی و وجود بیش از ۲۷ هزار نقطه که تاسیسات آبی وجود دارد احتمال قطع آب وجود دارد.

مدیرعامل آبفا با اشاره به اینکه ۴۷درصد از آب های سطحی برای تامین آب در بخش شهرها استفاده می شود و بیش از ۵۰درصد آب های زیرزمینی، گفت: در جاهایی که وابستگی کامل به آب های سطحی هست شرایط سخت تر خواهد بود. او ادامه داد: اولویت وزارت نیرو در سدهای تامین کننده آب تخصیص آب شرب است و تلاش می شود اولویت به آب شرب داده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور درباره وضعیت سدها افزود: وضعیت سدها در استان های مختلف متفاوت است اما درسدهایی که آب شرب را تامین می کنند نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش وجود دارد.

جانباز گفت: هدف وزارت نیرو آن است که تخصیص آب شرب در اولویت باشد و هفتگی با حضور وزیر نیرو موضوع پایش و عبور از تابستان ۱۴۰۰ ارائه می شود و همه تلاش این است که دچار کمبود جدی آب در نقاط جمعیتی نشویم.

او شناسایی مشترکان پرمصرف خانگی را کار سختی ندانست و افزود: سیستم نرم افزار میزان مصرف مشترکان در سال های قبل را دارد و می تواند هر نوع انحراف از میزان معمول مصرف را گزارش کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: مشترکان پرمصرف ابتدا اخطار خواهند گرفت و در صورت تداوم برخورد جدی خواهد شد.

امسال تامین برق کشور نیز در وضعیت قرمز قرار دارد

بحران قطع آب درحالی خود را تا پشت دروازه های شهرها و روستاها رسانده است که امسال تامین برق کشور نیز در وضعیت قرمز قرار دارد. با این تفاوت که صرفه جویی در مصرف آب در هر ساعتی از شبانه روز به کاهش بحران آبی کمک می کند اما مدیریت مصرف برق تنها در زمان پیک بویژه در ساعات ۱۳ الی ۱۷ بحران خاموشی را کمرنگ می کند.

البته در چند روز اخیر که خاموشی در ساعاتی خارج از پیک روز و شب رقم می خورد، علت افزایش ۲۰ درصدی مصرف و رسیدن رقم آن به سطحی فراتر از پیش بینی ها و کاهش تولید برق از نیروگاه های برقابی به سبب خشکسالی بود. چراکه معمولا تا اواسط خردادماه برخی از نیروگاه ها در تعمیرات هستند و ظرفیت نیروگاهی کشور اندکی کمتر از ظرفیت کامل است. در مورد بازگشت این نیروگاه ها به مدار تولید محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی به «ایران» می گوید:

«هر ساله تعمیرات نیروگاه ها تا نیمه خردادماه ادامه داشت و امسال هم همین است. اما مصرف امسال بیش از پیش بینی ها بالا رفت. با این حال، با افزایش غیرمترقبه دوره تعمیرات را کوتاه کردیم. در نیمه اردیبهشت ماه حدود۷۰۰۰ مگاوات واحد نیروگاهی از مدار بیرون بود، این رقم هفته گذشته به ۴۵۰۰ مگاوات رسید و این هفته ۳۵۰۰ شده است. بزودی تمام نیروگاه ها در مدار تولید قرار می گیرند. اما مدیریت مصرف نیز با توجه به رشد بی سابقه مصرف، موضوع مهمی است.»

ناصر اسکندری معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی نیز در این زمینه با اشاره به افزایش ۲۹ درصدی تولید نیروگاه های حرارتی برای کاهش وقوع خاموشی طی دو ماهه نخست امسال، گفت: میانگین تولید این واحدها در فروردین ماه ۸ هزار مگاوات و طی اردیبهشت ماه ۵ هزار مگاوات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=16606

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});