• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

پیش بینی تولید بیش از ۱۸ هزار تن گیلاس در آذربایجان غربی

  • کد خبر : 17589
  • 15 خرداد 1400 - 10:00
پیش بینی تولید بیش از ۱۸ هزار تن گیلاس در آذربایجان غربی
یاز اکو - رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گیلاس از سطح یک‌‌هزار و 500 هکتاری باغ‌های زیر کشت این محصول در سطح استان آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، اکبر کرامتی اعلام کرد: این استان دارای یک‌هزار و ۹۹۳هکتار باغ گیلاس بوده که از این میزان ۱۵۰۰ هکتار بارور و مابقی غیرباور است.

وی اظهار داشت: عمده شهرستان‌ی تولید کننده گیلاس در استان شامل ارومیه، اشنویه و خوی بوده و ارومیه با ۳۶۰ هکتار رتبه اول،خوی با ۲۸۰ هکتار و اشنویه با ۲۰۵ هکتار رتبه دوم و سوم تولید را دارا هستند و در مهاباد و بوکان نیز مقداری گیلاس سالیانه تولید می‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن گیلاس در استان امسال از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود که محصول تولیدی در استان علاوه بر تامین نیاز داخل استان به کشورهای روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: همه ساله هشت تا ۱۰ هزار تن گیلاس از استان به کشور روسیه و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه رقم عمده کشت شده در استان تک دانه است، افزود: این رقم بازار پسند بوده و در کنار آن رقم گیلاس خوشه‌ای و سایر ارقام نیز به صورت محدود تولید می‌شود.

کرامتی عنوان کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده از ارقام پایه رویشی به جای باغهای سنتی و غیر اقتصادی بوده تا بتوان افزایش کیفی و کمی محصول را رقم زد.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۱۱۵ هزار هکتار انواع محصولات باغی هسته دار، دانه دار و دانه ریز است که علاوه بر تامین نیاز مصرفی داخل استان به سایر استانها و کشورها نیز صادر می‌شود.

درخت گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می‌رود و مقاوم به سرماست و در مقایسه با سایر درختان میوه هسته دار محصول آن زودتر به مرحله برداشت می‌رسد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=17589

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});