• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

تهدید وزارت نیرو توسط عیسی کلانتری: حقآبه تالاب‌ها را ندهند، به قوه قضائیه شکایت می‌کنیم

  • کد خبر : 17839
  • 17 خرداد 1400 - 14:45
تهدید وزارت نیرو توسط عیسی کلانتری: حقآبه تالاب‌ها را ندهند، به قوه قضائیه شکایت می‌کنیم
یاز اکو - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وزارت نیرو بیش از ۶۰ درصد حقابه دریاچه ارومیه را تخصیص نداده است، اگر درباره تخصیص حقابه به تالاب‌ها با همین روش پیش رویم، ناگزیر هستیم که به قوه قضائیه مراجعه و شکایت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تسنیم، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در نشست خبری با خبرنگاران، به مناسبت هفته محیط زیست، در سخنانی، موضوع آب را اولویت اصلی کشور دانست و اظهار کرد: طبق قانون بعد از آب شرب، اولویت تخصیص حقابه تالاب‌های کشور است اما از وزارت نیرو این گلایه را داریم که نسبت به تخصیص حقآبه ها کوتاهی می‌کنند.

وی افزود: وزارت نیرو بیش از ۶۰ درصد حقابه دریاچه ارومیه را تخصیص نداده است، اگر درباره تخصیص حقابه به تالاب‌ها با همین روش پیش رویم، ناگزیر هستیم که به قوه قضائیه مراجعه و شکایت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از سیاستگذاران در حوزه آب، گفت: نمایندگان مجلس به دنبال آب برای کشاورزی هستند و این انتقاد به سیاستگذاران در حوزه آب وجود دارد که موضوع آب تالاب‌ها و محیط زیست کشور در اولویت شان قرار ندارد. از ۲ سال پیش به یک صنعت آب‌بَر مجوز ندادیم، اعلام کردیم که صنایع آب‌بَر مثل فولاد باید در کنار سواحل باشند.

وی تصریح کرد: البته درباره این تصمیم دیر اقدام شده و باید ۳۰ سال پیش اتفاق می‌افتاد، بعد از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب، طرح آمایش سرزمینی به تازگی در دولت تصویب شده است.

وضعیت آب در کشور اسفناک است

وی با اشاره به وضعیت کمبود آب در کشور، گفت: وضعیت آب در کشور به قدری اسفناک است که امروز در استان‌هایی مثل گیلان و مازندران هم با مشکل کم آبی مواجه هستیم، کارشناسان در انعکاس مسائل درباره وضعیت محیط زیست و به خصوص آب کوتاهی می‌کنند. الان بخش کشاورزی ۸۱ میلیارد مکعب آب مصرف می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط با اشاره به برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: هیچ کدام از کاندیداها درباره برنامه‌هایشان برای محیط زیست صحبت نکردند، این نشان دهنده بی اهمیتی محیط زیست است و نیز نشان می‌دهد که مردم هم هنوز حقوق شهروندی‌شان از محیط زیست دریافت نکرده‌اند.

کلانتری همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا معتقدید کاوه مدنی جاسوس است و اینکه یکی از رسانه‌ها خبری منتشر کرده بود که وی به ۱۱ سال حبس محکوم شده است، گفت: قانون می‌گوید وزارت اطلاعات باید تشخیص دهد که فردی جاسوس هست یا خیر، وزیر اطلاعات بارها در جلسلت مطرح کرد که وی جاسوس نیست، اگر ارگانی خودش تشخیص می‌دهد که کاوه مدنی جاسوس است، با خودش است. اطلاعی ندارم که ۱۱ سال محکوم شده باشد.

وی ادامه داد: کاوه مدنی چند سال مشاور آقای چیت‌چیان وزیر وقت نیرو بوده است، من از آنجا با وی آشنا شدم و تشخیص دادم که فردی متخصص و ارزنده است.

اختصاص ۴۵۰ میلیون دلار برای حمایت از محیط‌بانان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به وضعیت محیط‌بانان طی سال‌های اخیر اظهار کرد: در شرایط فعلی با همه کمبودها، ۴۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه محیط زیست برای حمایت از محیط‌بانان تخصیص داده شده است، همچنین برای موضوع پایش‌ها و برخط کردن آنها مسائل زیست‌محیطی و نیز، حفاظت از مناطق چهار‌گانه، حدود ۲۰ هزار نفر به جمعیت محیط‌بانان اضافه کرده‌یم.

کلانتری همچنین سازمان حفاظت محیط زیست را جزو مستضعف‌ترین سازمان‌های کشور دانست و گفت: میزان توجه و اهمیت به محیط زیست کشور را می‌توان از وضعیت تخصیص اعتبارات و بودجه‌ها به خوبی مشاهده و جست‌وجو کرد.

وی اضافه کرد: کمترین میزان سطح حقوق و دستمزد در دولت به محیط‌بانان تخصیص یافته، به طوری که در حد افسر وظیفه و یا سرباز است، آیا انتظار دارید در چنین سازمانی با چنین وضعیت پرداختی، انگیزه‌ای برای حفاظت از محیط زیست وجود داشته باشد؟!

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حوزه حفاظت از مناطق چهارگانه، از طریق افزایش محیط‌بانان انگیزه‌های لازم را برای آنها در حفظ و حراست از محیط زیست ایجاد کرده‌ایم، گفت: از این طریق تلاش کرده‌ایم تا شرایطی فراهم شود که با جان و دل برای حفاظت از محیط زیست کشور اقدام و تلاش کنند.

کلانتری با تأکید بر اینکه هزار و ۲۰۰ دستگاه موتور سیکلت مجهز به محیط‌بانان در پاسگاه‌‌‌ها تحویل داده شده است، یکی از مشکلات محیط‌بانان را نداشتن آموزش‌های تخصصی دانست و گفت: در این دوره شرایطی را فراهم کردیم تا محیط‌بانان از طریق دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران آموزش‌های لازم و مورد نیاز را حین خدمت فرا بگیرند که بیش از ۱۴ هزار نفر روز در این دوره‌ها شرکت کرده و آموزش‌های لازم در ابعاد مختلف حفاظت و حراست از طبیعت و حیات وحش را فرا گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: بیش از ۳۰۰ سرباز محیط‌بان نیز به بدنه یگان حفاظت محیط زیست اضافه و پاسگاه‌ها نیز تجهیز شده‌اند، محیط‌بانان اغلب یا کشته و یا قصاص می‌شدند، اما در این دوره با اقدامات حقوقی که انجام داده‌ایم، این مشکل تا حدودی برطرف شده است.

اسلحه آخرین راه‌حل برای محیط‌بانان است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اسلحه آخرین راه‌حل برای محیط‌بانان است، در این دوره سیستم محیط‌بانی کشور نسبت به دیگر سیستم‌ها متحول‌تر شده است، وقتی محیط‌‌بانی بدون آموزش، اسلحه در دست می‌گیرد، گرفتاری‌هایی ایجاد می‌شود.

به گفته کلانتری محیط‌بانان باید شبیه رنجرهای در کشورهای دیگر باشند که ما تلاش کرده‌‌ایم تا پایان سال تجهیزات پیشرفته‌ای در اختیار محیط‌بانان قرار گیرد.

وی همچنین به میزان افزایش ۳۰۰ درصدی حقوق محیط‌بانان طی ۴ سال اخیر اشاره کرد و افزود: این میزان افزایش در حقوق و دستمزد محیط‌بانان در شرایط تورم ۱۳۰ درصدی در کشور صورت گرفته است، به طوری که این میزان پرداختی از متوسط پرداختی‌ها در دولت بالاتر بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به کمبود نیروی انسانی متخصص در سازمان محیط زیست اشاره و اظهار کرد: طبق بررسی‌هایی که در ۴ سال گذشته انجام دادیم، کمبودهایی در بخش نیروی انسانی متخصص و فنی در استان‌ها و به‌ویژه تهران داشتیم که برای جبران آن، به جای استخدام، از سرمایه و ظرفیت دانشگاه‌های کشور بهره گرفتیم.

کلانتری ادامه داد: با بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها، بسیاری از پایش‌ها به متخصصان دانشگاه‌ها واگذار شده که از این طریق هم‌افزایی خوبی نیز در بُعد محیط زیست انسانی انجام شده است، البته تحولاتی نیز در حوزه دریایی و تالاب‌ها با این روش صورت گرفته است.

آب مهم‌ترین دغدغه امروز کشور است

وی همچنین به مشکل کمبود منابع آبی در کشور اشاره کرد و گفت: آب مهم‌ترین دغدغه امروز کشور است، به طوری که در حال تبدیل شدن منابع آبی از منابع تجدیدپذیر به تجدیدناپذیر هستیم. منابع آبی امروز به کمتر از ۹۰ میلیارد مترمکعب رسیده است؛ امسال نیز سرانه آب تجدیدپذیر کمتر از هزار مترمکعب و در مرحله بحران است.

کلانتری با بیان اینکه در شرایط موجود منابع آبی کشور، به مرحله ورشکستگی آبی رسیده‌ایم، اظهار کرد: امروز همچنان بزرگترین معضل کشور، آب است، ما در سازمان محیط زیست برای یک حیوان وحشی چندین کارشناس داریم، اما برای مسئله مهمی به نام آب، حتی یک کارشناس هم نداریم.

وی همچنین به وضعیت تالاب گاوخونی اشاره کرد و افزود: برخی تالاب‌های کشور مانند تالاب گاوخونی امکان تخصیص آب ندارند، معتقدم اولویت اول کشور همچنان باید محیط زیست و منابع آبی باشد، مشکل اساسی ما این است که نمی‌‌دانیم با منابع آبی محدود چه‌کار باید بکنیم؛ ما هنوز رد سطح کلان و سیاستگذاری‌ها باور و قبول نکرده‌ایم که آب تجدیدپذیر کشور سالانه در حال کاهش است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به تفاهم‌نامه این سازمان با وزارت نیرو برای تخصیص حقآبه به ۳۵ تالاب کشور اشاره کرد و گفت: در حال رایزنی‌هایی با وزارت نیرو برای تعیین تکلیف و تخصیص حقآبه ۳۴ تالاب دیگر کشور هستیم.

کلانتری همچنین به معضل آلودگی هوا و چالش‌‌های ایجاد شده اشاره کرد و گفت: طبق آمارها، سالانه یازده هزار نفر بر اثر آلودگی هوا فوت می‌کنند که این آمار معادل تصادفات جاده‌ای است.

وی اضافه کرد: ما در زمستان سال گذشته التماس کردیم که به جای مصرف مازوت در کارخانه‌ها، حدود یک و نیم ساعت روزانه خاموشی به مردم بدهیم که معادل ۳ هزار مگاوات برق است، آیا وزارت نیرو حق دارد مازوت به خوردِ مردم بدهد یا یک ساعت و نیم خاموشی؟

احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از احیای دریاچه ارومیه، گفت: ما از تحقیق و تفحص استقبال می‌کنیم، اما در مقابل کارهای احمقانه مدیران احمق‌تر که این رویه را نمی‌پذیرند، می‌ایستیم، ما نمی‌پذیریم که ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب دریاچه ارومیه را برای تولید ۳۰ میلیون تُن شکر برداشت کنیم.

کلانتری ادامه داد: این طرح توسط نمایندگان آذربایجان‌غربی تدوین شده، شاید دلیل آن این بوده که دولت تصویب کرده تا ۴ درصد آب کشاورزی کاهش یابد، یا شاید از نظر محلی نیز برای انجام این تحقیق و تفحص حق داشته باشند، بسیاری از نمایندگان برای اخذ مجوز آب، مراجعه کردند.

وی افزود: برخی خبرگزاری‌ها خبری منتشر کرده بودند که احیای دریاچه ارومیه متوقف شده است، کارهای احیای این دریاچه به خوبی پیش می‌رود و فقط کانال انتقال به مشکل خورده و احتمال دارد اجرای طرح به شهریور ماه برسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶ احیا می‌شود، یقین داشته باشید هیچ مشکلی احیای این دریاچه را به تعویق نمی‌اندازد، آقای روحانی قول داده بود مشکل دریاچه ارومیه رفع شود.

کلانتری همچنین در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت معاهده پاریس، گفت: ما به تمام سؤالات و شبهات شورای نگهبان درباره این معاهده پاسخ دادیم، در جلسه‌ای حتی بعد از پاسخ‌های ما گفتند که سؤالی نداریم، این طرح در حال حاضر در مجلس و در نوبت رأی‌گیری است، اما نمی‌دانیم چرا آن را بررسی نمی‌کنند و به رأی نمی‌گذارند، در صورتی که ایرادات آن برطرف شده است، در هر صورت این مسئله از عهده ما خارج است.

معاون رئیس‌جمهور در پایان با انتقاد از نداشتن برنامه از سوی کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری درباره محیط زیست، خاطرنشان کرد: از همین موضوع می‌توان به این نتیجه رسید که جایگاه محیط زیست به قدری جایگاهش پایین و نازل است که حتی ۷ نامزد نیز حاضر نشدند در مناظره‌ها، به مدت دو دقیقه برنامه‌ای برای محیط زیست ارائه دهند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=17839

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});