• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
12

پزشکیان: دعوا دعوای قدرت است/ شورای نگهبان «جبران» را هم تفسیر کرد

  • کد خبر : 18388
  • 22 خرداد 1400 - 18:00
پزشکیان: دعوا دعوای قدرت است/ شورای نگهبان «جبران» را هم تفسیر کرد
یاز اکو - مسعود پزشکیان در پیش بینی میزان مشارکت مردم در انتخابات، گفت: فکر می کنم درصد مشارکت پایین خواهد بود حالا هرکسی به هر کاندیدای می خواهد رای بدهد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصر ایران، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قدم اول برای اینکه همه مردم پای صندوق های رای حضور یابد این بود که اجازه می دادند افرادی که ثبت نام کردند در صحنه حضور یابند. شورای نگهبان با افرادی که به عنوان رجل سیاسی معرفی کرد کاری کرد که جمعیتی پای صندوق ها نیایند و طبیعتا سهمی از افراد جامعه را حذف کرد.

اینکه این بخش از جامعه را چگونه می توان دوباره به صحنه کشاند بستگی به مناظرات و نحوه گفت وگوی کاندیداهایی دارد که آنجا نشسته اند و باهم گفت وگو می کنند. اگر بتوانند خودشان را صادقانه به عنوان نماینده مردم نشان بدهند آنوقت می‌توانند مردم را به صحنه بکشانند.

مناظره ها چنگی به دل نمی زند

وی ادامه داد: بخش هایی از مناظره ها را دیدم و چنگی به دل نمی زند. با سه دقیقه وقت از کاندیدا می پرسند که مملکت را چگونه درست می کنید؟ هم صداوسیما شوخی کرده و به تمسخر گرفته است و هم معلوم نیست افرادی که با توضیح سه دقیقه ای می توانند مملکت را درست کنند تا الان کجا بودند که در حال حاضر می خواهند راه حل بدهند.

پزشکیان در پاسخ به انتقادات نمایندگان مبنی بر اینکه کشور ۳۲ سال در دست اصلاح طلبان بوده است و نتوانسته اند کاری کنند گفت: من الان یک طبیب و جراح قلبم، کارگری کردم در بیمارستان کار کردم و با همان کاری که کردم در انتخابات مجلس، علی رغم اینکه خیلی از مردم انتخابات را تحریم کرده بودند، اما آمدند و به من رای دادند، نه دنبال پول نه پست و نه قدرت بودم و تا الان هم از هیچ مریضی پول نگرفتم و نمی گیرم ، صادقانه برای مردم کار کردم.

چهل سال است که این انقلاب دست روحانیت است

اینها خودشان بگویند که کجا بودند و برای این مملکت چکار کردند، فرهنگ جامعه دست کیست؟ چه کسی در مسجد و مدرسه و دانشگاه دین درس می دهد؟ چرا دین ما اینگونه شده است؟ چهل سال است که این انقلاب دست روحانیت است چرا جوانان ما اینگونه شده اند؟

وی ادامه داد: همه ما در شکل گیری شرایط موجود نقش داریم باید نشست و اختلافات را حل کرد و صادقانه براساس علم و‌ نه براساس شعار عمل کرد.

برای اینکه ۱۱ نفر را در میدان بازی بدهند “کی‌روش” را می آورند و نتیجه می گیرند در حالی که ما کلی مربی در کشور داریم اما چندین میلیون پول به آن فرد می دهند که یازده نفر را در میدان مدیریت کند و این یعنی استفاده از علم؛ چطور است که ما در کشور با این همه مشکلات خودمان را عقل کل می دانیم اما علمش را هم نداریم.

حاضر نیستیم بگوییم ما عالم این رشته نیستیم. فردی که کشاورزی بلد نیست برای کشاورزی طرح و برنامه می دهد؛ کسی که صنعت بلد نیست برای صنعت طرح می دهد؛ تا زمانی که اینگونه مردم را فریب می دهیم مشکل حل شدنی نیست.

با نظارت استصوابی مشکل ندارم

وی در مورد اینکه آیا مشکل بحث نظارت استصوابی است گفت: من با نظارت استصوابی مشکل ندارم ، اما معتقدم کسی که می خواهد نظارت استصوابی داشته باشد باید ابزار درستی برای این کار داشته باشد. اگر ابزار درستی در دستش باشد که مشکلی ندارد.

سوالی که من از آنها دارم این است که ابزار، کتاب و میزان تان را برای این نوع نظارت بگوید تا همه بدانند و بعد هم اینکه این ابزار قابل سنجش باشد. اگر صد نفر دیگر بسنجند همان دربیاید. شما اگر بچه یا بزرگسال، مسلمان یا غیر مسلمان باشی و بروی بگویی یک کیلو پنیر می خواهم یک کیلو پنیر به شما می دهند، نیم کیلو نمی دهند؛ ابزار و وزنه هست و قابل اندازه گیری است. ما ابزار نظارت استصوابی را چه تایید و رد افراد را باید داشته باشیم و آن را به همه معرفی کنیم.

پزشکیان تصریح کرد: در قرآن تاکید شده است که ذره ای در اندازه گیری طغیان نکنید، افرادی را که تجربه و علم ندارند حاکم می کنیم اما عده ای عالم را حذف می کنیم. خیلی ها چون جایی در این مملکت برایشان وجود ندارد می روند، حالا هی ما شعار بدهیم.

دلایل رد صلاحیتم را خواستم اما جواب ندادند

وی در مورد اینکه آیا دلایل رد صلاحیت تان را به خودتان اعلام کرده اند گفت: هیچ دلیلی به من اعلام نشده است من عملا توضیح خواستم ولی کسی پاسخ نداد، کسی با ما حرف نزد، البته ما خوشحالیم و معتقدم کسی که در این شرایط می خواهد بیاید و مشکل مملکت را حل کند باید فردی شجاع باشد که می خواهد با این مشکلات دربیفتد و دنبال منافع شخصی نیست.

دعوا دعوای قدرت است و دعوای خدمت نیست

پزشکیان در پاسخ به اینکه آیا کاندیداهای فعلی این شرایط را دارند گفت: من در مورد این افراد قضاوتی نمی کنم اما آنچه مشخص است این است که دعوا دعوای قدرت است و دعوای خدمت نیست.

وی در پاسخ به اینکه “برخی معتقدند تمامی این روند و سازوکارها برای این است که یک نفر خاص رئیس جمهور شود و آیا این را قبول دارید؟” گفت: تصورم این است که اینها سیستم را طوری چینش کرده اند که یک نفر خاص از صندوق بیرون بیاید. در همین مجلس ۲۲۰ نفر امضا کردند که آقای رئیسی کاندیدا شود ،افرادی که امضا کردند جز اینها هستند و آقای جلیلی هم جز افرادی بود که می گفت اگر آقای رئیسی بیاید کنار می کشد، اینها همه با هم هماهنگ هستند و رقابتی وجود ندارد.

اگر ریگی در کفش‌تان نیست پس چرا می ترسید

وی در مورد اینکه آیا این دوره از انتخابات شور و حرارتی در جامعه ایجاد کرده است گفت: وقتی یک گروه،جناح ،دسته و یک نوع تفکر می آید و حالا دونفر هم که معلوم نیست در آن جریان های دیگر بودند یا نبودند تایید می شوند، قطعا آن شور و حرارت ایجاد نمی شود. همه افراد اصلی را حذف می کنند و دو نفر را نیز برای خالی نبودن عریضه می آورند این را مردم می فهمند و نمی توانیم تصور کنیم که مردم نمی فهمند این نوع رفتار به ضرر مملکت است.

وی ادامه داد: اینها می گویند اصلاحات بد و دولت بد کار کرده است تلویزیون این را می گوید و خودشان هم این را می گویند تریبون هایشان هم این را تاکید می کند؛ خوب اجازه دهید که نماینده اصلاحات بیاید و خود را در معرض رای مردم قرار دهد و اگر بد کار کرده باشند اجازه دهید مردم رای ندهند چرا حذفش می کنید؟ شما که می گویید اینها بی عرضه هستند و می گویید اینها نتوانستند و خراب کردند و همه گناهان را گردن اینها می اندازید پس چرا می ترسید یکی از اینها بیاید؟ اگر ریگی در کفش‌تان نیست پس چرا می ترسید.

قرار نیست با این انقلاب قهر کنم

وی در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات شرکت می کنید گفت: بالاخره این انقلاب مال ماست و به هر شکلی که شده است و هر اتفاقی که بیفتد باید آنرا حفظ کنیم. بحث ما این بود که دیگران را به صحنه بکشانیم با این اتفاقات خیلی سخت است و حتی آدم در خانواده اش نمی تواند به زور بگوید بیاید رای بدهید من با تمام وجودم برای این انقلاب و مملکت کار کردم، قرار نیست با این انقلاب قهر کنم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه آیا کاندیدایی را برای رای دادن انتخاب کرده اید گفت: نه هنوز هیچ کس را انتخاب نکرده ام.

نایب رئیس مجلس یازدهم راجع به سخنان مقام معظم رهبری در مورد جبران حق یکی از کاندیدای ریاست جمهوری گفت: جز عجایب بود وقتی رهبری مطلبی بیان می کند و یا مطالبه ای دارد نمایندگان خودشان را به آب و آتش می زنند که چرا حرفشان زمین ماند ولی این بار هیچ واکنشی نداشتند.

رهبری گفتند حتما باید احقاق حق شود شورای نگهبان هیچ کاری نکرد و گفتند کار ما درست است. این هم جز آن بحث های است که باید شفاف کنند که آیا اطلاعات غلط به رهبری داده اند که می گویند باید جبران شود یا اینها اصلا حساب کتاب را هم قبول ندارند، کلمه جبران را شورا ی نگهبان تفسیر کند، هرکسی می داند معنای جبران چیست و قطعا شورا جبران نکرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=18388

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});