• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
11
نقدی بر ائتلاف‌های متعدد شکل‌گرفته در انتخابات شورای شهر تبریز

رشد قارچ‌گونه‌ی ائتلاف‌های بی‌هویت

  • کد خبر : 18920
  • 26 خرداد 1400 - 12:56
رشد قارچ‌گونه‌ی ائتلاف‌های بی‌هویت
تعریف متداول و معمول برای نهایی شدن یک لیست اگر تا پیش از این بر اساس گرایش‌های فکری، جناح‌بندی‌های سیاسی، متخصصان یک حوزه خاص و ... بود، حالا این دوره از انتخابات شورای شهر تبریز معادلات قبلی را برهم زده و وجه دیگری از خود بروز داده است. حالا انگار اسم‌ها بر اساس توجه به اقبال عمومی در یک لیست جای می‌گیرند.

یاز اکو؛ سحر فکردار – تبلیغات برای ششمین دوره‌ی انتخابات شورای اسلامی تبریز در حالی به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود که هر روز چند لیست ائتلافی جدید شکل گرفته بین کاندیداهای ورود به عمارت ساعت تبریز رونمایی می‌شود.

اگر دوره‌ی پیشین انتخابات شورای شهر تبریز با حاکمیت و یکه‌تازی لیست امید پیش رفت و در نهایت اعضای این لیست بر کرسی شورا تکیه زدند ولی امروز تعداد لیست‌ها به اندازه‌ای زیاد است که نمی‌توان هیچ‌یک را صدرنشین انتخاب برای شهروندان تبریزی دانست.

تعریف متداول و معمول برای نهایی شدن یک لیست اگر تا پیش از این بر اساس گرایش‌های فکری، جناح‌بندی‌های سیاسی، متخصصان یک حوزه خاص و … بود، حالا این دوره از انتخابات شورای شهر تبریز معادلات قبلی را برهم زده و وجه دیگری از خود بروز داده است. حالا انگار اسم‌ها بر اساس توجه به اقبال عمومی در یک لیست جای می‌گیرند. به طور مثال، نام کاندیدایی که احتمال پیروزی بیشتری دارد فارغ از تخصص و تجربه و گرایش فکری در بیش از ۹۰ درصد این لیست‌های ائتلافی دیده می‌شود.

نکته‌ی جالب توجه اینکه تب لیست‌نویسی به اندازه‌ای بالا گرفته که حالا حتی اصناف و ارگان‌های مختلف هم به طور مشخص ائتلاف‌های مورد حمایت خود را اعلام می‌کنند. مثلا کانون انبوه‌سازان و کارآفرینان آذربایجان با انتشار لیستی ۱۳ نفره از ائتلاف «نخبگان انقلابی برای توسعه آذربایجان»رونمایی می‌کند و این لیست را حاصل کار کارشناسی می‌داند! جامعه‌ی والیبال تبریز هم «ائتلاف جامعه بزرگ والیبال کلانشهر تبریز» را به عنوان لیست مورد حمایت خود معرفی می‌کند.

ولی اگر فکر کرده‌اید این تمام ماجراست و لیست‌بندی‌ها به همین جا ختم می‌شود، باید کمی صبورتر باشید. حالا مناطق شهری و محلات هم برای خود لیست مورد حمایت ارائه داده‌اند. مثلا مناطقی از شهر مثل مفتح، شهرک ارم، ۴۲ متری، ستارخان، منبع، سرباز شهید، ملازینال و ایده‌لو و منطقه‌ی عباسی ۱۳ نفر مورد حمایت خود را در این دوره از انتخابات شورای شهر مشخص کرده‌اند!

بعضی‌ها هم از مناطق شهری و محله‌ای فراتر رفته و با هم‌ولایتی‌های خود ائتلافی تشکیل داده‌اند. مثلا «ائتلاف قره‌داغی‌های مقیم تبریز» به واسطه‌ی حضور پر تعداد اهالی منطقه‌ی ارسباران در تبریز از مهمترین این لیست‌ها به شمار می‌رود که می‌تواند مردم این مناطق را پای صندوق رای بکشاند. سوال مهمی که مطرح می‌شود اینکه آیا صرفِ زاده‌ی یک شهر بودن، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی قدرت و تجربه و دانش و آگاهی یک فرد برای ورود به عرصه شورا باشد؟ یا تنها قرار است با لیستی طرف باشیم که با تکیه بر احساسات بومی مردم، قدرت‌نمایی کند؟

از دیگر ائتلاف‌های جالب توجه این روزها باید به ائتلاف حامیان هنر و فرهنگ تبریز با عنوان «مکتب هنر تبریز» اشاره کرد. ائتلافی که ۴ تن از اعضای آن در شورای فعلی هم حضور دارند. نام چند تن از آنها در پرونده‌های فساد مالی و… ادوار گذشته به چشم می‌خورد و به اصطلاح دادگاهی هم شده بودند. این ائتلاف جدید که در پوستر تبلیغاتی خود مدعی شده «مورد حمایت جمع کثیری از هنرمندان و اصحاب فرهنگ تبریز» است، آنقدر ناشیانه شکل گرفته که گویا صرف حضور یک ورزشکار و یک مسئول ورزشی سابق و یک مدیرکل حوزه‌ی فرهنگی را دلیلی برای مدعی فرهنگی بودن می‌داند.

با این حال انگار فرهنگ و هنر هم به دو بخش تقسیم شده که لیستی هم با عنوان «ائتلاف جمعی از اهالی فرهنگ و هنر انقلاب» تشکیل یافته است که یادآوری کند فرهنگ و هنر وادی یکسانی نیست و هر کسی می‌تواند به فراخور نیاز خود سهمی از آن برده و نامگذاری خاصی برای آن داشته باشد. حالا اینکه بازیگر نمایش‌های طنزی که در کارنامه‌ی کاری خود، نمایش‌هایی را رقم زده که گاه خانواده‌ها دیالوگ‌های آن را برای کودکان خود مناسب نمی‌دیدند هم در این لیست دیده می‌شود، جای تعجبی ندارد. بالاخره فراموشی و غفلت از تاریخ در شلوغی‌های انتخاباتی امری طبیعی است.

انگار هر چه تعداد حضور در لیست‌های ائتلافی مختلف بیشتر باشد، شانس راه‌یابی به مسند شورا هم افزایش پیدا می‌کند که با تکیه بر همین دیدگاه نام برخی کاندیداها در لیست‌های مختلف دیده می‌شود. لیست‌هایی که گاهی حتی تناسب خاصی هم با یکدیگر ندارند و معلوم نیست آقا و خانم کاندیدا چطور با تمام این جریان‌ها به همفکری و تعامل رسیده است؟

حالا تنها کمتر از ۴۸ ساعت تا ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی تبریز مانده و رقابت بین داوطلبان ورود به عمارت ساعت تبریز اوج گرفته است. لابی‌گری‌های پشت پرده که منتج به شکل‌گیری ائتلاف‌ها شده ولی همچنان ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=18920

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});