• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
8
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد؛

شناسایی ۴۵۰ گونه گیاه دارویی در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 19344
  • 29 خرداد 1400 - 12:45
شناسایی ۴۵۰ گونه گیاه دارویی در آذربایجان شرقی
یاز اکو - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به تولید ۲۵ درصد از گیاهان دارویی شناسایی شده کشور در استان، گفت: استان با داشتن ۴۵۰ گونه گیاه دارویی و تولید ۱۱۹۳۵.۵ تن گیاه دارویی، گل محمدی و زعفران، یکی از غنی‌ترین مناطق کشور از این جهت محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، اکبر فتحی در خصوص عمده گیاهان دارویی تولید شده در استان، اظهار کرد: گیاهان دارویی علفی چند ساله و یک ساله شامل زیره سبز، بالنگو، سیاهدانه، موسیر، رازک، نعناع فلفلی، باد رنجبویه، رازیانه، شاهسپرم، خاکشیر، آویشن، اسطوخودوس، به لیمو، رزماری، زوفا، گاو زبان، بادرشبو و … در سطح  ۷۴۴ هکتار از اراضی استان تولید می‌شود.

وی افزود: گیاهان دارویی بوته‌ای، درختچه‌ای و درختی چون زرشک، سماق، عناب، زغال اخته و سنجد نیز در ۱۰۲۲ هکتار اراضی استان کشت می‌شوند و در کنار آن، توسعه کشت موسیر به مساحت دو هکتار برای اولین بار در سال ۹۹ انجام گرفته است.

مرند، اسکو، کلیبر، تبریز، هوراند و خداآفرین قطب‌های تولید گیاهان دارویی استان

وی با اشاره به فعالیت ۲۱ واحد فرآوری گل‌ محمدی(گلاب و اسانس)، عرقیجات گیاهان دارویی، شربت‌های گیاهان دارویی، بسته‌بندی گیاهان دارویی، بسته‌بندی زعفران و سماق در سطح استان، اظهار کرد: شهرستان مرند با تولید سالانه ۱۱۲۴ کیلوگرم زعفران در سطح ۲۰۱ هکتار به عنوان قطب تولید زعفران استان مطرح است و شهرستان‌های اسکو با تولید ۲۱۴۴ تن گل محمدی و ۲۴ تن زیره سبز، کلیبر با تولید ۱۲۶۰ تن زغال اخته، تبریز با تولید ۲۰۴ تن شاهسپرم، هوراند با تولید ۱۲۶ تن سماق و خداآفرین با تولید ۱۹۲ تن کنجد سیاه از جمله قطب‌های تولید گیاهان دارویی استان هستند.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طرح توسعه گیاهان دارویی از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه و یارانه نهال در سال ۹۸، گفت: مبلغ ۳۶۳۰ میلیون ریال جهت توسعه گیاهان دارویی در حوضه دریاچه ارومیه تخصیص یافته بود که از این مبلغ، ۱۵۹۷ میلیون ریال در کاشت بهاره جهت خرید بذر و نشا و قیم (سیاه دانه، رازک ، آویشن ) در شهرستان‌های حوزه دریاچه ارومیه  شامل تبریز، اسکو، شبستر، بناب، عجب شیر، مراغه در سطح ۱۹.۷ هکتار هزینه شده است.

وی افزود: مبلغ ۲۰۳۳ میلیون ریال نیز در کاشت پاییزه موسیر، آویشن و سیاهدانه در سطح حدود ۲۵ هکتار از این مناطق هزینه شد.

وی ادامه داد: از محل اعتبارات یارانه نهال گیاهان دارویی، مبلغ ۸۰ میلیون ریال در سطح ۱۱.۵ هکتار از شهرستان‌های خداآفرین، مرند، عجب شیر، اسکو و بستان آباد جهت کاشت زیره سبز و سیاه دانه بهاره و پاییزه اختصاص یافته است.

مشکل اساسی گیاهان دارویی استان عدم تولید نشا و بذر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص چالش‌های موجود در تولید گیاهان دارویی استان، اظهار کرد: عدم تولید نشا و بذر اغلب گیاهان دارویی یکی از مشکلات اساسی بخش گیاهان دارویی استان است که بهره‌برداران و کارشناسان را با مشکلات عدیده‌ای از جمله از بین رفتن گیرایی نشاهای حمل شده به علت حمل در شرایط نامناسب و عدم سازگاری رقم‌های حمل شده با آب و هوای استان مواجه کرده است.

وی با اشاره به مشکل عدم خرید تضمینی محصولات گیاهان دارویی که منجر به از بین رفتن انگیزه بهره برداران جهت توسعه گیاهان دارویی می‌شود، گفت: تسهیلات کم بهره جهت حمایت از بهره برداران این حوزه در راستای تشویق به توسعه گیاهان دارویی تخصیص نمی‌یابد و حتی ثباتی در بازار فروش گیاهان دارویی هم وجود ندارد.

وی با انتقاد از عدم انسجام بین بخشی در ساماندهی بازار مصرف داخلی و خارجی گیاهان دارویی، گفت: ضعف اطلاعات سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات بانکی برای طرح‌های گیاهان دارویی باعث مشکلاتی در این حوزه شده است.

فتحی افزود: تسهیلات کم بهره‌ای جهت مکانیزه کردن عملیات کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی تخصیص نمی‌یابد که این امر منجر به بالا رفتن هزینه تولید و در نتیجه پایین آمدن بهره اقتصادی برای کشاورز می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=19344

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});