• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

بطری‌ های شیشه‌ ای را در طبیعت رها نکنید

  • کد خبر : 20126
  • 05 تیر 1400 - 13:00
بطری‌ های شیشه‌ ای را در طبیعت رها نکنید
یاز اکو - فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی رها شده در طبیعت بر اثر برخورد با نور خورشید همانند ذره بین عمل کرده و منجر به آتش سوزی و آسیب جدی به طبیعت می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، سرهنگ رضا مهدیون روز شنبه با اشاره به کمبود بارندگی، گرمای زودرس و آسیب پذیرتر شدن طبیعت در شرایط حاکم افزود: بی توجهی و سهل انگاری شماری از طبیعت گردان به خصوص در روزهای گرم سال منجر به آتش سوزی وسیع در جنگل ها و مراتع و آسیب جبران ناپذیر به محیط زیست می‌شود.

 فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، اظهار داشت: سالیان نه چندان دور سطح وسیعی از مساحت کشور پوشیده از جنگل های انبوه بوده است که به دلیل همین بی‌توجهی‌ها بخش عمده ای از آنها دست‌خوش تغییر و تخریب شده است.

وی بر لزوم حفظ منابع طبیعی تاکید کرد و یادآورشد: با توجه به محدودیت های موجود، توجه به حفظ این منابع ارزشمند از گزند عوامل طبیعی و غیرطبیعی مخرب، به ویژه آتش سوزی امری اجتناب ناپذیر است.

مهدیون با بیان اینکه آتش سوزی در میان فاکتورهای مخرب، به جهت نوع، سرعت و ماهیت خاصی که در تخریب و نابودی مراتع و جنگل ها دارد، مورد توجه خاص همه کشورها است افزود: در ایران هم حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان، همچنین با اشاره به ممنوعیت فعالیتهای اقتصادی و غیره که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن همراه باشد، گفت: در موادی از قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع به مجازات آتش زدن درختان و جنگل‌ها اشاره شده است.

از رها کردن ته سیگار روشن در طبیعت خودداری کنید

وی صیانت از جنگل‌ها و مراتع را یک وظیفه همگانی عنوان کرد و افزود: در روزهای گرم تابستان ضروری است جوامع محلی، دامداران و گردشگران بیش از پیش مراقب طبیعت بوده و از آتش افروزی و رها کردن ته سیگار روشن و بطری های شیشه در طبیعت خودداری کنند.

مهدیون تاکید کرد: گردشگران باید قبل از روشن کردن آتش به نبود پوشش گیاهی و محصور کردن دور آتش با سنگ توجه جدی داشته باشند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان، گفت: در صورت ضرورت روشن کردن آتش، با رعایت همه جوانب از جمله توجه به نبود پوشش گیاهی در محل برپایی آتش و محصور کردن دور آتش  با سنگ و .. ، اقدام و  پس از پایان کار از خاموش شدن آتش مطمئن شوند.

سامانه‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به صورت شبانه روزی، آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص حوادث احتمالی منابع طبیعی است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان، سرعت عمل در اطفاء حریق جنگل‌ها و مراتع را  بسیار مهم و حائز اهمیت خواند و افزود:  سامانه‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ به صورت شبانه روزی، جهت دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص هرگونه حوادث احتمالی از جمله تخریب، تصرف و آتش سوزی عرصه های ملی، در نظر گرفته شده است .

وی البته راهکارهای ساده‌ای هم برای مقابله با آتش‌سوزی و نیز گسترش آن ارائه کرد و گفت:  نزدیکترین فرد به آتش سوزی، در صورتی که به خودرو یا افرادی مشکوک بود، نشانی آنها را یادداشت کند و تا رسیدن مامورین با رعایت جوانب احتیاط و هر وسیله‌ای  مانند شاخه درختان، زیرپایی خودرو و … که در دسترس دارد، تا رسیدن مامورین منابع طبیعی و نیروهای امدادی، از سرایت آتش به اطراف پیشگیری کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20126

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});