• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7
نگاهی به روند بازسازی مجموعه فرهنگی هنری تربیت

خاستگاه تئاتر ایران دوباره جان می گیرد

  • کد خبر : 20755
  • 09 تیر 1400 - 21:00
خاستگاه تئاتر ایران دوباره جان می گیرد
یاز اکو - نزدیک به 2 سال پیش، با پیگیری های مدیرکل وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، مرحوم محمد محمدپور، تئاتر شهر تبریز برای یک بازسازی اساسی تعطیل شد. همزمان با این تعطیلی عملیات بازسازی بنا و مستحکام سازی ساختمان پیر تبریز آغاز شد. مرمت و استحکام سازی مجموعه تاریخی تربیت از همان زمان آغاز پروژه با در نظر داشتن ضرورت سرعت دهی به کار، توسعه و در نظر گرفتن حفظ چهره تاریخی بنا پیش رفت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، همزمانی مرمت و بازسازی ساختمان تربیت با شیوع پاندمی کووید ۱۹ علاوه بر اخلال در اجراهای تبریز و کشور، تاثیر بسزایی نیز در کندی پیشرفت این پروژه داشت. تا جایی که در اثنای کار مرمت بنای مجموعه فرهنگی هنری تربیت، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس، با ابتلا به ویروس کرونا به جمع یاران شهیدش پیوست. پس از فقدان مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، کار بازسازی نیز در مقطع کوتاهی به تعطیلی کشیده شد.
سرانجام پس از انتخاب سید قاسم ناظمی، به عنوان مدیرکل جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، مراحل پیشرفت پروژه بازسازی ساختمان قدیمی تربیت تبریز سرعت بیشتری گرفت. جنس و سابقه هنری دکتر سید قاسم ناظمی یکی از دلایلی سرعت گرفتن روند بازسازی تربیت بود. تا جایی که با تشکیل کارگروه های تخصصی، استاندارد های هنری و تئاتری بیش از پیش مورد توجه و مدنظر قرار گرفت. ساختمانی که خاستگاه بسیاری از بزرگان و اساتید تئاتر آذربایجان و ایران است.
در نهایت عصر روز چهارشنبه، نهم تیرماه پس از ۲ سال فراق و سکوت، مادر پیر تئاتر آذربایجان دوباره همهمه فرزندان و اهل خانه را خواهد دید.

آیت الله آل هاشم، امام جمعه محبوب تبریز، حسینی معاون محترم هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی، مهدوی، فرماندار تبریز، قادر آشنا، مدیر کل اداره هنرهای نمایشی کشور، جمعى از نمایندگان مردم تبریز در مجلس شوراى اسلامی و غیاثی، خوشرو، صفی پور، لک از جمله مهمانان مراسم افتتاحیه مجموعه فرهنگی هنری تربیت تبریز خواهند بود. شهردار تبریز، ایرج شهین باهر و رئیس شورای شهر تبریز، شهرام دبیری دیگر مهمانان این مراسم هستند.
همچنین اساتید هنرمندی چون هوشنگ توکلی و فرهاد قائمیان در کنار اساتید، پیشکسوتان و هنرمندان تئاتر آذربایجان از جمله مهمانان ویژه این مراسم خواهند بود.
گفتنی است از تبریز و آذربایجان به عنوان خاستگاه تئاتر ایران یاد می شود؛ به طوری که عمر اجراها در ساختمان پیر مجموعه فرهنگی هنری تربیت (تئاتر شهر تبریز) به حدود نیم قرن پیش باز می گردد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20755

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});