• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9
یادداشت؛

مشکل جدید کلر پارس برای کلانشهر تبریز

  • کد خبر : 20767
  • 10 تیر 1400 - 8:30
مشکل جدید کلر پارس برای کلانشهر تبریز
یاز اکو - تخلیه ضایعات کارخانه کلر پارس در اطراف اراضی شرق کلانشهر تبریز و باسمنج، و گزارش هایی مبنی بر ترکیدگی مخازن اسید و رهاسازی پساب خام آغشته به اسیدها و مواد آلی در مسیل، تخلیه آب نمک آغشته به کلر در محیط علاوه بر اینکه صدای دوستداران محیط زیست را در آورده، موجب اعتراض ساکنان و باغداران محل نیز گشته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، وقتی در سال ۱۶۶۲ میلادی (جان‌اِولین) باغبان و نویسنده انگلیسی اعلام کرد که جهان برای توسعه ناوگان دریایی و تأمین سوخت و ساز و انرژی درختانی را که یکی پس از دیگری می‌برد باید درختان جدیدی کاشت شود، مسائل محیط زیستی وارد ادبیات سیاسی جهان شد.

محیط زیست در واقع حراست و حفاظت از زمین و مواهب خدادادی آن است‌.

یک نتیجه تحقیق علمی – دانشگاهی نشان میدهد که کلیه مایحتاج انسان یا منشأ معدنی دارند و یا منشأ کشاورزی،و هردوی آنها به زمین وابسته است پس باید انسان برای بقای خود به استفاده بهینه و مناسب از زمین بپردازد.

از سوی دیگر یافته های علمی نشان میدهد که کل سیستم پشتیبانی حیات انسان ها و تمام گونه های گیاهی و حیوانی که روی زمین زندگی میکنند به محیط زیست بستگی دارد و تخریب آن در واقع لطمه زدن به حیات انسان،حیوان و گیاه است.

موضوع محیط زیست در کشورهایی همچون ایران به مسائل لوکس و حاشیه‌ای پیوند زده شده در حالی که زیست پایدار جوامع‌ انسانی، شکوفایی سرزمین و اقتصاد، احساس آرامش، شادمانی، آسایش و حفظ حق همگان برای بقا منوط به جلوگیری از تخریب پهنه زمین است.

با این حال در ایران مردان دولتی و سیاسی تمایل زیادی برای محیط زیست ندارند چراکه توسعه نامتوازن زود بازده، بهره‌کشی بدون برنامه از زمین،پاسخگویی اشتغال و کسب درآمد های لازم عواملی است که محیط زیست را با چالش های زیادی در ایران و استان آذربایجان شرقی مواجه کرده‌است.

واقعیت این است که در کلام الله مجید، بزرگ پروردگار، بر عمران و آبادانی زمین و استفاده مطلوب از مواهب طبیعی و نعمت های خداوندی که عالمیان توانایی شمارش آنها را ندارند، تاکید فراوانی کرده و به فرموده پیامبر اعظم، زمین را مردم باید نوازش کنند و از آن برکت گیرند چراکه زمین مادر همه انسان‌هاست.

با این وصف مجبوریم از کره زمین و محیط زیست حفاظت کنیم.

یک درصد از خاک جهان در ایران و از این یک درصد، ۲.۸ آن در آذربایجان شرقی است و نگرش اخلاقی به زمین که متعلق به همه بویژه ساکنان حال و آینده آن است از یک سو و توجه انسان به توسعه پایدار و باور به این که باید از منابع تجدید پذیر و تجدید ناپذیر به صورت عقلائی استفاده کرد، بازتولید،باز آفرینی و زاد آفرینی را با این تکنولوژی‌های پیچیده علمی و صنعتی برای ما یاد آوری میکند.

یک تحقیق روانشناسی درباره محیط زیست نیز نشان میدهد صدمه زدن به محیط زیست و ایجاد آلودگی و آلایندگی در آن به افسردگی و اضطراب انسان ها منجر میشود و زندگی شاداب و آرام بخش با آبادی و آبادانی محیط زیست کاملا عجین است.

پدیده های کم آبی، خشکیدگی، گرد و غبار، خشک شدن تدریجی دریاها و دریاچه ها، تالاب ها و مراتع ، زیستگاه های خشکی ، آلودگی رودخانه ها و هوای شهرها همه و همه توجه محلی، ملی و بین المللی به حفظ محیط زیست و جریان های سالم زندگی و طبیعی را دو چندان می‌کند‌.

اخیرا تخلیه ضایعات کارخانه کلر پارس در اطراف اراضی شرق کلانشهر تبریز و باسمنج، و گزارش هایی مبنی بر ترکیدگی مخازن اسید و رهاسازی پساب خام آغشته به اسیدها و مواد آلی در مسیل، تخلیه آب نمک آغشته به کلردر محیط، تخلیه مخفیانه لجن آغشته به بنزن در قسمتهایی از اراضی مجاور باسمنج و احتمال بالای آلودگی چاههای آب شرب منطقه با توجه به بحران تامین آب، علاوه بر اینکه صدای دوستداران محیط زیست را در آورده، موجب اعتراض ساکنان و باغداران محل نیز گشته است و این معضل حتی به شبکه‌های بین‌المللی و اجتماعی نیز کشیده شده است.

با این حال انتظار مردم ، ساکنان ، باغداران و صاحبان صنایع از شخص جناب دکتر پور محمدی استاندار فرهیخته آذربایجان شرقی این است که با صدور دستور تشکیل یک کارگروه ویژه در این رابطه و اعزام بازرسان، کارشناسان و مجاب کردن مدیران متخطی، برای پاسخگویی و ایجاد بسترهای مناسب، اصولی و علمی در خصوص تصفیه و انتقال ضایعات خطرناک و سرطان زای کارخانه کلر پارس اقدام فرمایند تا موجب آرامش خاطر مردم و جلوگیری از عواقب احتمالی ناشی از آن، مانند نفوذ پساب های خطرناک به آب های جاری، زیرزمینی و آلودگی شدید این پسماندهای شیمیایی به آب و خاک و هوا گردد و جالب این است نسیم بادی که از دامنه های سهند به شرق تبریز می‌وزد امکان پراکندگی و انتقال این مواد آلاینده را تا قلب کلانشهر داراست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=20767

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});