• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

جنگل های اردبیل در معرض تهدید قرار گرفته است

  • کد خبر : 21027
  • 12 تیر 1400 - 13:45
جنگل های اردبیل در معرض تهدید قرار گرفته است
یاز اکو - مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل گفت: جنگل های اردبیل در معرض تهدید سوداگران طبیعت و برخی طبیعت‌گرد نماها قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، محمود قلی‌زاده روز شنبه افزود:آتش سوزی در جنگل‌ها طی  ماه‌های اخیر بیشتر شده و دلیل اصلی آن سهل انگاری مسافران در روشن و خاموش کردن آتش و همچنین تولید زغال از سوی سوداگران است.

وی اضافه کرد: با استقرار ماموران  یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع تاحدودی جلوی تخریب و آتش سوزی جنگل‌ها گرفته شده و با متخلفان و سوداگران هم برخورد قانونی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل ادامه داد: در بهار گذشته پنج مورد آتش‌سوزی با تلاش عوامل محلی و تیم‌های آتش‌نشانی کنترل شده و اطفای حریق به سرعت به انجام رسیده است.

وی از احیا ، توسعه و عملیات مراقبتی بیش از ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های این استان خبر داد و گفت: برای احیا، توسعه و غنی‌سازی بقیه مناطق جنگل‌ی و حفاظت از آنها  برنامه‌ریزی شده است که به مرور انجام خواهد شد.

قلی‌زاده با بیان اینکه حفاظت و صیانت از منابع طبیعی در استان اردبیل باید نهادینه شود، گفت: فرهنگ‌سازی  برای حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگل‌ها یک ضرورت است و نقش رسانه‌ها در ترویج و اشاعه فرهنگ حفظ منابع طبیعی در بین مردم بسیار مهم و سازنده است.

بیش از ۷۰ درصد خاک استان اردبیل منابع طبیعی است

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل مجموع مساحت عرصه‌های منابع طبیعی استان را ۹۷۱ هزار و ۷۰۲  هکتار اعلام کرد و افزود: این مساحت بیش از ۷۰ درصد خاک استان را شامل می‌شود.

قلی‌زاده با اشاره به سیاست‌های کلی مدیریت منابع طبیعی استان با محوریت بخش فنی و آبخیزداری گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف در بخش آبخیزداری توجه به آبراهه‌های فرعی ، سرشاخه‌ها و مراتع استان است و با طراحی و اجرای انواع فعالیت‌های مکانیکی، بیولوژیکی وبیومکانیکی تلاش کردیم تا ضمن کنترل و حفظ تناسب مقدار دام موجود با ظرفیت مراتع استان نسبت به ارتقای پوشش گیاهی و پیشگیری از آبشویی خاک در قالب تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری اقدام کنیم.

وی بیان کرد: رویکرد مدیریت منابع طبیعی استان توسعه طرح‌های مرتع‌داری به طرح‌های چندمنظوره و استفاده از سایر ظرفیت‌های مراتع برای بهبود معیشت دامداران است که از جمله این فعالیت‌ها توجه به کشت گیاهان دارویی در قالب طرح‌های جدید به موازات دامداری است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=21027

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});