• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

وجود ۸۰۳ نوع ماده مخدر در دنیا/ رتبه ۲۸ آذربایجان شرقی در زمینه مصرف مواد مخدر در کشور

  • کد خبر : 21219
  • 14 تیر 1400 - 11:00
وجود ۸۰۳ نوع ماده مخدر در دنیا/ رتبه ۲۸ آذربایجان شرقی در زمینه مصرف مواد مخدر در کشور
یاز اکو - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به وجود ۸۰۳ نوع ماده مخدر در دنیا که بیشتر صنعتی و توهم زا، گفت: بدترین نوع روانگردان‌ها که هیچ درمانی برای آن‌ها وجود ندارد، در تمامی نقاط کشور به راحتی قابل دسترس است و حتی نحوه مصرف آن‌ها نیز بسیار آسان تر شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، دکتر رضا استاد رحیمی در دیدار با مسئولان مرکز بهداشت استان، در خصوص ابعاد و وضعیت اعتیاد در جامعه اظهار کرد: سالانه ۱۱ هزار تن انواع مواد مخدر در افغانستان و پاکستان تولید شده و به نوعی از طریق مرزهای مختلف از جمله ایران عبور داده می‌شوند.

وی از کشف سالانه ۱۲۰۰ تن انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی در کشور خبر داد و افزود: پایه ۹۵ درصد تریاک دنیا، بیش از ۵۵ درصد هروئین و بیش از ۶۵ درصد مورفین دنیا در ایران کشف می‌شود.

استاد رحیمی اضافه کرد: مرزهای افغانستان و پاکستان بزرگترین آفتی است که از جانب مواد مخدر با آن روبرو هستیم، به طوری که سالانه ۱۰۰۰ تن مواد مخدر در کشور مصرف شده و مابقی مواد مخدر ورودی به کشور قاچاق شده و در نهایت درآمدی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار عاید این افراد می‌شود.

وی یادآوری کرد: کشورهای پیشرفته دنیا برنامه‌ای برای مقابله با مواد مخدر از طریق بستن مرزها و یا هرگونه اسلحه و خشونت ندارند اما ما به دلیل همجواری با کشورهای تولیدکننده مواد مخدر و مرز ۲۰۰۰ کیلومتری با آن‌ها مجبور به انجام چنین اقداماتی هستیم. زمانی که در ۲۸ کشور اروپایی پنج تن هروئین کشف شود در ایران بیش‌ از ۵۰ تن از این مواد کشف می‌شود که نشان می‌دهد کشفیات مواد مخدر در ایران ۱۰ برابر بیشتر از ۲۸ کشور اروپایی است.

بنا به گفته‌ی وی، با ورود همه جانبه نیروی انتظامی در امر مقابله با قاچاق مواد مخدر، کشور ما بیشترین شهید و جانباز در مسیر مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر تقدیم کرده است.

۱.۲ الی ۱.۹ درصد میانگین مصرف مواد مخدر در آذربایجان شرقی

استادرحیمی تصریح کرد: با وجود تمامی این مسائل اما میانگین مصرف مواد مخدر در ایران معادل ۵.۲ درصد بوده و در مقایسه با میانگین مصرف دنیا یعنی ۵.۹ درصد، وضعیت بهتری دارد؛ هم‌چنین با توجه به فرهنگ و سنت مردم استان، مصرف مواد مخدر در آذربایجان شرقی نیز بسیار پایین بوده و بین ۱.۲ الی ۱.۹ درصد برآورد می‌شود که بر این اساس بیست و هشتمین استان کشور از این نظر هستیم، ولی با این حال در سال گذشته شش تن انواع مواد مخدر در استان کشف شده و طی چهارماهه اخیر نیز بیش از سه تن کشفیات داشتیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش مصرف مواد مخدر در دوران کرونا، گفت: آنچه که در دنیا بیشتر بر روی آن تاکید می‌شود جامعه پذیری و فرهنگ‌سازی در جهت بالابردن آگاهی برای مقابله با مصرف مواد مخدر است. بخش بهداشت می‌تواند با توجه به شاخه‌های متعددی که در روستاها گسترده شده در مقابله با مصرف مواد مخدر آگاهی سازی انجام دهد.

وی با اشاره به معضل محلات پرخطر، افزود: ۱۶ میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد که دارای سطح آگاهی، سواد و وضعیت اقتصادی پایینی بوده و در عین حال بیشترین مصرف موادمخدر و رفتارهای پرخطر در این قشر دیده می‌شود ‌و تقریبا یک هشتم جامعه ما درگیر مواد مخدر هستند

معضل انگ و برچسب اجتماعی در حوزه سلامت روان و اعتیاد

در ادامه این مراسم، دکتر وهاب اصل رحیمی، رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد استان نیز اظهار کرد: شبکه سلامت با مجموعه کاملی از سطوح مختلف و شبکه منسجم در اقصا نقاط استان حضور یافته و از طریق نیروهای خود، خدماتی را به مردم ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به سه حوزه سلامت اجتماعی، سلامت روان و پیشگیری از اعتیاد، افزود: اگر سیستم سلامت به درستی ادغام نشود و پتانسیل این سیستم به کار گرفته نشود قطعا آنچنان که باید در انجام برنامه‌ها موفق نخواهیم بود.

وی با اشاره به طرح جامع سلامت، گفت: در اولین سال اجرای این طرح، جمعیت از بابت مصرف دخانیات، مواد مخدر و الکل توسط مراقبان سلامت ارزیابی شده و افراد دقیق مصرف کننده دخانیات و مشروبات الکلی شناسایی شدند و تحت مراقبت پزشکی روان شناسان قرار گرفتند.

رحیمی با اشاره به ارزیابی مجدد جامعه از بابت طرح جامع سلامت، افزود: معضل انگ و برچسب اجتماعی در حوزه سلامت روان و اعتیاد وجود دارد که بر این اساس معمولا افرادی که از موارد مخدر پاک می‌شوند، فکر می‌کنند که نمی‌توانند از خدمات جامعه برخوردار شوند و ترد می‌شوند.

کاهش مراجعات به مراکز سلامت در دوران کرونا

وی متذکر شد: خوشبختانه سیستم جامع سلامت برای پوشش کامل این جمعیت آماده بوده و از طرفی نیز این سیستم در حوزه پیشگیری، مهارت‌های اجتماعی را به خانواده‌ها و نوجوانان آموزش می‌دهد.

وی با اشاره به کاهش مراجعات به مراکز سلامت در دوران کرونا، گفت: اکنون برنامه داریم تا از طریق شبکه‌های مجازی اقدام به اطلاع رسانی کنیم و در هر خانه و هر مکانی یک سفیر سلامت داشته باشیم، مقرر شده تا از شهریورماه سفیران سلامت در حوزه خودمراقبتی اعتیاد مجددا آموزش ببینند و در شبکه‌های مجازی، اطلاعات لازم در خصوص فرهنگ‌سازی و آگاهی رسانی را ارائه دهند.

رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد استان در خصوص اقدامات مراکز کاهش آسیب، اظهار کرد: از سال ۹۸ آغاز به سرشماری پاتوق‌های استان کردیم. با وجود مجموعه اقدامات سازمان‌های ذی‌ربط در راستای کاهش آسیب‌ها اما تعداد این پاتوق‌ها که منبعی برای بروز انواع آسیب‌ها هستند، روز به روز در حال افزایش است.

شناسایی و تفکیک محلهای پرخطر و غربالگری اعتیاد در مناطق

وی تاکید کرد: بایستی حمایت‌های مالی و ساختاری از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برای ارائه خدمات سلامت به پاتوق‌های سرگردان انجام بگیرد و با تخصیص اعتبار به این سیستم، تیم‌های سیار و مراکز پاکسازی را توسعه بدهیم و افراد را تحت مراقبت مجموعه در بیاوریم.

وی با اشاره به شناسایی محلات و مناطق پرخطر، افزود: محلات پرخطر هر شهرستان را تفکیک کرده و چهار تکلیف اساسی از طریق مراکز جامع سلامت در این مناطق انجام می‌گیرد. در این مناطق هم‌چنین غربالگری اعتیاد و سلامت اجتماعی نیز با شدت بالا بایستی انجام بگیرد و با توجه به رابطه مستقیم خشونت خانگی و افزایش مصرف مواد، بایستی موارد خشونت خانگی و خودکشی در محلات با جدیت پیگیری شده و آموزش‌ها با اولویت خانواده‌های در معرض خطر ارائه شود.

بر اساس این گزارش؛ استاد رحیمی در این دیدار ضمن بازدید از فعالیت‌های حوزه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت استان و ابلاغ مراتب قدردانی خود و استاندار با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌ها و زحمات دکتر عباسعلی درستی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مجموعه همکاران مراکز جامع سلامت تجلیل و قدر دانی کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=21219

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});