• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

در کشور مان هزینه نیروی کار کمترین تاثیر را بر قیمت تمام شده کالا دارد

  • کد خبر : 21353
  • 15 تیر 1400 - 12:15
در کشور مان هزینه نیروی کار کمترین تاثیر را بر قیمت تمام شده کالا دارد
یاز اکو - دکتر متفکر آزاد نماینده مردم تبریز , آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در جلسه نمایندگان شوراهای اسلامی کار کارخانجات استان شرکت نموده با ایشان درباره مشکلات جامعه کارگری به گفتگو نشست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، وی در قسمتهایی از سخنان خود گفتند:

متاسفانه فهم غلطی از روابط کارگر و کارفرما در جامعه وجود دارد. 

هزینه های نیروی انسانی در کشورهای توسعه یافته بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هست در حالی که این سهم در کشور ما در بدترین شرایط کمتر از ۸ درصد است.
اگر فشاری بر کارفرما وجود دارد این فشار از بابت کارگر نیست بلکه از سایر بخشها است مثل بروکراسی اداری یا مشکلات صادرات و تامین ارز.

پولی که تولید کننده ها در بخش کارگری هزینه می کنند به نفع خود تولید کنندگان هست زیرا درآمد کارگران صرف خرید اجناس لوکس نمی شود بلکه صرف خرید ملزومات روزمره ای می شود که در داخل تولید می گردد.

پیشنهادات مربوط به مشکلات کارگران در حوزه سخت و زیان آور در مرکز پژوهشهای مجلس بررسی خواهد شد.

اگر بدانم فعال کارگری یا عضو شورای کار اخراج شده ورود خواهم نمود

شوراهای کار تنظیم کننده روابط کار هستند و در پیشبرد اهداف تولید کمک می کنند و جلو آسیب های سیاسی و اجتماعی را می گیرند.

نبود تشکلهای کارگری برای واحدهای تولیدی زیان بار است و از تشکل یابی قانونی کارگران حمایت خواهیم کرد.

وی به شدت از واگذاری نیروهای سازمانهای دولتی به شرکتهای پیمانکاری انتقاد کرده, حضور شرکتهای پمانکاری را باعث حجیم شدن دولت, افزایش هزینه های دولت و استثمار کارگران دانست و از طرحی خبر داد که در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برای حذف این بی عدالتی در حال بررسی است.

در ادامه چنگیز قاسمی ریاست کانون هماهنگی شوراهای کار استان ضمن معرفی حضار شرح مختصری از مشکلات جامعه کارگری ارائه نمود و سپس نمایندگان کارگران از مشکلات موجود بر سر راه بازنشستگی کارگران سخت و زیان آور انتقاد کرده , راه کارهایی در این باره را به شرح ذیل پیشنهاد نمودند

راه کارهای رفع مشکلات بازنشستگی کارگران سخت و زیان آور 

۱ _ نظارت بیشتر به صحت کار شرکتهای آلاینده سنجی
۲ _ پرداخت تدریجی ۴% از ابتدای شروع کار کارگر
۳ _ تسویه حساب تامین اجتماعی با کارفرما پس از بازنشسته نمودن کارگران

نبود امنیت شغلی کارگران و مشکل تشکل یابی

دکتر احمد زاده از شرکت سیمان صوفیان و دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار در این نشست گفت:

یکی از مهمترین مشکلات جامعه کارگری مربوط به تشکل یابی هست که از نبود امنیت شغلی کارگران نشأت میگیرد.

کارگران از ترس امنیت شغلی نمی توانند تقاضای ایجاد تشکل کارگری در واحد تولیدی نمایند به نحوی که حتی در برخی از بزرگترین واحدهای تولیدی مان تشکل کارگری نداریم.

وی افزود در زمینه امنیت شغلی قراردادهای یک ماهه را می توانیم تحمل کنیم ولی قراردادهای سفید امضا را تحمل نخواهیم کرد لذا از اداره جات کل کار می خواهیم کارفرمایان را مکلف به ثبت قراردادها در سامانه جامع روابط کار نمایند تا مشکل قراردادهای سفید امضا پایان یابد.

در ادامه بقایی منتخب شورای اسلامی کار شرکت آهنگری و از نمایندگان اعضا صندوق بازنشستگی آینده ساز خواستار تذکر جدی مجلس به وزارت کار در خصوص پایان دادن به محرومیت کارگران شاغل و بازنشسته صندوق بازنشستگی آینده ساز از قوانین کار و تامین اجتماعی شد.

اعطا مصونیت به نمایندگان کارگران برای امنیت شغلی

 گودرزی نماینده کارکنان بیمارستان شهریار تبریز نیز خواستار اعطاء امتیازاتی قانونی برای کادر درمان و نیز تمام کارگرانی شد که در زمان فراگیری کرونا مجبور به حضور در کارخانه ها و محل های کار خود شده اند تا چرخ های کشور از کار نیفتد.

امامی نماینده کارگران ماشین سازی هم خواستار تصویب طرحی در مجلس برای اعطاء نوعی مصونیت به نمایندگان کارگران شد تا آنها بتوانند با امنیت شغلی از حقوق کارگران دفاع نمایند
همچنین ایشان با عنوان نمودن اینکه ماشین سازی صنعت مادر و بی رقیب و برندی برای صنعت کشور است خواستار حذف نام این شرکت استراتژیک از فهرست شرکتهای در نوبت واگذاری شد

در پایان حبیب صادقزاده نایب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان, خواستار طرح مشکلات کارگران از تریبون مجلس شورای اسلامی شد , و تصویب طرح اصلاح قانون شوراهای اسلامی کار را خواسته جامعه کارگری دانست
ایشان در ادامه خواهان ممانعت مجلس از تصویب طرحهای ضد کارگری مثل مزد منطقه ای و نیز ایستادگی مجلس در برابر هجمه برخی سؤ استفاده کندگان به سن بازنشستگی و قانون کار شد

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=21353

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});