• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
12

مرگ خاموش صنعت دامپروری با کشتار دام‌های مولد

  • کد خبر : 21730
  • 19 تیر 1400 - 11:15
مرگ خاموش صنعت دامپروری با کشتار دام‌های مولد
یاز اکو - باز هم داستان تکراری تامین نهاده و علوفه برای دامداران، اما به‌نظر می‌رسد این بار اوضاع خیلی متفاوت‌تر از گذشته است و این مسئله در حال تبدیل شدن به یک چالش بزرگ در کشور است، دام‌های مولد به‌ دلیل تامین نشدن نهاده و علوفه و همچنین به‌صرفه نبودن تولید روانه کشتارگاه می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های دامپروری در کشور محسوب می‌شود، این استان همچنین قطب تولید گوشت قرمز و شیر در کشور است، اما از سال گذشته دامداران با مشکلات بسیاری در تامین علوفه و نهاده مواجه شده‌اند، به‌گونه‌ای که بسیاری از دامداری‌ها در حال تعطیلی و ورشکستگی هستند.

این روزها کشتار دام‌ها مولد در استان‌های مختلف کشور در راس اخبار قرار گرفته است و بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند کشتار دام‌های مولد غیرقابل جبران است، شیر، گوشت قرمز و لبنیات یکی از کالاهای اساسی در سبد تغذیه‌ای خانوارهای ایرانی محسوب می‌شود، واحدهای دامداری نقش موثری در تامین این کالاها دارند، تعطیلی هر واحد دامداری می‌تواند در آینده تولید شیر، گوشت و لبنیات در کشور را با مشکل جدی مواجه کند.

دامداران از شرایط موجود به‌شدت گلایه‌مند هستند، آن‌ها معتقدند با افزایش چند برابری قیمت علوفه، هزینه‌های حمل و نقل و سایر هزینه‌ها، دیگر تولید شیر و گوشت قرمز مقرون به‌صرفه نیست و اگر روند به همین منوال ادامه پیدا کند و دولت چاره‌ای برای حل مشکل این واحدها نیاندیشد، مجبور به کشتار دام‌ها و تعطیلی واحد تولیدی خود هستند.

دولت برخلاف وعده‌ها تاکنون اقدام موثری برای کاهش مشکلات دامداران در ماه‌های اخیر انجام نداده است، شواهد حاکی از اعتراضات گسترده دامداران در سراسر کشور دارد، دولت باید در یک اقدام فوری برای حل مشکلات دامداران چاره‌اندیشی کند، زیرا احیای واحدی که به تعطیلی کشانده شده، کار چندان ساده‌ای نیست.

دام‌های مولد روانه کشتارگاه شده‌اند

بهرام دهقانی- رئیس اتحادیه دامداران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در حال حاضر بزرگترین مشکل دامداران استان و کشور بالا رفتن قیمت علوفه و تامین نهاده دولتی است، اظهار کرد: قیمت علوفه و نهاده از سال گذشته نزدیک به سه برابر افزایش پیدا کرده است، در حال حاضر قیمت تمام شده شیر به ازای هر کیلوگرم ۷۴۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان است، اما این شیر از دامداری کیلویی ۴۵۰۰ تومان خریداری می‌شود.

وی افزود: کرایه حمل و نقل علوفه و نهاده نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش داشته است، بنابراین دامداران نمی‌توانند علوفه ارزان تهیه کنند، اما باوجود این افزایش قیمت‌ها قیمت شیر و گوشت افزایش چندانی نداشته است و دامداران با این افزایش هزینه‌ها نمی‌توانند، واحد دامداری خود را اداره کنند.

دهقانی با بیان اینکه به‌صرفه نبودن تولید شیر و گوشت در دامداری‌ها موجب شده که دامداران دام‌های مولد خود را به کشتارگاه ببرند، عنوان کرد: قطعا اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده‌ای نه چندان دور تامین شیر، گوشت و محصولات لبنی با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

رئیس اتحادیه دامداران چهارمحال و بختیاری بیان کرد: برای واردات یک گاو مولد از خارج از کشور هزینه‌ای بالغ بر۴۰۰۰ دلار چیزی معادل ۱۰۰ میلیون تومان نیاز است، اما در حال حاضر دامدارانی که توان تامین نهاده و علوفه را ندارند، دام مولد خود را با قیمت ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان برای کشتار به‌فروش می‌رسانند.

مشکل تامین نهاده و علوفه دام

وی با تاکید بر اینکه دولت تنها ۳۰ درصد نهاده مورد نیاز دامداری‌ها را با قیمت دولتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، توضیح داد: دامداران باید ۷۰ درصد نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند، به همین دلیل قیمت تمام شده شیر و گوشت قرمز نیز افزایش پیدا می‌کند.

دهقانی اضافه کرد: به‌علت خشکسالی تولید علوفه در چهارمحال و بختیاری به‌شدت کاهش پیدا کرده است و خرید علوفه از سایر استان‌ها به‌علت بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل به‌صرفه نیست.

رئیس اتحادیه دامداران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: دولت باید از خارج از کشور علوفه و نهاده وارد و در اختیار دامدار قرار دهد، همچنین صادرات شیر خشک و گوشت قرمز را آزاد کند تا دامدار بتواند در این شرایط به تولید ادامه دهد، صادرات ارزآوری برای کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دامداران در حال حاضر دچار ضرر و زیان‌های فراوانی شده‌اند، عنوان کرد: در حال حاضر یک دامدار برای نگهداری یک گاو روزانه ۳۰ هزار تومان متضرر می‌شود، یعنی یک دامداری ۱۰۰ راسی به‌طور متوسط در روز حدود سه میلیون تومان و ماهانه ۹۰میلیون تومان متضرر می‌شود، اگر این روند تا چند ماه ادامه پیدا کند، ضرر و زیان دامدار جبران نخواهد شد و مجبور به تعطیلی دامداری می‌شود.

دهقانی افزود: تولید شیر و گوشت در چهارمحال و بختیاری در سه ماهه ابتدایی سال‌جاری حدود ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه دامداران چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: دامداری یکی از مشاغلی است که هر کسی نمی‌تواند به آن ورود کند و آن را انجام دهد و دامدارهای موجود نیز به دلیل مشکلات فراوان انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند، تعطیلی هر واحد دامداری می‌تواند بحث تامین گوشت و لبنیات را با مشکل مواجه کند.

پرداخت تسهیلات به دامداران برای خرید نهاده و علوفه/ محموله جدید نهاده در راه است

سام مردانی- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص اخبار منتشر شده در رابطه با کشتار دام‌های مولد در استان، اظهار کرد: گزارش خاصی در این خصوص نداریم و معمولا این اخبار در فضای مجازی و در سایر استان‌ها دیده می‌شود.

وی ادامه داد: توزیع نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اولویت سازمان جهادکشاورزی برای حمایت از دامداران قرار دارد، در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران با قیمت دولتی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، در برخی موارد نیز جو، ذرت و سویا تا ۵۰ درصد با قیمت دولتی در بین دامداران توزیع شده است.

مردانی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری کارخانه تولید خوراک دام وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر نهاده مورد نیاز در اختیار این واحد تولیدی قرار بگیرد، این واحد می‌تواند خوراک دام مورد نیاز دامداری‌های استان را تولید کند و در اختیار آن‌ها قرار دهد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قیمت‌گذاری شیر و گوشت در سطح کلان انجام می‌شود، گفت: قیمت کاه، یونجه و سایر هزینه‌های دامداری‌ها افزایش پیدا کرده است، همچنین به‌علت خشکسالی تولید علوفه در استان نیز کاهش پیدا کرد، تمامی این موضوعات بر قیمت تمام شده شیر و گوشت تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: در حال حاضر یک مقدار نهاده با قیمت دولتی به چهارمحال و بختیاری اختصاص یافته است که نهاده در هفته‌های آینده در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

مردانی در پایان یادآور شد: برای حمایت از دامداران برای خرید نهاده و علوفه تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است، همچنین گوشت تولیدی مازاد از دامداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=21730

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});