• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

صرفه‌جویی ۱.۸ میلیون یورویی در اجرای طرح سرمایش پالایشگاه تبریز

  • کد خبر : 21783
  • 19 تیر 1400 - 14:00
صرفه‌جویی ۱.۸ میلیون یورویی در اجرای طرح سرمایش پالایشگاه تبریز
یاز اکو - مدیر پروژه واحد «کولینگ» (سیستم سرمایش) شرکت پالایش نفت تبریز از اجرای مستمر و پر قدرت آن خبر داد و گفت: اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این طرح ۶ میلیون یورو بود که با توجه با تغییر رویکرد اجرایی و داخلی سازی قطعات به ۴.۲ میلیون یورو کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، علی نادری نیا روز شنبه در یک گفت و گوی خبری بیان کرد: در راستای رفع مشکل آب خنک کننده‌ واحد جدید تصفیه‌ی نفت گاز شرکت و همچنین به منظور افزایش فشار شبکه و تامین آب واحد های جدید به ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب بر ساعت، پروژه‌ کولینگ در پانزدهم اسفند ماه سال ۹۶ تعریف و پس از حدود سه سال به پایان رسید.

وی تشریح کرد: این طرح، برج خنک کننده‌ی چهار سلولی، از نوع تر و سیستم بسته است که طبق تکنولوژی روز دنیا طراحی شده است.

وی افزود: در پروژه‌ی کولینگ، سه دستگاه پمپ، هر کدام با ظرفیت پنج هزار متر مکعب و توان مصرفی ۱/۲ مگاوات نصب شده است که به علت توان مصرفی زیاد آنها، مرکز فرعی برق جداگانه‌ای ایجاد شده و همچنین پکیج های تزریق مواد شیمیایی شامل اسید سولفوریک، کلر و خنثی کننده نیز از دستاورد های این پروژه بوده است.

مدیر واحد کولینگ شرکت پالایش نفت تبریز با اشاره به نیروهای فعال این زمینه، خاطر نشان کرد: ۸۰۰ هزار نفر ساعت نیروی فعال در این زمینه مشغول به کار بوده که بدون هیچ گونه حادثه ای این عملیات را به پایان رساندند.

اجرای عملیات عمرانی طرح سرمایش پالایشگاه تبریز

وی اضافه کرد: همکاران شرکت پالایش نفت تبریز و پیمانکاران، نیروهای درگیر این واحد هستند که در قسمت پیمانکاری پروژه ۷۰ نفر در دفتر تهران و سایت پروژه، فعالیت مستقیم دارند که در این راستا علاوه بر پیمانکار اصلی با چندین شرکت فرعی به عنوان تامین کننده‌ی تجهیزات و مجری در راستای تکمیل پروژه نیز همکاری شده است.

وی در رابطه با هزینه های تمام شده این پروژه، یاد آور شد: میزان بودجه‌ی اختصاصی ما شش میلیون یورو بود اما با تغییر رویکرد پروژه که ناشی از تحریم های ظالمانه و داخلی سازی تجهیزات بود، هزینه‌ی پایانی به ۴/۲میلیون یورو کاهش یافت.

نادری نیا افزود: در راستای اجرای این پروژه، تعدادی عملیات از جمله یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب خاک برداری، ۲۱۰ تن آرماتوربندی، دو هزار و ۳۰۰ متر مکعب بتن ریزی، ۱۱۰ تن نصب سازه‌ی برج خنک کننده، نه هزار و ۵۰۰ قطر اینچ لوله کشی و ۱۸ کیلومتر کابل کشی نیز انجام شد.

هدف اصلی پروژه کاهش آب خام مصرفی پالایشگاه بود

وی همچنین در ارتباط با اهداف این پروژه، تاکید کرد: تامین آب خنک کننده‌ برای واحد های جدید و افزایش فشار شبکه به شش بار از اهداف این طرح بودند اما اصلی ترین مورد، کاهش آب خام مصرفی پالایشگاه بود که بعد از راه اندازی واحد، به میزان ۸۰ متر مکعب بر ساعت کاهش یافت.

وی ادامه داد: دمای تقریبی آب برگشتی از واحد های عملیاتی، ۴۰ درجه‌ی سانتیگراد است که با بهره‌برداری از واحد کولینگ جدید، آب مورد نیاز آنها با دمای ۲۶ درجه سانتیگراد تامین می‌گردد و باز خورد واحدها، نشان از کارایی بهتر این پروژه و تامین آب با دما و فشار مناسب است.

مدیر پروژه کولینگ شرکت پالایش نفت تبریز با اشاره به مشکلات پیش آمده در طول پروژه، متذکر شد: اصلی ترین مشکل، تحریم های ظالمانه بود که سبب قطع ارتباط ما با شرکت های خارجی شد، لذا همکاری خود را با شرکت های توانمند داخلی ادامه دادیم.

نادری نیا تاکید کرد: بعضی از شرکت های داخلی، مقید به زمان نیستند و در موعد مقرر، تجهیزات را تحویل نمی‌دهند که در صورت مدیریت این مشکلات، امیدواریم در سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» شاهد استفاده حداکثری شرکت های داخلی در پروژه های شرکت پالایش نفت تبریز باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=21783

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});