• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری رویکرد جدید شهرداری مراغه است

  • کد خبر : 22670
  • 26 تیر 1400 - 11:45
بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری رویکرد جدید شهرداری مراغه است
یاز اکو - شهردار مراغه با اشاره به اینکه مداخله در بافت‌های ناکارآمد شهری به نقش‌آفرینی بیشتر شهرداری، ادارات خدمات‌رسان و راه‌ و شهرسازی نیاز دارد، گفت: بر همین اساس مطالعات بازآفرینی بافت ناکارآمد و فرسوده محله «زغال‌آباد» از بهمن سال گذشته آغاز شده و مراحل نهایی آن در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری یا اکو به نقل از ایرنا، شهرام مروتی روز شنبه افزود:‌ ۳۰۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری در مراغه وجود دارد که ۱۶ هزار واحد مسکونی را شامل می‌شود و مداخله در ساماندهی این میزان بافت ناکارآمد از جمله محله «زغال‌آباد» امری اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود. 

وی وسعت محله «زغال‌آباد» را حدود سه هکتار و ۱۸۰ پلاک ثبتی اعلام کرد و اظهار داشت: مداخله در بافت ناکارآمد محله «زغال‌آباد» پس از طی مراحل قانونی و تصویب آن از طریق مراجع ذیربط آغاز می‌شود و با توجه به بافت فرهنگی و اصیل این محله، امیدواریم اهالی نیز در اجرای این طرح به صورت فعال مشارکت داشته باشند.

شهردار مراغه خاطر نشان کرد: مطالعه مربوط به بازآفرینی بافت «زغال‌آباد» با رویکرد مداخله حداقلی و ایجاد مسیر دسترسی خودرویی با ۲ میلیارد ریال هزینه در حال انجام است.

بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری رویکرد جدید شهرداری مراغه است

زغال‌آباد، ناکارآمدترین بافت شهری مراغه

«مروتی» بیان کرد: با توجه به بافت این محله، مداخله مستقیم شهرداری رویکرد صحیحی نیست و باید در زمینه مداخله در بافت ناکارآمد، مشارکت بخش خصوصی بیشتر تقویت شود و شهرداری در زمینه سیاست‌گذاری و گره‌گشایی نقش‌آفرینی کند.

محله «زغال‌آباد» اگرچه در هسته مرکزی شهر مراغه قرار دارد، اما گفته می شود ناکارآمدترین بافت شهری مراغه محسوب می‌شود و عرض کوچه‌های باریک این محله که از پشت مسجد «شجاع‌‍‌الدوله» به محله «سبزیچی‌ها» وصل می‌شود، گاهی به نیم‌متر کاهش می‌یابد.

بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری رویکرد جدید شهرداری مراغه است

همین معابر تنگ و غیرقابل تردد برای وسایل نقلیه، امکان امدادرسانی به اهالی در مواقع وقوع حادثه و ارائه خدمات زیرساختی مثل فاضلاب را با مشکل روبرو کرده است و اهالی می‌گویند در برخی از موارد سالمندان این محله که امکان راه رفتن ندارند، با چرخ دستی کوچک جابجا می‌شوند.  

بازآفرینی شهری، نگرش و اقدامی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری به ویژه در بافت‌های ناکارآمد به شمار می‌رود که در نهایت به یک پیشرفت پایدار اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی منجر می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22670

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});