• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

اصرار خانواده ها به سرپرستی کودکان زیر دو سال و دختران؛ اصلی ترین دلیل افزایش زمان مراحل فرزندخواندگی

  • کد خبر : 22710
  • 26 تیر 1400 - 13:38
اصرار خانواده ها به سرپرستی کودکان زیر دو سال و دختران؛ اصلی ترین دلیل افزایش زمان مراحل فرزندخواندگی
یاز اکو- مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی، اصرار خانواده ها برای به سرپرستی گرفتن کودکان زیر دو سال و دختران را اصلی ترین دلیل افزایش زمان مراحل فرزندخواندگی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، فرگل صحاف در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته بهزیستی با اشاره به شعار هفته بهزیستی امسال تحت عنوان «بهزیستی در گام دوم؛ هوشمندسازی، محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده»، گفت: در یکسال گذشته سرپرستی ۴۶ نفر از کودکان بی سرپرست بهزیستی به عنوان فرزندخوانده به خانواده های متقاضی  داده شده است و این در حالی است که بیش از ۴۰۰ زوج در صف انتظار هستند.

صحاف در ادامه با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی، دارای رتبه بیست و پنجم در رابطه با داشتن کودکان کار است، افزود: هیچ کودک کار کارتن خوابی در استان وجود ندارد و تمامی کودکان استان دارای خانه هستند. با این حال طی یک سال گذشته ۳۱ کودک خیابانی در استان به دلیل نامساعد بودن شرایط خانواده برای زندگی در مراکز نگهداری بهزیستی زندگی می کنند.

صحاف با اشاره به وجود ۲۴ خانه کودک و نوجوان و شیرخوارگاه و نوباوه‌گاه غیردولتی در استان بیان کرد: ۳۲۰ کودک، مقیم این خانه‌ها هستند که یارانه نگهداری هر کدام بین ۶۵۰ الی ۹۲۴ هزار تومان است.

وی با تاکید بر این‌که لزوما فرزندانی که به سن ۱۸ سال تمام می‌رسند، از حمایت بهزیستی خارج نمی‌شوند، گفت: این کودکان حتی اگر به سن ۳۰ سال نیز برسند باید توانمندسازی شده و یا ازدواج کنند تا سپس از حمایت بهزیستی خارج شوند. در این راستا تعداد ۲۲۵ کودک و نوجوان از مزیت‌های توانمندسازی چون پرداخت سرمایه کار، کمک هزینه فرزندان هدایت شده به زندگی مستقل و کمک هزینه آماده سازی شغلی بهره می‌برند.

وی با تاکید بر اینکه میزان مستمری‌های پرداختی اداره کل بهزیستی استان به مددجویان طی یک سال گذشته افزایش یافته است، گفت: : بیش از ۷۴ هزار نفر در استان از بهزیستی، مستمری دریافت می‌کنند و مستمری خانوارهای تک نفره با افزایش ۱۰۳ درصدی به ۳۵۰ هزار تومان، خانوارهای دو نفره با افزایش ۷۳ درصدی به ۵۰۰ هزار تومان، خانوارهای سه نفره با افزایش ۸۷ درصدی به ۷۰۰ هزار تومان، خانوارهای چهار نفره با افزایش ۸۶ درصدی به ۹۰۰ هزار تومان و مستمری خانوارهای پنج نفره به بالا به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

 

بالغ بر ۱۹ هزار بانوی سرپرست خانوار استان وجود دارد

 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که ۱۹ هزار و ۱۵۱ بانوی سرپرست خانوار استان وجود دارد، پرداخت سرمایه کار بلاعوض، کمک هزینه لوازم ضروری زندگی، تقویت و توسعه گروه‌های همیار زنان، معافیت سربازی برای فرزندان مذکور خانواده، مداخلام مددکاری اجتماعی و … را از اولویت های مجموعه در راستای تحکیم بنیان خانواده‌ها عنوان کرد.

وی ادامه داد: بیش از دو هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش در استان طی سال گذشته از خدمات آماده سازی شغلی بهره‌مند شده اند. هم چنین ۳۳۸ خانوار از کمک هزینه ودیعه مسکن استفاده کرده اند.

 

رهایی بیش از ۱۸ هزار نفر معتاد از دام اعتیاد

 

صحاف با اشاره به فعالیت ۷۶ مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد در استان، گفت: تعداد ۸۹۹ هزار و ۷۲۷ نفر از خدمات اولیه پیشگیری از اعتیاد بهره مند شده و بیش از ۱۸ هزار نفر نیز درمان شده‌اند.

فعالیت ۱۶۷ مرکز مثبت زندگی در استان

 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت ۱۶۷ مرکز مثبت زندگی در استان ، گفت: برای ۴۵۰ نفر در استان از این طریق اشتغال زایی شده است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات این اداره کل در ایام کرونایی گفت: تاکنون ۳۵ هزار و ۶۹۶ مورد اقدامات پیشگیرانه کووید۱۹ در سامانه ثبت گزارشات حوادث طبیعی و بیماری‌ها در استان ثبت شده و ۱۹۳۶ توانخواه و ۵۸۵ نفر پرسنل مراکز توانبخشی استان (۹۵ درصد کل این جمعیت) واکسینه شده‌اند.

صحاف پیشگیری از معلولیت ها را از دیگر اقدامات مهم این اداره کل عنوان کرد و افزود: در سال گذشته ۹۴ هزار و ۴۶۹ مورد غربالگری تنبلی چشم، ۵۰ هزار و ۱۵۲ مورد غربالگری شنوایی سنجی نوزادان و شش هزار و ۳۶۳ مورد مشاوره ژنتیک در مراکز وابسته به بهزیستی انجام شده است.

وی در خاتمه ضمن قدردانی از اعتماد مردم به بهزیستی میزان مشارکت های نقدی، غیر نقدی و خدماتی مردم استان را در سال گذشته  یک هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال اعلام کرد.

صحاف اضافه کرد: در سال ۹۹، تعداد ۵۹۱ دستگاه آپارتمان به مددجویان بهزیستی با مشارکت ارگان های مختلف از قبیل قرارگاه سازندگی، سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده است.    

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22710

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. چوخ گوزل..امیدوارم پروسه سرپرستی رو جدی اما کوتاه کنن چون خانواده های زیادی مدتهای مدیدی منتظرن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});