• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

سمن‌ها به عنوان حلقه وصل حاکمیت و مردم نقش آفرینی می‌کنند

  • کد خبر : 23009
  • 28 تیر 1400 - 14:15
سمن‌ها به عنوان حلقه وصل حاکمیت و مردم نقش آفرینی می‌کنند
یاز اکو - سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان‌شرقی گفت: سمن‌ها به عنوان نهادهای برخاسته از متن مردم نقش مهم و تاثیرگذاری در کاهش آسیب های اجتماعی دارند و می توانند به عنوان حلقه وصل حاکمیت و مردم نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، احمد موقری در نشست کارگروه استانی مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه با اشاره به اینکه نهادهای مردمی با توجه به علاقمندی و دغدغه مندی خود ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند، نقش آموزشی این نهادها را بسیار وسیع و مهم خواند.

وی با بیان اینکه تشکیلات قضایی آذربایجان شرقی برای اولین بار به موضوع همکاری و بهره مندی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد به صورت سازمان یافته ورود کرده است، اظهار داشت: رجوع به مرجع قضایی، مستلزم هزینه و زمان مضاعف بوده و استرس و نگرانی خاصی دارد و دادگستری موظف و مکلف است تا طبق چارچوب های مشخص شده در قانون، عمل و اقدام به صدور رای کند، اما سمن ها در خصوص کمک به مراجعه کنندگان از نظر زمان و مسایل مالی و روانی توانایی بیشتری نسبت به دادگستری دارند.

موقری ادامه داد: بر همین اساس دادگستری آذربایجان شرقی تلاش دارد تا با همکاری سازمان های مردم نهاد، بار مشکلات حقوقی و قضایی جامعه را از دوش مردم بردارد.

وی اضافه کرد: اینکه بتوانیم در حوزه های مختلف مردم را به سمت صلح و سازش سوق دهیم و اقشار آسیب پذیر را به نحوی مدیریت کنیم که در معرض آسیب قرار نگیرند، از جمله مواردی است که تشکیلات قضایی تلاش دارد تا با همکاری سمن ها به آن ورود کند.

موقری ادامه داد: هرچند در راستای از بین بردن این مسایل بحث پیشگیری جزو وظایف قوه قضائیه است، اما با توجه به اینکه نهادهای مردمی به دلیل دغدغه مندی خود، ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند، در بحث آموزش افراد جامعه نسبت به حقوق و تکالیف خود در جامعه  ظرفیت بیشتری دارند.

اعطا اختیارات جامع به سمن ها

وی اصل اساسی فعالیت های تشکیلات قضایی را دخالت نکردن در امور سازمان های مردم نهاد دانست و یادآوری کرد: این مجموعه تلاش دارد تا با اعطای اختیاراتی جامع از ظرفیت سمن ها بهره مند شود.

موقری با اشاره به اینکه تشکیلات قضایی برای ارتباط سازمان یافته با سمن ها، سامانه ای با عنوان سامانه جامع مشارکت های مردمی ایجاد کرده تا سمن هایی که تمایل به همکاری با قوه قضائیه دارند از طریق این سامانه با قوه قضائیه ارتباط برقرار کنند، از وجود بیش از ۷۰۰ سمن ثبت شده در آذربایجان شرقی خبر داد که در موضوعات مختلف فعالیت دارند.

وی افزود: سازمان های مردم نهاد در آذربایجان شرقی دارای سبقه تاریخی بوده و جایگاه والایی در جامعه دارند.

موقری با تاکید بر اینکه به منظور رفع مشکلات جامعه در حوزه های مختلف تشکیلات قضایی نیازمند مشارکت سازمان های مردم نهاد است، گفت: سمن ها می توانند به عنوان حلقه وصل حاکمیت و مردم نقش اساسی ایفا کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=23009

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});