• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

آذربایجان‌غربی، رتبه نخست کشور در تولید صنایع‌دستی عشایری

  • کد خبر : 24750
  • 10 مرداد 1400 - 18:18
آذربایجان‌غربی، رتبه نخست کشور در تولید صنایع‌دستی عشایری
یاز اکو - عشایر آذربایجان غربی با تولید سالانه ۴۲ هزار و ۸۱۰ مترمربع انواع صنایع دستی داری و غیر داری، رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده‌ است که این امر می‌تواند زمینه توسعه اقتصادی را بین جامعه عشایری استان بیش از پیش فراهم و تقویت کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، روستاییان و عشایر از بازیگران اصلی عرصه اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار به شمار می‌روند و باید خود را در همه امور کشور سهیم و شریک بدانند.

آذربایجان‌غربی جلوه‌های دلنشین زندگی عشایری را به نمایش می گذارد، به طوری که عشایر استان در تولید صنایع دستی، تولیدات دامی، فرش و گلیم حائز رتبه های برتر کشوری هستند و در صورت مدیریت صحیح، می‌توان از این ظرفیت در جهت رونق اقتصادی استان بهره برد.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی این گونه عنوان می‌کند که عشایر این استان با تولید سالانه ۴۲ هزار و ۸۱۰ مترمربع انواع صنایع دستی داری و غیر داری، رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده و این میزان تولید شامل انواع فرش، گلیم، جاجیم، کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه است.

وی تاکید دارد پنج هزار و ۳۱ نفر از عشایر در بخش‌های مختلف صنایع دستی داری و غیرداری این استان مشغول فعالیت هستند.

عشایر آذربایجان‌غربی سالانه ١٩هزار جفت صنایع غیرداری تولید می‌کنند

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی به این مورد اشاره دارد که عشایر این استان با تولیدی سالانه ۱۹ هزار جفت انواع صنایع دستی غیرداری جزو رتبه‌های نخست کشور در بین استان‌های عشایرنشین است.

علی ناجی معتقد است این محصول‌های تولید شده در صنایع دستی غیرداری شامل انواع کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه است.

۱۰ درصد از صنایع داری کشور در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی ادامه می‌دهد عشایر این استان با تولید سالانه ۱۵ هزار ۷۰۰ مترمربع انواع قالی و قالیچه ۱۰ درصد از تولیدات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

ناجی اضافه می‌کند این میزان محصول توسط  ۲۰ هزار و ۴۴۳ خانوار ی  عشایری تولید و روانه بازار می‌شود.

وی اظهار می‌کند که تولید و این محصول‌ها نقش و جایگاه عشایر را در استان روشن ساخته و سهم عشایر به عنوان کانون تولید در توسعه استانی را گریز ناپذیر کرده است.

اما در کنار تولید محصولات و صنایع دستی، عشایر در بخش دام و دامپروری و محصولات لبنی نیز فعالیت ویژه‌ای دارند.

۱.۶ میلیون هکتار از منابع طبیعی آذربایجان‌غربی در اختیار عشایر است

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی افزود: از مجموع ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و مراتع، یک میلیون و ۶۱۵ هزار هکتار قلمرو زیستی عشایر استان را تشکیل می‌دهد و در اختیار آنهاست.

ناجی گفت: این میزان حدود ۶۰ درصد عرصه‌های منابع طبیعی را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم آذربایجان‌غربی در اختیار عشایر این استان است.

۲ میلیون واحد دامی در اختیار عشایر آذربایجان‌غربی است

رییس اداره بهسازی امور تولید سازمان امور عشایری آذربایجان‌غربی نیز در این باره گفت: عشایر آذربایجان‌غربی ۲ میلیون واحد دامی را در اختیار دارند و انواع محصولات لبنی و پروتئینی را تولید و و روانه بازار مصرف می‌کنند.

نادر پرویشی اضافه کرد: عشایر آذربایجان‌غربی سالانه ۵۵ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت، سه هزار تن پشم، ۶۷ هزار تن انواع محصولات زراعی، ۸۸ هزار تن انواع محصولات باغی و ۸۲ هزار تن انواع محصولات علوفه‌ای را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.

این عشایر انواع عرصه‌های طبیعی را در اختیار دارند تا محصولات مختلفی را تولید و روانه بازار هدف کنند.

افزایش تولیدات عشایری آذربایجان‌غربی

رییس امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایری آذربایجان‌غربی در این‌باره با اشاره به اینکه اقدامات ارزنده ای در حوزه عشایری استان ارائه شده، اظهار داشت: طی سال‌های گذشته میزان خرید و فروش محصولات تولیدی دام عشایری ۷۲۹ تن بود که این میزان در سال‌های اخیر یک‌هزار و ۲۲۲ تن شده است.

غلامرضا سرخوانی با اشاره به اینکه میزان تامین و توزیع علوفه دامی عشایر از هشت هزار و ۲۷۵ تن  به ۱۹ هزار و ۵۶۵ تن رسیده است.

وی اضافه کرد: ۶ هزار و ۹۳۹ خانوار عشایری بیمه اجتماعی شده است.

وی بیان کرد: در بخش بیمه دام عشایری نیز تاکنون ۲۸۹ هزار و ۵۹ راس دام تحت پوشش قرار گرفته و در بخش خرید و توزیع سوخت نیز تاکنون ۱۰۳ میلیون لیتر به همت مسوولان در بین عشایر توزیع شده است.

عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

آذربایجان‌غربی سومین استان کشور به لحاظ برخورداری از جمعیت عشایری است و حدود ۲۰ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=24750

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});