• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

شورای ششم چند مرده حلاج است؟/ مطالبه شهروندان، شفاف سازی واقعی

  • کد خبر : 26689
  • 26 مرداد 1400 - 8:44
شورای ششم چند مرده حلاج است؟/ مطالبه شهروندان، شفاف سازی واقعی
یاز اکو- شهرداری تبریز تاکنون در شعار دادن برای ایجاد شفافیت موفق بوده است و در پس این شعار هنوز خبری از ایجاد اتاق شیشه ای به درد بخور نیست.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، اتاق شیشه ای مفهومی است که مدیریت شهری در راستای تحقق آن تبلیغات فراوانی کرده است. البته ایجاد اتاق شیشه ای و شفاف بخودی خود کار پسندیده ای است و اینکه تمام تصمیمات به صورت علنی و شفاف پیش روی مخاطبان و شهروندان باشد بی شک امید اصلاح و عدم فساد و اتفاقات خوشایند دیگری را نوید می دهد.

شهرداری تبریز تاکنون در شعار دادن برای ایجاد شفافیت موفق بوده است و در پس این شعار هنوز خبری از ایجاد اتاق شیشه ای به درد بخور نیست. البته برخی شفاف سازی های پیش پا افتاده همچون سامانه ماشین الات مکانیزه شهری این شعار نتیجه داده است و موفق عمل کرده است ولی در شفاف سازی پروژه ها معطل و نیمه تمام و نیز مسائل مهمی چون نیروی انسانی و برخی دیگر در حد حرف و شعار متوقف است.

عدم تبلیغات و اطلاع رسانی در موضوع شفاف سازی این امکان به موقوع پیوسته پنهان را هم حنثی و بی اثر کرده است. آنچنان که در کارنامه مدیریت شهری چیزی به عنوان شفافیت هم اگر وجود داشته باشد بیشتر شهروندان از آن بی خبرند!

شهرام دبیری عضو شورای پنجم و شش در گفتگویی عملکرد مهم شورای پنجم تحقق شفاف‌سازی می‌داند و بدون این که به ثمرات منتج از طرح اشاره‌ای کند با کلی گویی‌های متداول طرح‌های غیر شفاف می‌گوید: وجود فساد در مدیریت شهری، کیفیت حکمرانی محلی و خدمات را کاهش می‌دهد و اعتماد عمومی به شایستگی‌های مدیران و ساختار اداری و سیاسی را از بین می‌برد. شفاف‌سازی سازمانی، اطلاعاتی و اداری، دسترسی آزاد به اطلاعات و داده‌های شهرداری، ارتقای سلامت نظام اداری، ارتقاء مشارکت پذیری کارکنان و شهروندان در مدیریت شهری، تقویت نظارت عمومی بر فرآیندهای شهرداری و افزایش اعتماد عمومی از جمله اهداف راه‌اندازی این سامانه به شمار می‌رود.

وی بدون اینکه عرض و طول دیوارهای شفاف را بیان کند و به این مورد اشاره‌ای داشته باشد که اکنون با وجود برخی به اصطلاح ایجاد شفافیت‌ها چرا مشکلات عدم شفاف‌سازی همچنان باقی است، ادامه می‌دهد: آمار نیروی انسانی شاغل و پست‌های دقیق سازمانی، شرح وظایف مدیران و کارکنان، گزارش یکساله عملکرد شهرداری تبریز در حوزه‌های کاری، همه قراردادهای شهرداری، فهرست پروژه‌های عمرانی، لیست پیمانکاران پروژه‌های عمرانی، مصوبات شورای اسلامی شهر و راه‌های ارتباطی با ارباب رجوع و شهروندان و نحوه پاسخگویی به مطالبات آنها از جمله این اطلاعات است.

نمونه بارز عدم شفاف‌سازی که در گفته‌های بالا نیز به آن تاکید شده است، مسئله نیروی انسانی است که رفته رفته به یک بحران داخل سازمانی برای مجموعه شهرداری تبریز بدل شده است. مانور تبلیغاتی اعضای شورای گذشته و شهردار سابق بر روی واژه کلیدی «ساماندهی نیروی انسانی» داستان مفصلی است که بارها و بارها شاهد ده‌ها ساعت سخنرانی و جلسات بی‌نتیجه به دنبال داشته است. موضوعات متعددی مطرح شده است ولی همچنان این مهم در پس یک اتاق کدر و تاریک رها شده و اتاق شیشه‌ای و شفافی از آن نمی‌شود به تصویر کشید.

تا اینکه خود وزارت کشور ابلاغیه‌ای به روال دیگر کلانشهرها ترتیبی اتخاذ کرد تا به تازگی موضوع قانونی و تبدیل به تعداد محدود ۳۸۴ نفر از کارکنان تامین نیروی شهرداری مطرح و برای تبدیل وضعیت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

متاسفانه چنانچه در صحن علنی شورای شهر تبریز توسط اعضای شورای ششم نیز تاکید شد موضوع نیروی انسانی همچنان یک موضوع چالش برانگیز است و عدم شفافیت در آن موج می‌زند. تا جایی که دامنه برخی عدم شفاف‌سازی سبب شد تا سرپرست جدید شهرداری تبریز با ورود مستقیم در تعلیق لیست ارسالی به وزارت کشور فرصتی برای امکان بررسی مجدد ایجاد کند و با حضور تنی چند از اعضای شورای شهر ششم و ایجاد شفافیت واقعی در سیستم نیروی انسانی اهتمام ورزد.

شفاف سازی شیشه‌ای که در طول مدیریت شهردار سابق دم از آن زده می شد باعث برخی قراردادهای بی‌ضابطه شده است و تحمیل هزینه‌های هنگفتی که شعار دهندگان شفافیت در پس آن باعث ورود برخی اشخاص بدون ضابطه به مجموعه مدیریت شهری شده‌اند.

اقدام بررسی مجدد در مورد افرادی که سال‌ها در مجموعه شهرداری بدون امنیت شغلی به کار مشغول هستند و نیز تعیین تکلیف افرادی که بدون ضابطه‌های قانونی وارد مجموعه به اصطلاح شفاف شده مجموعه مدیریت شهری شده است می‌تواند گام مهم تغییر درون سازمانی شهرداری برای ارتقا امنیت شغلی و مدیریت مناسب نیرو انسانی تلقی گردد.

البته و بی شک اتاق شیشه‌ای در موضوع نیروی انسانی وقتی اتفاق خواهد افتاد که لیست شفاف با اسامی و امتیازات قانونی در موضوع تغییر تبدیل وضعیت ۳۸۴ نفر دراختیار عموم قرار گیرد و شفاف سازی واقعی در مورد دیگر کارکنان این مجموعه صورت پذیرد.

نگاه امیدبخش به موجب دستور تجدید بررسی موضوع تبدیل وضعیت توسط سرپرست جدید شهرداری تبریز را می‌شود به فال نیک گرفت و عزم تغییر با رو کردن پشت پرده کدر پنهان کاری و تخلف دانست.

شهر در گام اول با امکان افزایش بهره‌وری و حل موضوعات چالش برانگیز مدیریت شهری متحول خواهد شد و در گام دوم مطالبات شهروندان برای ایجاد یک اتاق شیشه‌ای واقعی بدون هر گونه دست اندازی به اموال و دارایی‌های آن رشد پیدا خواهد کرد و البته در موضوعات مهم دیگر همچون عمران و فرهنگ و اقتصاد شهری نیز شورای ششم می‌توانند شفاف‌سازی واقعی را با پیگیری‌های متعدد جامه عمل پوشانده و ابر تیره رکود در شهر را با آن شعارهای بی‌جان و ویترینی گذشته‌اش را زدوده و امید رشد و توسعه در شهر را به جریان بیاندازند.

به راستی شورای ششم در برابر مطالبات چندین ساله چند مرد حلاج خواهد بود و پاسخگوی شهروندان فهیم آن؟

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=26689

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});