• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
9
به بهانه سوم‌ شهریورماه ۱۳۲۰ اشغال ایران توسط قوای متفقین

به یاد میرزاعلی؛ شهید راه وطن در روستای قره بلاغ جلفا در مقابل قوای روس

  • کد خبر : 27670
  • 03 شهریور 1400 - 20:46
به یاد میرزاعلی؛ شهید راه وطن در روستای قره بلاغ جلفا در مقابل قوای روس
سوم شهریور ۱۳۲۰ است؛ تصمیم متفقین برای اشغال ایران قطعی شده و به اطلاع مقامات کشور رسیده است، فرمان ترک مقاومت به واحدهای نظامی ابلاغ شده و افسران و سربازان ارتش به اصطلاح منظم رضاخانی با ترک اماکن نظامی در حال بازگشت به خانه های خود هستند، افسران از بازگشت به خانه با لباس نظامی واهمه دارند که مبادا در آن لباس به دست متجاوزان بیفتند و آنهایی که لباس شخصی ندارند در قبال واگذاری سلاح خود به اهالی یکدست لباس شخصی می گیرند و می روند.

یازاکو؛ اسکندر ابدالی – سوم شهریور ۱۳۲۰ است؛ تصمیم متفقین برای اشغال ایران قطعی شده و به اطلاع مقامات کشور رسیده است، فرمان ترک مقاومت به واحدهای نظامی ابلاغ شده و افسران و سربازان ارتش به اصطلاح منظم رضاخانی با ترک اماکن نظامی در حال بازگشت به خانه های خود هستند، افسران از بازگشت به خانه با لباس نظامی واهمه دارند که مبادا در آن لباس به دست متجاوزان بیفتند و آنهایی که لباس شخصی ندارند در قبال واگذاری سلاح خود به اهالی یکدست لباس شخصی می گیرند و می روند.

در پاسگاه قره بلاغ جلفا دو ژاندارم تصمیم دیگری گرفته اند بامداد یکی از سواره نظام هنگ خبر را به اطلاع افسران و سربازان مقیم پاسگاه می رساند ولی تلاشش برای منصرف کردن میرزا علی ایروانی و عبدالعلی نعمتی بی فایده است میرزا علی به سواره نظام می گوید کاش به جای این خبر مقداری سلاح و تجهیزات می آوردی تا بتوانیم بیشتر مقاومت کنیم؛ سواره می رود و در افق ناپدید می شود.

صبحگاه فرا رسید؛ واحدهایی از نیروهای ارتش شوروی با گذر از جلفا به سمت خوی می روند؛ لحظه حساسی است. غرش ادوات نظامی ارتش متجاوز در دشت پیچیده ولی در دل شیران مدافع وطن تاثیری ندارد. اولین گلوله به سمت متجاوزان شلیک می شود. فرمانده دستور توقف می دهد. گلوله های دیگری از نقاط مختلف نیروهای ارتش شوروی را هدف قرار می دهند و این کار فرمانده را دچار خطای محاسباتی می کند. فرمانده می پندارد که ده ها نفر پشت خاکریزها سنگر گرفته اند.
فرمانده تصمیم می گیرد این نیروها را محاصره کرده و ابتکار عمل را از دستشان بگیرد. واحدهایی را مامور می کند از سمت گلفرج و با گذر از دشت مینجیخلی مدافعان را محاصره کنند چند ساعتی گذشته است و حلقه محاصره در حال تکمیل شدن هست.

با تنگ تر شدن حلقه محاصره و هجوم بی امان گلوله ها یکی از مدافعین زخمی می شود. میرزا علی از دوستش می خواهد که بگریزد شاید نجاتی بیابد و سرباز زخمی می رود. مهمات میرزاعلی در حال تمام شدن هست و آرزو می کند که به اسارت درنیاید دشمن به چند ده متری میرزاعلی رسیده است. ناگهان تیری بر پیشانی میرزاعلی اصابت و او را به آرزوی خود می رساند. فرمانده ارتش شوروی در سر جنازه میرزاعلی حاضر شده و ادای احترام نظامی می کند. دستور می دهد اهالی قره بلاغ را خبر کنند تا میرزا علی را به قاعده مسلمین کفن و دفن نمایند. اهالی قره بلاغ از ترس به کوه ها فرار کرده اند. فرستاده فرمانده ارتش وارد قره بلاغ شده و از ریش سفیدان می خواهد بیایند و میرزا علی را به خاک بسپارند و بدین ترتیب میرزا علی در پاسگاه محل خدمت خود برای همیشه در آغوش وطن قرار می گیرد.

 

  • تصویر بالا حضور اعضای شوراهای اسلامی روستاهای غربی شهرستان جلفا بر روی مزار میرزاعلی از شهدای سوم شهریور ۱۳۲۰ را نشان می دهد.
لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=27670

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});