• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
11

بزرگ‌تر شدن ۱۶.۸۸ درصدی اقتصاد زنجان در هفت سال گذشته

  • کد خبر : 28661
  • 11 شهریور 1400 - 17:22
بزرگ‌تر شدن ۱۶.۸۸ درصدی اقتصاد زنجان در هفت سال گذشته
یاز اکو - معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: حجم اقتصاد استان زنجان در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ حدود ۱۶.۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، ایرج امینی در گفت‌وگو با اشاره به حساب‌های منطقه‌ای، اظهار کرد: این حساب‌ آمارهای قابل اطمینان و سازگاری را فراهم می‌آورد که زیربنای سیاست‌گذاری‌ها در راستای کاهش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی بین استان‌ها است. یکی از اهداف‌ اصلی تهیه حساب‌های منطقه‌ای به قیمت ثابت، محاسبه نرخ رشد اقتصادی و مشاهده تغییرات به تفکیک استان‌ها است.

وی با بیان اینکه نرخ رشد محصول ناخالص داخلی استان به قیمت ثبات، نشان‌دهنده عملکرد واقعی استان است، افزود: مرکز آمار ایران برای اولین بار، نرخ رشد اقتصادی به قیمت ثابت را برای همه استان‌ها از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ محاسبه و به استان‌ها اعلام کرده است.

این مسئول با اشاره به خلاصه‌ای از نتایج این محاسبات، ادامه داد: محصول ناخالص داخلی استان به قیمت جاری در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۳ هزار و ۹۲۶ میلیارد تومان است که ۹۳ صدم درصد از سهم کشور را دارد که ۲۸.۸۳ درصد در مقایسه با سال ۱۳۹۶ رشد داشته است. محصول ناخالص داخلی استان به قیمت جاری طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ رشدی معادل ۳۴۹.۸۷ درصد داشته که متوسط رشد سالیانه آن ۲۳.۹۶ درصد بوده است.

امینی با اشاره به سرانه محصول ناخالص داخلی استان به قیمت جاری، تصریح کرد: این سرانه در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۲ میلیون تومان بود که زنجان، رتبه ۱۷ را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده است. بیشترین سرانه در این سال با ۱۲۳ و ۹۰ میلیون تومان مربوط به استان‌های بوشهر و خوزستان بوده و این در حالی است که در سال ۱۳۹۷ سرانه محصول ناخالص داخلی کشور ۳۱ میلیون تومان بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان یادآور شد: بر همین اساس، نسبت سرانه محصول ناخالص داخلی استان به کشور طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ در مجموع، روند صعودی داشته و در حال نزدیک شدن به متوسط کشوری است که نشان‌دهنده توفیق نسبی اجرای برنامه‌های منطقه‌ای برای توسعه متوازن مناطق است.

وی با بیان اینکه محصول ناخالص داخلی کشور به قیمت ثابت طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ به طور متوسط ۸.۹۷ درصد رشد داشته است، گفت: محصول ناخالص داخلی در دوره هفت ساله در استان زنجان ۲۶.۲۵ درصد رشد داشته که به عبارت دیگر، محصول ناخالص داخلی در استان طی سال‌های مذکور به طور متوسط ۱۷.۲۸ درصد در هر سال بیشتر از کشور رشد داشته است.

این مسئول با بیان اینکه در این مدت، رشد اقتصادی کشور در سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۷ و رشد اقتصادی استان زنجان در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۷ منفی بوده است، اظهار کرد: سهم استان زنجان از ۷۷ صدم درصد در سال ۱۳۹۱ به ۹۰ صدم درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده است؛ به عبارت دیگر حجم اقتصاد استان زنجان در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ حدود ۱۶.۸۸ درصد افزایش یافته است.

امینی خاطرنشان کرد: سرانه محصول ناخالص داخلی کشور به قیمت ثابت از ۹.۱ میلیون تومان در سال ۱۳۹۰ پس از کاهش‌ و افزایش‌ها در سال ۱۳۹۷ نیز معادل ۹.۱ میلیون تومان بوده که این شاخص در استان زنجان با ۱۹.۲۳ درصد رشد از ۵.۲ میلیون تومان در سال ۱۳۹۰ به ۶.۲ میلیون تومان در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=28661

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});