• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
یادداشت؛

دیپلماسی اقتصادی اولویت نخست دولت در آذربایجان شرقی باشد

  • کد خبر : 28939
  • 14 شهریور 1400 - 11:14
دیپلماسی اقتصادی اولویت نخست دولت در آذربایجان شرقی باشد
یاز اکو - استاندار جدید آذربایجان شرقی می تواند با تشکیل ستاد ویژه دیپلماسی اقتصادی در استان جرقه این رویکرد را بزند و حتی استان را به الگوی موفق در اتخاذ دیپلماسی اقتصادی مبدل سازد.

با تکمیل و تشکیل کابینه دولت سیزدهم نوبت به تعیین استانداران استانهای کشور فرا رسیده است. اکنون مردم آذربایجان شرقی منتظرند تا پانردهمین استاندار در دولت رئیسی انتصاب شود و او کارش را شروع کند. تاکنون چندین نفر برای این سمت مطرح شده اند که به نظر می رسد گمانه زنی رسانه ها و فضای مجازی است و به واقعیت نزدیک نیست.

به هر حال آنچه اهمیت دارد این است که والی آذربایجان شرقی باید در عیار و متناسب با جایگاه این استان انتخاب شود. استانی با موقعیتی خاص و سرنوشت ساز که نقش بارز مردمان آن در تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور طی سالهای اخیر قابل کتمان و انکار نیست.

مردم این استان در درجه اول از رئیس جمهور محترم انتظار دارند فردی بومی، دارای کارنامه روشن و کارامد برای استانداری انتخاب کند. فردی که هم ظرفیت های بالقوه و بالفعل آذربایجان شرقی را بشناسد و هم بر چالش های اساسی این استان اشراف داشته باشد. به واقع مردم استانداری می خواهند که مرد میدان و مدیری میدانی باشد.

با اینکه آذربایجان شرقی از دیرباز قطب صنعتی و اقتصادی ایران مطرح بوده و هست، با وجود این جز پنج استان توسعه یافته کشور نیست و تعلل و کم کاری های برخی استانداران و مدیران دولت های گذشته باعث شده است نخبگان ، کارآفرینان و بسیاری از فعالان اقتصادی و تجاری به پایتخت یا استان های همجوار مهاجرت کنند.

سهم ۵ درصدی صادرات کالاهای آذربایجان شرقی به کشور های همسایه و حضور کمرنگ در بازار این کشورها موید این نکته است که متاسفانه استانداران وقت در زمینه دیپلماسی اقتصادی برنامه و هدفی درخور برای نفوذ به بازارهای هدف نداشته اند و چه بسا که با غفلت مسئولان استان این بازارها به رقبایی سرسخت مثل ترکیه واگذار گردیده است.

استاندار جدید آذربایجان شرقی می تواند با تشکیل ستاد ویژه دیپلماسی اقتصادی در استان جرقه این رویکرد را بزند و حتی استان را به الگوی موفق در اتخاذ دیپلماسی اقتصادی مبدل سازد. شروع و تداوم این رویکرد سازو کارهای خودش را دارد و باید با اقدامات هوشمندانه و هماهنگی با وزارت خارجه به جلو حرکت کند.

تلاش برای میزبانی اجلاس های بین المللی در تبریز، ایجاد تحرک در مراودات تجاری و اقتصادی استان با کشورهای خارجی به خصوص با همسایگان، معرفی توانمندی های اقتصادی استان به سرمایه گذاران داخلی و خارجی و از همه مهمتر توجه به امنیت سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در استان از مهمترین مولفه های اتخاذ دیپلماسی اقتصادی در استان توسط استاندار جدید آذربایجان شرقی است.

استاندار آذربایجان شرقی به عنوان نماینده تام الاختیار دولت در استان و در قامت یک دیپلمات می تواند با تدوین یک نقشه راه و تشکیل تیم اقتصادی کارکشته در استانداری، رویکرد دیپلماسی اقتصادی را با قوت اجرا کند. به یقین او در این مسیر تنها نخواهد بود و فعالان اقتصادی و بنگاه های تولیدی استان که دغدغه توسعه و آبادانی آذربایجان شرقی را دارند به کمکش خواهند شتافت و او را در اجرای هرچه بهتر این سیاست همراهی خواهند کرد.

دیپلماسی اقتصادی تنها گزینه برای حل مشکلات اقتصادی، کاهش بیکاری، خروج واحدهای تولیدی از رکود و در یک کلام تحرک بخشی به اقتصاد استان آذربایجان شرقی است و استاندار جدید اولویت نخستش باید همین گزینه باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=28939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});