• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

کشف آثار فلزکاری دوره باستان در استان زنجان

  • کد خبر : 31359
  • 04 مهر 1400 - 17:00
کشف آثار فلزکاری دوره باستان در استان زنجان
یاز اکو - معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان گفت: گزارش نهایی گمانه‌زنی در تپه‌ کوزه‌چی نشان از کشف کوره‌های فلزکاری دوره باستان در استان زنجان است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، محمدرضا محمدپور اظهار کرد: گزارش نهایی گمانه‌زنی تپه‌ کوزه‌چی منتشر شد. تعدادی سرباره ذوب فلز و جوش‌کوره در این تپه تاریخی یافت شد که شواهد به‌ دست‌ آمده از آن نشانگر کارگاهی بودن این محوطه در اواخر عصر آهن ۳ است که در آن ذوب فلز و پخت سفال انجام می‌شده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان ادامه داد: از میان مجموع ۱۸ محوطه شناسایی‌ شده در اطراف معدن چهرآباد، تپه کوزه‌چی برای نخستین گام در مطالعات و کاوش‌های کوچک‌مقیاس انتخاب شد. کوزه‌چی بر اساس مقایسات سفالی اولیه، محوطه‌ای از عصر آهن ۳ و دوره هخامنشی است. تعداد چهار ترانشه بر سطح تپه ایجاد و مورد کاوش قرار گرفت.

محمدپور یادآور شد: کوزه‌چی محوطه‌ای است که بر بالاترین بخش از تپه­ طبیعی بر سر راه مواصلاتی چهرآباد به رضاآباد قرار دارد. شاید نخستین عامل در  جذب پژوهشگران و باستان‌شناسان به تپه کوزه‌چی، قرارگیری آن در محدوده حوزه معدن نمک چهرآباد است.

این مسئول خاطرنشان کرد: اهداف اصلی این کاوش، تعیین توالی لایه‌ها و تشخیص دوره‌های فرهنگی موجود در محوطه، درک وجود یا نبود ارتباط بین محوطه با معدن چهرآباد از منظر فعالیت‌های معدن‌کاوی در صورت وجود ارتباط با معدن، درک چگونگی این ارتباط و درک ویژگی‌های معیشتی استقرار بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=31359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});