• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

خلخال کمترین بهره را از آب تولیدی خود می‌برد

  • کد خبر : 32414
  • 13 مهر 1400 - 14:00
خلخال کمترین بهره را از آب تولیدی خود می‌برد
یاز اکو - سرپرست فرمانداری خلخال گفت: برغم وجود منابع آبی فراوان در این شهرستان مردم خلخال کمترین بهره را از آب تولیدی منطقه خود می‌برند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، مسعود یگانه در جلسه کارگروه حفاظت از منابع آب خلخال اظهارکرد: از بیش از ۳.۵ میلیون مترمکعب آب تولیدی سالانه در این شهرستان تنها ۲۵ درصد در بخش‌های شرب و کشاورزی مصرف و مابقی بدون استفاده مفید وارد رودخانه قزل‌اوزن شده و از دسترس خارج می‌شود.

وی افزود: اهالی این شهرستان به شدت وابسته به منابع آبی سطحی از جمله آب تولیدی رودخانه‌ها و چشمه‌ها هستند و خشکسالی و کم‌آبی صدمات جبران‌ناپذیری به مردم در بخش آب شرب و کشاورزی می‌زند.

به گفته او ، بدلیل بی‌توجهی به ساخت سدهای مختلف برای مهار آب‌های سطحی مردم این منطقه کمترین برخورداری را از سدهای معیشتی و کشاورزی و ذخیره آب‌های سطحی دارند.

سرپرست فرمانداری خلخال گفت: بلحاظ رواج فرهنگ استفاده از آب‌های سطحی برای تامین مصرف شرب و کشاورزی در خلخال پایین‌ترین سهم استفاده از آب چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق و سفره‌های زیرزمینی متعلق در استان اردبیل متعلق به شهرستان خلخال می‌باشد.

او بیان کرد: مردم منطقه نیازمند استفاده از آب تولیدی سالانه برای رونق کشاورزی و حل مشکل کم‌آبی روستاها هستند و تخصیص ۱۵ میلیون مترمکعب آب برای مصارف شرب ، کشاورزی و صنعت این منطقه از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل اهالی را در تامین آب مصرفی دچار مشکل خواهد کرد.

رئیس کارگروه حفاظت از منابع آبی خلخال همچنین افزود: احداث ۲ هزار هکتار باغ میوه در اراضی حاشیه رودخانه قزل‌اوزن در کارگروه استانی مصوب شده ولی اختصاص سهم کم سالانه منظور شده برای خلخال جهت بهره‌مندی از آب این رودخانه که در مسیر ۹۰ کیلومتر از حوزه خلخال جریان دارد ، نمی‌تواند آب ۲ هزار هکتار باغ درنظر گرفته شده را تامین کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=32414

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});