• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

بورس در سبزترین ماه سال جاری، سکه در صدر عملکرد هفتگی و دلار آتش به اختیار

  • کد خبر : 92520
  • 02 بهمن 1401 - 11:15
بورس در سبزترین ماه سال جاری، سکه در صدر عملکرد هفتگی و دلار آتش به اختیار
یاز اکو - دلار در بازار آزاد در آخرین روز کاری دی ماه ۱۴۰۱ به قیمت ۴۳ هزار تومان معامله شد. بازار طلا و سکه هفته گذشته را با روند صعودی آرام به پایان رساند و بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته بر مدار صعود قرار گرفت و توانست تا ارتفاع یک میلیون و ۶۸۹ هزار واحد رشد داشته باشد.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ قیمت دلار آماده انفجار

دلار در بازار آزاد در آخرین روز کاری دی ماه ۱۴۰۱ به قیمت ۴۳ هزار تومان معامله شد. این اسکناس روز یکشنبه کمترین قیمت را در بازار معاملات داشت و با نرخ ۴۰ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد و بیشترین قیمت مربوط به پنجشنبه با نرخ ۴۳ هزار تومان بود. فعالان بازار منتظر توزیع ربع سکه‌ها در بورس کالا بودند تا متناسب با میزان استقبال از این طرح دولتی، به بازار معاملات ورود کنند. اما برخی فعالان بازار، تلاطمات هفته جاری را به آرامش قبل از طوفان تعبیر کرده و معتقدند بودند«وقتی تلاطم طلایی خوابید، بازارساز باید برگ برنده دیگری رو کند.» تلاطم طلایی خوابید و استقبالی که می‌رفت تا روند قیمت در بازارهای سرمایه را نزولی کند، از این طرح صورت نگرفت.

بازار سهام/ دی‌ماه سبز بورس

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را با افت آغاز کرد و اصلاح ۰/۵۱ درصدی را برای شاخص کل به همراه داشت. اما در ادامه روزهای معاملاتی هفته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای بر مدار صعود قرار گرفت و توانست تا ارتفاع یک میلیون و ۶۸۹ هزار واحد رشد داشته باشد. به این ترتیب عملکرد هفتگی دماسنج اصلی بورس طی هفته اخیر ۲/۲۴ درصد به ثبت رسید. ماه دی برای بازار سهام ماهی با رونق بیشتر نسبت به چند ماه اخیر بود.

به طوری که بورس تهران بازدهی ۱۲/۹ درصد را در ماه گذشته از آن خود کرد. علاوه بر این تغییر مالکیت عمدتاً در زمین حقیقی‌ها با خالص خریدی مثبت همراه بود. با توجه به عملکرد بازار از ابتدای سال‌جاری تاکنون سهامداران ۲۳/۵۴ درصد بازدهی را کسب کرده‌اند. گفته می‌شود که با نزدیک شدن شاخص کل به ابر‌کانال ۱/۷ میلیون واحد، انتظار می‌رود که در این محدوده بازار اندکی با نوسانات زیاد همراه باشد.

بازار سکه/ سکه در صدر عملکرد هفتگی

بازار طلا و سکه هفته گذشته را با روند صعودی آرام به پایان رساند. به طوری که سکه امامی طی معاملات هفته اخیر با رشدهای پلکانی خود از قیمت ۲۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به ۲۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رشد کرد. به این ترتیب هر قطعه مسکوک یاد‌شده هفته را با عملکرد ۱۱/۲۹ درصد پشت سر گذاشت. با توجه به تغییرات مثبت نرخ دلار در بازار آزاد و بهای هر اونس طلای جهانی سکه مذکور رشدهای تند و تیزی را از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون تجربه کرده است. به طوری که این فلز زرد گرانبهای داخلی توانسته ۹۲/۷۵ درصد بازدهی طی ۱۰ ماه اخیر در کارنامه خود به ثبت برساند. علاوه بر این سکه امامی به صورت ماهانه عمدتاً با روند صعودی همراه بود. به این ترتیب عملکرد ماهانه این کالا در دی ماه سال‌جاری ۲۶/۴۷ درصد به ثبت رسیده است.

بازار طلای جهانی/ طلای جهانی در مدار رو به بالا

قیمت طلای جهانی آخرین روز معاملاتی هفته را با تغییرات مثبت همراه بود. به‌طوری که این فلز گرانبها روز گذشته در قیمت ۱۹۲۹ دلار معامله شد. به عقیده کارشناسان نگرانی‌ها میان سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی به دلیل افزایش سیاست‌ها توسط فدرال رزرو و در نتیجه رکود اقتصادی، در حال افزایش است. بر این اساس گفته می‌شود فدرال رزرو در دو اجلاس آینده نرخ بهره را ۲۵ واحد افزایش می‌دهد و بعد تا پایان سال‌جاری میلادی ثابت نگه خواهد داشت.

این امر موجب تقویت فلز گرانبهای جهانی شده و انتظار رسیدن آن به بالای سطح ۲ هزار دلار را افزایش داده است. با این حال آمار مدعیان بیکاری که در روز گذشته منتشر شد، به طور غیر‌منتظره‌ای به ۱۹۰ هزار مورد کاهش یافت که کمتر از پیش‌بینی‌ها بود. این موضوع موجب افزایش نگرانی‌ها شد، زیرا بازار کار همچنان می‌تواند فدرال رزرو را متقاعد کند که به افزایش نرخ‌های تهاجمی خود ادامه دهد.

بازار اوراق مسکن/ نوسان در قیمت تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود هفته گذشته را در محدوده کانال ۱۲۰ هزار تومان سپری کرد. اما در این میان تسه ۹۹۱۲ طی معاملات هفته با تمایلات نزولی همراه بود. به طوری که تسه ۹۹۱۲ با جابه‌جایی از ۱۲۵؛هزار تومان و رسیدن به سطح ۱۲۱ هزار تومان، عملکرد منفی ۳/۲۶ درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. اما در مقابل تغییرات ماهانه اوراق یاد شده در دی ماه سال‌جاری مثبت بوده و بازدهی ۱۱/۴۰ درصد را از آن خود کرد. به این ترتیب تسه مذکور از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون به مدت ۱۰ ماه نوسانات زیادی را شاهد بود. به طوری که در ماه‌هایی در زیر سطح ۱۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار میگرفت.

با وجود این اوراق تسهیلات بانک مسکن برای اسفند ۹۹ توانست عملکرد مثبت ۱۱/۴۰ درصدی را برای بازه زمانی یاد شده به ثبت برساند.

بازار نفت/ افزایش قیمت نفت با شیب اندک

قیمت نفت آخرین روز معاملاتی هفته را در مسیر افزایشی پشت سر گذاشت. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت‌های ۸۶ دلار و ۸۲ سنت و ۸۱ دلار و ۴ سنت معامله شد. به عقیده کارشناسان این حوزه آمارها حاکی از آن است که تقاضای چین برای نفت در نوامبر، به بالاترین میزان از فوریه رسیده است. این عامل در کنار امیدواری به پایان سیکل تحکیم سیاست پولی فدرال رزرو، موجب افزایش قیمت نفت شد.

در این میان آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۳ ژانویه، به میزان ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته که بالاترین میزان از ژوئن سال ۲۰۲۱ بوده است. از طرفی افت شاخص دلار آمریکا که به سوی دومین کاهش هفتگی متوالی پیش می‌رود، عامل دیگری بود که از روند افزایشی قیمت طلای سیاه حمایت کرده و آن را به سوی ثبت دومین رشد هفتگی متوالی پیش برد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=92520

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});