• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

کتاب «یک مَرد… یک شهر؛ ستارخان سردار ملّی مشروطه ایران» منتشر شد

  • کد خبر : 33028
  • 18 مهر 1400 - 18:20
کتاب «یک مَرد… یک شهر؛ ستارخان سردار ملّی مشروطه ایران» منتشر شد
یاز اکو - کتاب «یک مَرد... یک شهر؛ ستارخان سردار ملّی مشروطه ایران» به قلم «فریبا فرهنگی» در دو نسخۀ جداگانه فارسی و ترکی آذربایجانی (با خط لاتین) به همت انتشارات ریتم و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر، منتشر و روانه بازارکتاب شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، مدیر انتشارات ریتم با اعلام این خبر گفت: ستارخان، ملقب به «سردار ملی» یکی از نامدارترین چهره‌های مبارز مردمی تاریخ معاصر ایران و نماد هویت ایرانی است که با مقاومت ستودنی‌اش در صحنه‌های آتش و خون و رهبری مبارزات میدانی مردم آزادی‌خواه تبریز و آذربایجان، و سرانجام پایان دادن به زیاده‌خواهی‌ها و استبداد محمدعلی‌شاه با همراهی دیگر یارانش و احیاء نهضت مشروطیت ایران، زبانزد خاص و عام، چهره‌ای مثبت و قابل احترام و قهرمانی ملی برای همه ایرانیان به حساب می‌آید.

جواد کریم نژاد افزود: وطن‌دوستی و ایران‌دوستی ستارخان و اهتمام او در راستای حرکت با عنصر وحدت ملّی، در کنار شخصیتی مذهبی و عقاید دینی‌اش، مهم‌ترین وجه تمایز خیزش او، با دیگر قیام‌ها یا شورش‌های تاریخ معاصر است.

مدیر انتشارات ریتم در اشاره به محتوای کتاب گفت: با وجود واقعه‌نگاری‌های متعدد پیرامون زندگی و مبارزات ستارخان به عنوان یکی از سرشناس‌ترین مبارزان مؤثر درانقلاب مشروطه و پرچم‌دار آزادی‌خواهی و ایران‌دوستی، گاه شبهاتی در عقاید و زندگی مبارزاتی او وارد می‌نمایند که این کتاب درصدد است به صورت اجمالی به زندگی و نقش ستارخان در جریان آزادی‌خواهی و نهضت مشروطه ایران بپردازد.

وی ادامه داد: کتاب «یک مَرد… یک شهر؛ ستارخان سردار ملّی مشروطه ایران» در دو نسخه فارسی و ترکی (با خط لاتین) منتشر شده و ترجمه نسخه انگلیسی آن نیز در دست تهیه و انتشار است.

کریم‌نژاد در ادامه تأکیدکرد: بی‌شک صحبت از ستارخان و نقش تبریز و مردمان غیور آن- بخصوص مقاومت و جانفشانی‌هایشان در محاصره ۱۱ ماهه- در بر افراشتن پرچم آزادی‌خواهی در کشور، به کتابی اجمالی نمی‌گنجد و نیاز به پژوهش‌های گسترده و بسیار در این حوزه دارد.

وی گفت: نویسنده کتاب با مطالعات خود و آثار موجود، سعی کرده با زبانی ساده و همه فهم بتواند در کنار آثار برجسته تاریخ معاصر، در پنج گفتار شامل: اهمیت قیام مشروطه و نقش ستارخان، نگاهی به جنبش مشروطه، نقش تبریز در جنبش مشروطه، ستارخان و فرجام، اثری ارائه دهد تا مخاطبان امروزی و علاقمندان به تاریخ معاصر و مقوله مشروطه را بیشتر با این حوزه آشنا کند.

وی یادآوری کرد: با توجه با اینکه نویسنده کتاب «عروس خانواده ستارخان و خاندان سردار ملی» است، در نقل برخی وقایع و حتی گفته‌ها و ناگفته‌ها، اثری در خور توجه می‌تواند باشد.

بنابراین گزارش، «فریبا فرهنگی»، نویسنده کتاب، دارای مدرک دکتری ادبیات ملل و فلسفه و از عکاسان خوش‌ذوق تبریزی است که دستی در نقاشی و سرودن شعر نیز دارد.

کتاب «یک مَرد… یک شهر؛ ستارخان سردارملّی مشروطه ایران»، در دو نسخۀ جداگانه، نسخۀ فارسی با ویرایش دکتر سعید طرزمی و نسخۀ ترکی آذربایجانی (باخط لاتین) با ترجمۀ فاطمه مناف‌زاده و با عنوان “Bir İgid, Bir Şəhər: Səttar xan İran konstitusiyasının sərdarı” توسط انتشارات ریتم و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر، منتشر شده است.

این کتاب در قطع رقعی، کاغذ بالک و در۱۲۸صفحه با شمارگان یک هزار نسخه به زیور طبع آراسته شده است و علاقمندان می‌توانند در تبریز از «کتاب‌فروشی شایسته» نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=33028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});