• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی:

ارزیابان یونسکو جنگل‌های دیزمار خداآفرین را ارزیابی کردند

  • کد خبر : 35847
  • 09 آبان 1400 - 16:00
ارزیابان یونسکو جنگل‌های دیزمار خداآفرین را ارزیابی کردند
یاز اکو - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی از ارزیابی جنگل‌های دیزمار، توسط ارزیابان سازمان یونسکو به منظور ثبت جهانی آن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، حسن عباس نژاد با اعلام این خبر گفت: در راستای ثبت جهانی آثار طبیعی کشور،ارزیابان اتحادیه بین المللی حفاظت طبیعی (IUCN) دکتر اولیور آوراموسکی و پرفسور کناپ در پی ارسال پرونده جنگل ها ی دیزماربه سازمان یونسکو از این جنگلها بازدید کردند.

وی گفت: با توجه به تشابهات اکولوژیک بین جنگل های پارک ملی هیرکان جمهوری آذربایجان و دیزمار، هدف از این بازدید بررسی نقاط مشترک این دو اکوسیستم از نظر قدمت، گونه های گیاهی و جانوری، توپوگرافی، اقلیم و سایر متغیرهای محیطی و تنوع زیستی است، بطوریکه در راستای تحقق این هدف طی دو سال گذشته بازدیدهای میدانی و مستندنگاری های متعددی توسط مشاوران ملی و بین المللی زیر نظر متخصصین سازمان حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی و سازمان جنگل ها و مراتع انجام پذیرفته است.

وی ادامه داد: پرونده دیزمار حاصل کار مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی و سازمان جنگلها و مراتع می باشد که به شکل مشترک با یک سایت از کشور آذربایجان موسوم به پارک ملی هیرکان تدوین و در سال گذشته به دبیرخانه یونسکو ارسال شده است.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست  آذربایجان شرقی در پایان گفت: منطقه جنگلی دیزمار طی مصوبه شماره ۳۴۹ شورای عالی محیط زیست به تاریخ ۱۳ مهرماه سال ۱۳۹۰ به وسعت حدود ۶۸ هزار هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.

این منطقه کوهستانی و جنگلی واقع در دهستانی به همین نام و از توابع بخش منجوان شهرستان خدافرین و قسمتی از بخش خاروانا در ورزقان و حدود شرقی شهرستان جلفا در شمال استان آذربایجان شرقی را شامل می شود که خود بخشی از جنگل های قره داغ بوده و عمدتاً شامل مئشه پارا و حسن او بوده و یکی ازمهم ترین نقاط داغ (Hot Spot) زیستگاهی استان و کشور است که از تنوع فون، فلور و زمین شناسی منحصر بفردی برخوردار می باشد که مطمئناً افزایش آگاهی های عمومی و ثبت آن در مجامع ملی و بین المللی، در حفظ و حراست این گوهر گرانبها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=35847

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});