• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی خبرداد؛

مرمت ۱۲۰ قلم از آثار منقول فلزی موزه آذربایجان

  • کد خبر : 36059
  • 10 آبان 1400 - 18:45
مرمت ۱۲۰ قلم از آثار منقول فلزی موزه آذربایجان
یاز اکو - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از مرمت ۱۲۰ قلم از آثار منقول فلزی موزه آذربایجان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، احمد حمزه زاده روز دوشنبه در نشست خبری گفت: در کنار مرمت و حفاظت از بناها و مکان‌های تاریخی غیرمنقول، مرمت اشیا تاریخی و فرهنگی منقول نیز همواره در دستور کار این اداره کل قرار دارد و هرساله بر اساس نیازها و بررسی‌های کارشناسی، تعدادی از این اشیا ترمیم می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، ادامه داد: ۱۲۰ قلم از آثار منقول عمدتاً فلزی متعلق به موزه‌ی آذربایجان که اغلب در حفاری‌های سال‌های اخیر کشف‌شده بود، با تخصیص اعتبار لازم و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی استان، توسط بخش خصوصی مورد اقدامات حفاظتی و مرمتی قرار گرفتند.

او ادامه داد: اشیای تاریخی بعد از انجام پایش و اولویت‌بندی توسط متخصصان مرمت و طی مراحل قانونی، بررسی میزان و نوع آسیب، مراحل مرمت ازجمله شناسایی میزان خوردگی و رسوبات، مواد به کار گرفته باهدف پاک‌سازی، نمک‌زدایی، استحکام‌بخشی، کنترل، بازسازی و در مرحله آخر تثبیت نهایی اشیا انجام می‌شود.

حمزه زاده اظهار داشت: این آثار عمدتاً طی سال‌های اخیر، از حفاری‌های علمی باستان‌شناسی انجام‌یافته در سطح استان به‌دست‌آمده و اغلب دارای آلودگی‌های محیطی، آثار خوردگی فعال، شکستگی و …. بودند که با شناسایی و آسیب‌شناسی آن‌ها با نظارت معاونت میراث فرهنگی استان توسط بخش خصوصی مورد اقدامات حفاظتی و مرمتی قرار گرفتند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=36059

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});