• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

تولید رنگ نساجی «نیل» در مراغه پنج میلیون دلار صرفه‌جویی دارد

  • کد خبر : 36729
  • 15 آبان 1400 - 12:15
تولید رنگ نساجی «نیل» در مراغه پنج میلیون دلار صرفه‌جویی دارد
یاز اکو - مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در مراغه با اشاره به اینکه اولویت این شرکت دستیابی به دانش فنی و تولید رنگ‌ نساجی است، گفت: رنگ نساجی «نیل» به عنوان یک محصول وارداتی طی حدود سه ماه آینده در شهرک صنعتی مراغه تولید و در آینده از خروج پنج میلیون دلاری ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، «حمیدرضا صنعتی» که دانش‌آموخته کارشناسی ارشد شیمی کاربردی از دانشگاه صنعتی شریف است، روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تولید رنگ‌ نساجی، دانش فنی پیچیده‌ای دارد و ایده آن طی دوران دانشجویی در ذهن من نقش بسته بود. 

وی بیان کرد: حدود ۲۰ سال قبل و طی دوره تحصیلات تکمیلی به دلیل علاقه شخصی به رنگ‌های نساجی به فکر تولید آن افتادم اما از آنجایی که در آن دوران هیچ حمایتی سراغ نداشتم، در حد ایده و کارهای آزمایشگاهی مانده بود. 

وی اضافه کرد: در بهار ۱۳۹۹ که کرونا شایع و همه‌جا به مدت حدود یک ماه تعطیل شد، فرصتی برای پرورش این ایده و تولید محصول ایجاد شد و وقتی از طریق دوستانم متوجه شدم که مرکز رشد مراغه از ایده‌های جدید حمایت می‌کند، مراجعه کردم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت. 

مدیرعامل نخستین شرکت دانش‌بنیان مرکز رشد مراغه اضافه کرد: حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به صورت مرحله‌ای برای این ایده پرداخت شد و از آنجایی که در شهرک صنعتی مراغه زمین و سوله داشتم، آزمایشگاهی تجهیز، و در آنجا کارهای آزمایشگاهی را با لوازم ابتدایی شروع کردم که حدود یک‌ونیم سال طول کشید. 

به گفته «صنعتی»، مرکز رشد مراغه هم در زمینه تامین مالی وی را پشتیبانی، و هم نمونه تولیدی را به دانشگاه مراغه معرفی کرد که در نهایت طیف‌های آن با نمونه خارجی مقایسه شد و سنتز آن مورد تایید قرار گرفت.

وی ادامه اد: بعد از سنتز نمونه، طرح به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارسال شد و مدارک و مستنداتی خواستند و پس از تایید، شرکت ما به دانش‌بنیان ارتقا یافت.

وی اظهار داشت: پس از آن در سایه یکی از حمایت‌های دولتی از شرکت‌های دانش‌بنیان شامل اعطای تسهیلات نمونه‌سازی به میزان ۵۰۰ میلیون تومان به شرکت دانش‌بنیان ما اختصاص یافت تا محصول قابل عرضه به بازار را تولید کنیم.

وی ادامه داد: این تسهیلات در سه مرحله پرداخت می‌شود که مرحله دوم آن به تازگی پرداخت شده و با استفاه از آن یک فرآیند نیمه‌صنعتی در شهرک صنعتی مراغه ایجاد و مقدار مشخصی نمونه رنگ نساجی به بازار عرضه می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: رنگ دانه‌ای که تولید خواهد شد، سالانه حدود ۷۵۰ تن در ایران مصرف دارد و طبق آمار واردات سال ۱۳۹۷، حدود پنج میلیون دلار برای واردات آن از چین هزینه ارزی صرف شده است.

وی با بیان اینکه اگر نیاز کشور در این شرکت دانش‌بنیان تامین شود، حداقل پنج میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای ایران در پی خواهد داشت، بیان کرد: من همراه با «یلدا هشترودی اصل» در این شرکت دانش‌بنیان مصمم هستیم تا طی ماه‌های آینده این محصول را روانه بازار کنیم. 

وی اظهار داشت: ویژگی مهم طرحی که در مرکز رشد مراغه تعریف شد و مورد حمایت قرار گرفت، این است که مواد اولیه آن شامل موارد پتروشیمی و شیمیایی ساخت داخل بوده و همه تجهیزاتی که برای فرآیند تولید طراحی شده، نیز داخلی است.     

به گزارش ایرنا بسیاری از کارشناسان، هند را به عنوان قدیمی‌ترین مرکز رنگرزی دنیای کهن می‌شناسند و همین کشور نخستین تأمین‌کننده نیل اروپا در عصر روم و یونان بوده‌ است.

اکنون نیز رنگ نساجی نیل خاورمیانه در کشورهای هند و چین تولید می‌شود و امید می‌رود طی ماه‌های آینده ایران به عنوان سومین کشور تولیدکننده این محصول در آسیا شناخته شده و در آینده نه چندان دور و به واسطه همین دانش فنی، رنگ نساجی نیل ایرانی به دیگر کشورها صادر شود. 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=36729

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});