• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

مطالبات فعالان اقتصادی استان زنجان از رئیس‌جمهور چیست؟

  • کد خبر : 37212
  • 18 آبان 1400 - 15:00
مطالبات فعالان اقتصادی استان زنجان از رئیس‌جمهور چیست؟
یاز اکو - رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در رابطه با مطالبات فعالان اقتصادی استان زنجان از رئیس‌جمهور توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، علی یگانه‌فرد، اظهار کرد: استان زنجان در حوزه‌های مختلفی دارای ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بوده که این حوزه‌ها از کشاورزی، صنایع معدنی و تولیدی، صنایع‌دستی، گردشگری، صنایع برق و الکترونیک، لجستیک، حمل و نقل و … متفاوت است.

وی با بیان اینکه، زنجان با نزدیکی به هفت استان که پنج استان آن دارای ناحیه مرزی است، بهترین نقطه به لحاظ استراتژیک برای سرمایه‌گذاری و صادرات محسوب می‌شود، افزود: زنجان به لحاظ ژئوپلیتیک دومین استان بعد از استان‌های مرزی، بهترین نقطه برای سرمایه‌گذاری است. قرار گرفتن در کریدور حمل و نقل شمال به جنوب، شرق به غرب و بالعکس و نزدیکی به ۵۰ درصد از تولید و مصرف کشور که در شعاع ۴۰۰ کیلومتری استان با دسترسی سه ساعته قرار دارد، زنجان را به یک استان جذاب برای توسعه و سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

این مسئول ادامه داد: در کنار ظرفیت‌های موجود، فعالان بخش خصوصی استان همواره در خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی از هیچ سعی و تلاشی برای رونق تولید و صادرات کشور و استان دریغ نکرده‌اند و با وجود تحریم‌های گسترده و ظالمانه بین‌المللی و دست و پنجه نرم کردن با برخی از مشکلات عدیده داخلی، در راه اعتلای ایران اسلامی همواره ثابت‌قدم بوده و گام برداشته‌اند اما در این شرایط، وجود حمایت‌های گسترده مسئولان و تسهیل امور یک ضرورت و نیاز واقعی محسوب می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان تصریح کرد: استان زنجان در حوزه‌های بسیاری دارای ظرفیت است و این ظرفیت‌ها برای بالندگی، نیاز به توجه و کار عملیاتی ویژه و جهادی دارد تا هرچه بهتر و بیشتر فعال شده و توسعه اقتصادی و سود و منفعت آن به نفع اقتصاد کشور، استان و مردم رقم زده شود. با نگاهی به ظرفیت‌های استان می‌توان آن‌ها را در بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد که انتظار اتاق بازرگانی زنجان به عنوان متولی بخش خصوصی استان، توجه مسئولان در نگاه ویژه و عملیاتی کردن این ظرفیت‌ها است.

یگانه‌فرد یادآور شد: اتاق بازرگانی زنجان با کار کارشناسی و مطالعات اقتصادی دقیقی که داشته، ظرفیت‌های بالقوه استان را احصا و آن‌ها را در بخش‌های مختلفی دسته‌بندی، مشکلات و موانع پیش روی توسعه آن‌ها را مشخص و برای هر کدام پیشنهادات اختصاصی ارائه کرده است.

وی با اشاره به منطقه ویژه اقتصادی به عنوان ظرفیت بالقوه استان، عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی زنجان که به تازگی در ماه‌های گذشته به تصویب رسیده، فرصت مهمی را پیش‌ روی توسعه استان قرار داده است که با تکمیل زیرساخت‌های آن و نیازی که دارد؛ می‌تواند موجب ورود سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، ورود تکنولوژی و فناوری نوین، اشتغال‌زایی، توسعه صادرات و … شود و به عنوان یک زیرساخت از اهمیت ویژه برای توسعه اقتصادی منطقه و استان برخوردار است.

تخصیص اعتبار برای راه‌اندازی مرکز آماد و پشتیبانی شمال‌غرب کشور

این مسئول اظهار کرد: تخصیص اعتبار برای راه‌اندازی مرکز آماد و پشتیبانی شمال‌غرب کشور نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند به مرکزیت استان در توسعه این منطقه نقش به سزایی را ایفا کند. وجود آمار دقیق از ظرفیت‌های بالقوه و دیگر نیازهای اصلی و زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی واحدهای تولید، توسعه اشتغال و ایجاد زیرساخت‌ها و … همگی نیازمند وجود آماری دقیق و جامع است که زنجان با توجه به جایگاه خود می‌تواند به عنوان پایلوت در این زمینه ورود کند.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه هدایت سرمایه‌گذاری‌ها به استان به سوی صنایع پاک از طریق ورود و حضور هلدینگ‌هایی چون ستاد اجرایی فرمان امام، برکت و … نیز از دیگر پیشنهادات و انتظارات بخش خصوصی است، گفت: بازنگری در برخی از قوانین مُخل کسب و کار و توسعه اقتصادی در بخش‌هایی از جمله محیط‌زیست و … یک نیاز فوری برای استان محسوب می‌شود که در برخی موارد از جمله توسعه معادن و صنایع معدنی موجب در جا زدن این صنعت و صامت ماندن ظرفیت‌های این بخش و توسعه نیافتن برنامه‌ها شده است.

یگانه‌فرد ادامه داد: استان زنجان دارای ۳۶ نوع تنوع ماده معدنی و دارای ذخیره قطعی ۶۱۰ میلیون تن است اما برخی از قوانین توسعه معادن را دچار مشکل جدی کرده است. به صورت کلی مشکلات بخش معدن استان را می‌توان در استفاده از ماشین‌آلات فرسوده، نداشتن مطالعات اکتشافی و زمین‌شناسی، بهره‌برداری با روش‌های نوین و … خلاصه کرد که انتظار ما در این بخش، توجه و رفع مشکلات به صورت جدی در این موارد است.

وی با بیان اینکه فرودگاه زنجان که برای آن سرمایه‌گذاری عظیمی صورت گرفته است، یک مزیت زیربنایی محسوب می‌شود، افزود: در همین راستا، فعال کردن این ظرفیت بالقوه و موجود در استان در راستای حمل و نقل بار و مسافر و … ضرورت بالایی دارد. در این بخش فرصت‌های مطلوبی برای توسعه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به انتقال بخشی از بار فرودگاه پیام به فرودگاه زنجان اشاره کرد.

این مسئول تصریح کرد: همچنین از دیگر استعدادها و نیازهای توسعه اقتصادی استان، توجه ویژه به بخش کشاورزی است که سالانه ۳ میلیون تن تولید در استان داشته اما در بخش صنایع تبدیلی و دیگر بخش‌ها از جمله زیرساخت‌های انبارداری و سردخانه‌ای، ضعف در صنعت حمل و نقل به خصوص ماشین‌های یخچال‌دار، نبود واحدهای سورت و بسته‌بندی کمبودهایی زیادی دارد. در حالی که به عنوان قطب تولید زیتون کشور شناخته می‌شویم و در تولید بسیاری از اقلام زراعی و باغی دارای رتبه‌های برتر کشوری هستیم اما همچنان ظرفیت‌های این بخش مغفول مانده و توجه جدی به آن‌ها طی سال‌های گذشته صورت نگرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان ادامه داد: پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان علی‌رغم ظرفیت بالای بخش کشاورزی استان، همچنان از نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم در زمینه بسته‌بندی، سورتینگ، برندسازی، حمل و نقل و پایانه صادرات محصولات تخصصی بی‌بهره است که موجب کاهش بهره‌وری و ارزش‌افزوده و نیز اتلاف بخش اعظمی از محصولات کشاورزی می‌شود. نبود بازارچه‌های تخصصی عرضه و فروش محصولات استان نیز که با توجه به ظرفیت بخش کشاورزی در استان و نبود زنجیره منسجم در شبکه عرضه و فروش محصولات، یکی دیگر از کمبودهای این بخش است که در این زمینه باید به سوی ایجاد بازارچه‌های تخصصی و بورس‌های محلی برای ساماندهی محصولات از جمله زیتون، قزل‌آلا، سیر، پیاز، سیب‌زمینی و … با نگاه تقویت برندینگ و ارتقای کیفیت بسته‌بندی اقدام کرد.

صنایع‌دستی زنجان جایگاه مطلوبی ندارد

این فعال صنعتی با اشاره به اینکه یکی دیگر از بخش‌هایی که می‌تواند در توسعه اقتصادی استان مثمرثمر باشد، صنایع‌دستی است که متاسفانه استان جایگاه مطلوبی در ایجاد اشتغال، تولید، سرمایه‌گذاری، صادرات، برندسازی و … این بخش ندارد، تصریح کرد: در حالی که چاقو، فرش، مس، ملیله و … صنایع‌دستی مهم استان قلمداد می‌شود اما آنچنان که باید به آن و توسعه این صنایع توجه نشده و ظرفیت‌های این بخش در بسیاری از حوزه‌ها از جمله بخش صادرات مغفول مانده است. انتظار می‌رود توجه به پتانسیل‌های موجود و منحصر به فرد این حوزه از جمله کیفیت، طرح، شهرت محصولات و … جدی‌تر از گذشته باشد.

یگانه‌فرد یادآور شد: در صنایع برق و الکترونیک پتانسیل مطلوب استان موجب شده که به عنوان یکی از قطب‌های صنایع برق و الکترونیک در کشور مطرح شویم و نقش محوری در تولید تجهیزات برق فشار قوی مورد نیاز کشور داشته باشیم، به طوری که بیش از ۶۰ درصد تجهیزات برق فشار قوی مورد نیاز کشور در استان تولید می‌شود. در سال‌های گذشته با توجه به پتانسیل مناسب استان در صنایع برق و الکترونیک، ایجاد شهرک تخصصی برق، الکترونیک و IT مورد توجه مسئولان قرار گرفت اما احداث شهرک با تاخیر و معطلی‌های فروان در مرحله تامین زیرساخت‌های آن در حال آماده‌سازی است. در حالی که استقرار و آغاز به کار این شهرک فرصت‌های زیادی پیش‌ روی تولید و افزایش سهم صادرات در صنایع مذکور فراهم خواهد کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بخش‌های توسعه استان، توجه به ظرفیت‌های حمل و نقلی و جاده‌ای، از جمله توسعه بخش ریلی است که با توجه به پروژه دو خطه شدن راه‌آهن زنجان به قزوین و برای بهره‌مندی صنایع و اقتصاد استان از مزیت‌های این زیرساخت، ضرورت دارد خط راه‌آهن شهرک اشراق به منطقه ویژه وصل و شهرک روی نیز به جهت حجم بالای بار به خط آهن متصل شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=37212

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});