• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
10
رییس جهاد کشاورزی استان:

افزایش جوجه‌ریزی ماهانه به ۳.۵ میلیون قطعه در آذربایجان‌شرقی ممکن است

  • کد خبر : 37523
  • 20 آبان 1400 - 14:00
افزایش جوجه‌ریزی ماهانه به ۳.۵ میلیون قطعه در آذربایجان‌شرقی ممکن است
یاز اکو - رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که ۶۱۲ واحد فعال جوجه‌ریزی با ظرفیت ۱۱ میلیون قطعه در استان وجود دارد، افزایش تولید ماهانه حدود ۳.۵ میلیون قطعه جوجه‌ در استان را ممکن دانست.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، اکبر فتحی در جلسه قرارگاه امنیت غذایی با بیان اینکه با ۳.۵ میلیون جوجه ریزی ماهانه در آذربایجان شرقی، میزان تولید و مصرف سر به سر خواهد بود، اظهار کرد: این میزان نباید مبنا قرار گیرد زیرا در تامین امنیت غذایی میزان تولید سر به سر مفهوم نداشته و حداقل ۲۰ درصد بالاتر از این میزان باید لحاظ شود.

وی افزود: در صورت عملی شدن تولید ماهانه ۴.۵ میلیون جوجه در استان، امنیت غذایی به طور کامل ایجاد خواهد شد و مازاد تولید نیز طبق برنامه ریزی می تواند مشمول بحث صادرات و تامین نیازهای دیگر استان ها شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزایش تولید را در ۲ قالب امکان پذیر دانست و گفت: افزایش تولید از طریق افزایش سطح یعنی افزایش ظرفیت و واحد و نیز از طریق افزایش تعداد در واحد یا افزایش بهره وری میسر می باشد.

فتحی با تاکید بر اینکه موضوع بیماری های پرندگان همانند آنفولانزای فوق حاد باید مورد توجه قرار گرفته و ذخایر استراتژیک مورد نیاز در صورت شیوع این بیماری ها پیش بینی شود، تاکید کرد: ۴.۵ میلیون قطعه جوجه ریزی باید مبنای افزایش تولید باشد.

وی افزایش جوجه ریزی در واحدهای فعال از ۱۰ قطعه به ۱۲ قطعه در هر مترمربع را راهکار افزایش تولید دانست و گفت: این کار تاکنون در ۸۰ واحد تولیدی اجرا شده است و تسری آن به تمامی واحدهای تولیدی به افزایش یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه ای جوجه در آذربایجان شرقی منجر خواهد شد که این امر بدون افزایش تاسیسات یا استعلامات دیگر و تنها با تغییر پروانه تولید امکان پذیر است.

رئیس جهادکشاورزی استان راهکار دیگر افزایش تولید جوجه را ساماندهی واحدهایی که تاکنون به صورت غیرمجاز اقدام به تولید کرده اند دانست و گفت: با ساماندهی این واحدها تلاش شده این واحدها وارد چرخه تولید شوند که در این برهه زمانی ضرورت این امر بیش از پیش احساس می شود.

وی اجرای این امر را از طریق طرح تولید قراردادی امکان پذیر دانست و افزود: ۳۱ واحد تولیدی غیرمجاز شناسایی شده در استان با ظرفیت ۲۱۲ هزار قطعه، اگرچه به صورت انفرادی نمی توانند مجوز تولید بگیرند، اما در قالب تولید قراردادی و مدیریت واحد، می توانند مجوز تولید دریافت کنند.

فتحی راهکار دیگر را مکانیزه نمودن واحدها اعلام و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۱ واحد در آذربایجان شرقی مکانیزه بوده و با ظرفیت ۱۵ قطعه در مترمربع تولید می کنند و افزایش این تعداد واحد مکانیزه به ۳ قطعه در هر مترمربع، منجر به افزایش تولید می شود.

وی در ارتباط با تسهیلات بانک کشاورزی برای واحدهای مرغداری نیز گفت: بر مبنای درخواست معاونت برنامه ریزی، بانک کشاورزی اولویت پرداخت تسهیلات را گلخانه، صنایع تبدیلی، پرورش ماهی در قفس قرار داده است و لذا پرداخت تسهیلات طیور باید در قالب نامه ای به وزارت اعلام شود .

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=37523

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});