• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
6

تصمیم سخت اردوغان

  • کد خبر : 38587
  • 28 آبان 1400 - 12:30
تصمیم سخت اردوغان
یاز اکو - اردوغان و تیم اقتصادی وی هم اکنون با تصمیم بسیار مهمی روبرو هستند، از یک سو برای مهار تورم کاهش نرخ بهره را ابزار مالی مهم تلقی می کنند و از سوی دیگر نیز چنین اقدامی باعث کاهش ارزش پول ملی این کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مطالعات اوراسیا-خاورمیانه، حزب عدالت و توسعه تحت رهبری اردوغان کارنامه اقتصادی نسبت موفقی را طی ۱۹ سال صدارت خود در صحنه سیاسی ترکیه به نمایش گذاشته است. اما آمارهای اقتصادی این کشور طی هفته های اخیر سیر نزولی داشته است و ارزش پول ملی این کشور به شدت کاهش یافته است، به گونه‌ای که هم اکنون به رقم بی سابقه ۱۰.۸۰ لیر رسیده است.

دلایل متعددی را می‌توان در چنین امری تاثیرگذار دانست؛ عواملی مانند «کاهش درآمدهای ارزی این کشور از طریق مبادی مانند گردشگری و همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی، بحران مالی در حال گسترش اروپا و افزایش چشمگیر قیمت حامل های انرژی و همچنین تضادهای سیاسی ترکیه با شرکای غربی در اروپا و آمریکا در چهار محور قره باغ، سوریه، همکاری نظامی با روسیه و تضاد منافع با یونان در شرق مدیترانه» در کاهش ارزش ملی ترکیه و به تبع آن افت اقتصادی آن تاثیر بسزایی داشته اند.

اما یکی از کلیدی ترین عوامل در بحث مدیریت پول ملی در اقتصاد ترکیه مسئله مربوط به نرخ بهره می باشد. با توجه به افزایش روز افزون قیمت دلار در ترکیه، بانک مرکزی این کشور ماه گذشته طی تصمیمی غیرمنتظره نرخ بهره را در این کشور ۲ درصد کاهش داد، امری که در صعود قیمت دلار مستقیماً تاثیر گذار بوده است. امروز نیز در اقدامی دیگر بانک مرکزی این کشور ۱ درصد دیگر نیز نرخ بهره را کاهش داد!

برخی از تحلیل گران اقتصادی بر این باورند که در شرایط کنونی کاهش نرخ بهره اقدامی ناهماهنگ و نادرست می باشد و به کاهش بیشتر ارزش پول ملی ترکیه خواهد انجامید، اما اردوغان و تیم اقتصادی وی بر این باورند که برای کنترل اقتصاد این کشور، مهمترین عامل، مهار تورم می باشد و از دیدگاه آنها نرخ بهره بالا، عامل اصلی تورم در ترکیه است. برخی دیگر از تحلیلگران به ویژه مخالفین اردوغان بر این باورند که وی با کاهش ارزش پول ملی ترکیه به دنبال توسعه صادرات، جذب گردشگر و جذب سرمایه گذار خارجی است، اما این ادعا از سوی وزارت اقتصاد ترکیه تکذیب شده است. ناگفته پیداست که اهمیت و اولویت دادن به چنین سیاست مالی بهای سنگینی در پی خواهد داشت و با توجه به کاهش ارزش پول ملی، طبقه متوسط و پایین این کشور را تحت فشار اقتصادی قرار خواهد داد.

بهره سخن

اردوغان و تیم اقتصادی وی هم اکنون با تصمیم بسیار مهمی روبرو هستند، از یک سو برای مهار تورم کاهش نرخ بهره را ابزار مالی مهم تلقی می کنند و از سوی دیگر نیز چنین اقدامی باعث کاهش ارزش پول ملی این کشور شده است. اردوغان بر این باور است که اقدامات وی در دراز مدت نتایج مثبتی در پی خواهد داشت،اما او نیز به خوبی می‌داند که در کنار مسائل امنیتی، رفاه اقتصادی مردم و عملکرد مالی دولت تعیین کننده نتایج انتخابات پیش روی این کشور خواهد بود…‌

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=38587

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});