• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
10
یازاکو بررسی می کند؛

بازدهی بازارها در هفته چهارم آبان ماه/ کاهش قیمت طلا و سکه تا صعود بازار بورس و قیمت نفت

  • کد خبر : 38643
  • 28 آبان 1400 - 19:46
بازدهی بازارها در هفته چهارم آبان ماه/ کاهش قیمت طلا و سکه تا صعود بازار بورس و قیمت نفت
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت، روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

یازاکو؛ جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت، روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.
بازار سهام؛ موجهای آرام بورس
روند بازار سرمایه در ساعات ابتدایی معاملات آخرین روز کاری بورس در هفته، صعودی و مثبت بود؛ اما این روند در نیمه بازار، کمی تضعیف شد و شیب ملایم کاهشی را به خود دید. با وجود این، شاخص کل روز چهارشنبه ۰/۱۵ درصد رشد را از آن خود کرد؛ به طوری که نماگر اصلی در موقعیت یک‌میلیون و ۴۱۰ هزار واحدی ایستاد. علاوه بر این، شاخص کل هم‌وزن هم روز چهارشنبه سبزبوش شد و ۰/۷۳ درصد رشد را در کارنامه خود ثبت کرد. تصمیمات متناقض سیاست‌گذاران، همراه با فروش اوراق دولتی، بازار سرمایه را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. به گفته برخی از کارشناسان، جبران کسری بودجه نیازمند تمرکز روی فروش اموال مازاد دولتی است تا ضمن تبدیل دارایی غیرمولد به مولد، کمترین اثر را بر پیامدهای تورمی و منفی داشته باشد.
کاهش ۲٫۶درصدی قیمت دلار
قیمت دلار در روز شنبه ۲۲ آبان ۲۸ هزار و ۶۴۰ هزار تومان بود و در پایان هفته با ۲/۶ درصد کاهش به نرخ ۲۷ هزار و ۸۹۸ تومان رسید.
با نزدیک شدن به زمان مذاکرات هسته ای، ترمز افزایشی قیمت دلار کشیده شده است و معامله گران در انتظار برجام هستند.
شب چهارشنبه از کانال های تلگرامی قیمت دلار توئیت «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و رئیس تیم مذاکره کننده در رفع تحریم‌های ایران برجسته شد.
او در توییتی نوشت: «ما شاهد پیشرفت بسیار مثبتی هستیم. چندی پیش برخی از این کشورها مخالف برجام بودند و از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای استقبال کردند. اکنون آنها توانایی درس گرفتن و تجدید نظر در مواضع خود را در پرتو تجربه به دست آمده نشان می‌دهند. این سزاوار احترام است.»
همچنین خبر دیگری که اهمیت یافت یک بیانیه سیاسی درباره ایران بود. آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس بعد از برگزاری جلسه کارگروه خود در خصوص ایران در ریاض بیانیه مشترکی صادر کردند. در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته تصریح شده واشنگتن و اعضای شورای همکاری خلیج فارس بر ضرورت «پیوند‌های اقتصادی عمیق‌تر» با ایران بعد از رفع تحریم‌های آمریکا ذیل برجام تأکید کرده‌اند.
کاهش ۲٫۹ درصدی قیمت طلا و سکه
قیمت طلا بازار هفته چهارم آبان را با نرخ یک میلیون و ۲۷۷ هزار تومان آغاز کرد اما به نرخ یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان رسید. این بازار با ۲/۹ درصد کاهش همراه بود.
قیمت سکه شنبه ۲۲ آبان ۱۲ میلیون و ۶۷۷ هزار تومان قیمت داشت و اما در پایان معاملات هفته با نرخ ۱۲ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان ثبت شد.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا و سکه در چهارمین هفته آبان ۱۴۰۰، گفت: در این هفته قیمت اونس جهانی حدود یک دلار کاهش را تجربه کرده است. محمد کشتی‌آرای افزود: قیمت انواع طلا و سکه با کاهش همراه بوده است که علت آن را می توان روند نزولی نرخ ارز دانست این در حالی است که قیمت طلا و سکه تحت تاثیر تقاضا نبوده است و می توان گفت که تقاضا کاهش پیدا کرده است.
بازار اوراق مسکن؛ پرش سه‌پله‌ای تسه
تسه ۹۸۱۲ در آخرین روز معاملاتی هفته توانست افت روزهای پیشین خود را جبران کند و از سطح قیمتی حساس خود بگذرد. اوراق تسهیلات بانک مسکن که طی چند هفته گذشته، شاهد نوسان افزایشی و کاهشی بود، در مسیر صعودی خود توانست از مرز ۸۰ هزار تومانی به پله‌های بالاتر راه یابد و به این ترتیب، هر فقره اوراق منتشره در اسفندماه ۹۸ در قیمت ۸۲ هزار و ۴۰ تومان در چهارمین هفته آبان‌ماه به معاملات خود پایان داد. عمده نماد‌ها در این دسته از سهام روندی همسو با نماگر اصلی بورس داشتند و برخلاف شاخص فرابورس و بستر معاملاتی خود روز سبزپوشی را پشت سر گذاشتند. تسه ۹۸۱۲ در قیمت پایانی روز چهارشنبه بیش از ۳ درصد رشد را به ثبت رساند و در قیمت خرید نیز در همین راستا از مرز ۸۳ هزار تومان گذشت و رشد ۴/۵ درصدی را تجربه کرد.
بازار نفت؛ افزایش قیمت نفت از سرگرفته شد
قیمت نفت پس از نوسانات شدیدی که روز گذشته به دلیل نگرانی سرمایه گذاران از برداشت هماهنگ بزرگترین اقتصادهای جهان از ذخایر نفتشان برای پایین بردن قیمتها پیدا کرده بود، در معاملات روز جمعه افزایش یافت.
بهای معاملات نفت برنت ۵۳ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۸۱ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه به پایین‌ترین حد شش هفته اخیر نزول کرده بود اما نهایتا با ۱.۲ درصد افزایش بسته شد.
بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در دسامبر ۴۹ سنت افزایش یافت و به ۷۹ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا در معاملات روز گذشته بیش از دو دلار نوسان داشت اما با افزایش بسته شد.
هر دو شاخص قیمت نفت برنت و نفت آمریکا در مسیر ثبت چهارمین کاهش هفتگی متوالی هستند.
نوسانات بازارهای نفت در روز پنج شنبه تحت تاثیر گزارش رویترز از درخواست آمریکا از چین، ژاپن و سایر خریداران بزرگ نفت برای برداشت هماهنگ از ذخایر استراتژیکشان اتفاق افتاد.
تحلیلگران کالای شرکت فیچ سولوشنز در یادداشتی اعلام کردند بازار از نظر بنیادین دچار محدودیت عرضه مانده و هر گونه آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک بعید است توازن جهانی را به میزان قابل ملاحظه ای تغییر دهد. به این ترتیب انتظار می رود هر گونه روند کاهشی قیمتها محدود و موقتی باشد.
تلاش دولت بایدن برای همراه کردن کشورهای دیگر در آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک خود، این سیگنال را به اوپک پلاس مخابره می کند که باید تولید نفت خود را برای رفع نگرانی‌ها نسبت به قیمت بالای سوخت در اقتصادهای بزرگ جهان شامل آمریکا، چین و ژاپن افزایش دهد.
نفت برنت امسال حدود ۶۰ درصد رشد قیمت داشته که تحت تاثیر محدودیت عرضه همزمان با بازگشایی اقتصادها پس از بحران پاندمی کووید ۱۹ و همچنین افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس بوده است.
بر اساس گزارش رویترز، آمار منتشره نشان داد صادرات نفت عربستان سعودی در سپتامبر به بالاترین حد هشت ماه اخیر رسیده و برای پنجمین ماه متوالی افزایش داشته است. این کشور در سپتامبر ۶.۵۱۶ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد و مجموع صادراتش با در نظر گرفتن فرآورده های نفتی به ۷.۸۴ میلیون بشکه در روز رسید. تولید نفت عربستان سعودی در سپتامبر بر مبنای ماه به ماه ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۹.۶۶۲ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=38643

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});