• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

افتتاح مجتمع بزرگ آزمایشگاهی ملی و منطقه ای دامپزشکی در تبریز

  • کد خبر : 39793
  • 07 آذر 1400 - 10:15
افتتاح مجتمع بزرگ آزمایشگاهی ملی و منطقه ای دامپزشکی در تبریز
یاز اکو - مجتمع آزمايشگاهي ملي و منطقه اي دامپزشکي در اداره کل دامپزشکي استان آذربايجان شرقي طي مراسمي با حضور رييس سازمان دامپزشکي، نماينده ولي فقيه در استان، استاندار آذربايجان شرقي ، رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي و جمعي از روسا و مديران دستگاه هاي اجرايي استان افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، این مجتمع آزمایشگاهی که مجهز به بخش تشخیص مولکولی(PCR) آزمایشگاه های انگل شناسی، سرولوژی دام، سرولوژی طیور، آزمایشگاه میکروبی مرضی، آزمایشگاه میکروبی غذایی، آنالیز شیمی، آزمایشگاه ملی تشخیص هاری و بخش دستگاه های حساس (High tech) است.

این مجتمع آزمایشگاهی در جهت پیشگیری و مدیریت بیماریهای مشترک انسان ودام به عنوان آزمایشگاه مرجع و همچنین جهت انجام آزمایشات لازم برای صادرات و واردات دام و فرآورده های خام دامی احداث گردیده است.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در ایین بهره برداری از این مجتمع با اشاره به اهمیت سازمان دامپزشکی به عنوان یکی از سازمانهای مهم در بهداشت و سلامت و پیشگیری از بیماریهای مشترک انسان و دام گفت: از میان ۱۷۰۹ عامل بیماری ۸۳۲ مورد آن بین انسان و دام مشترک بوده که این بار عظیم کنترل بر عهده دامپزشکی قراردارد.

دکتر امیرحسین بهداد با بیان اینکه، نکته مهم در بحث بیماریهای مشترک انسان و دام به میزان کشندگی این بیماریها مرتبط است اظهار داشت: بیماری کرونا که اکنون سراسر جهان را گرفتار کرده است، از میزان کشندگی یک تا سه درصد برخوردار است اما در میان برخی از بیماریهای مشترک انسان و دام میزان کشندگی پس از ابتلا بسیار بالا است برای نمونه در آنفلوانزای فوق حاد پرندگان این میزان به ۷۰ درصد می رسد در سایر موارد نیز مانند مشمشه، تب مالت، سل نیز اگر عامل بیماری بتواند سد حیوانی را بشکند و در میان جمعیت انسانی گسترش پیدا کند رقم کشندگی بسیار بالاست که خوشبختانه با تلاش دامپزشکی در جهت پیشگیری و کنترل این بیماریها نقش سازنده ای دارند.

ارزش ۵۱ میلیارد تومانی مجتمع آزمایشگاهی دامپزشکی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی اجرای این مجتمع آزمایشگاهی را از نیازهای مهم در این حوزه برای منطقه عنوان کرد و افزود: ارزش ریالی این مجتمع ۵۱ میلیارد تومان برآورد می گردد و برای تکمیل تجهیزات آن نیازمند ۲۵ میلیارد تومان اعتبار هستیم که امیدواریم با تخصیص اعتبار روند فعالیتهای آن به شکل مطلوبی دنبال شود.

آیت الله دکتر آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در این آیین طی سخنان کوتاهی با تبریک هفته بسیج از تلاش دامپزشکی استان آذربایجان شرقی برای احداث این مجتمع آزمایشگاهی و همچنین پیشگیری از بیماریهای دام و طیور وکنترل بیماری های مشترک بین انسان ودام قدردانی کرد.

استاندار آذربایجان شرقی نیز سخنران بعدی این مراسم بود. وی در سخنانی با قدردانی از تلاشهای انجام شده برای احداث این مجتمع آزمایشگاهی در راستای کنترل بهداشتی تولیدات دام وطیور و پیشگیری از بیماریهای دام و مشترک با انسان گفت: خوشبختانه آذربایجان شرقی از نظر تأمین و تولید نیازمندیهای غذایی پس از غلات در زمینه گوشت و فرآورده های با منشا دامی به حد خوبی رسیده است و این موجب انبساط خاطر است هرچند برخی مواقع کمبودهایی دیده می شود که مشکلی در زنجیزه تولید ایجاد نمی کند اما آنچه که بعد از کمیت مورد باید باشد بحث کیفیت و سلامت محصولات است که هر گونه عدول و بی توجهی به آن موجب به خطر افتادن سلامت و جان هموطنانمان می شود.

عابدین خرم یکی از مشکلات جدی را در این عرصه تشخیص به موقع انواع بیماریها دانست و گفت: با فعالیت این مجموعه که قادر است در سطح منطقه ای، شمالغرب و فرامنطقه ای خدمات ارائه دهد امیدورایم شاهد فعالیتهای جدی تر و کوشاتری در این عرصه باشیم.

تعیین میزان فلزات سنگین و باقی مانده آنتی بیوتیکها در گوشت مرغ

رییس سازمان دامپزشکی کشور نیز در سخنان خود به اهمیت دامپزشکی و نقش آن در تأمین سلامت در سطح کشور و جهان پرداخت و گفت: ۲۱ سال پیش از تاسیس سازمان ملل متحد به لحاظ گسترش بیماریهای دامی و بیماریهای مشترک انسان و دام کشورهای اقدام به تاسیس دفتر بین الملل کنترل بیماریهای واگیردار دامی که در سال ۲۰۰۳ و درست پس از ۷۹ سال کشورهای جهان با توجه به اهمیت موضوع به این نتیجه رسیدند این دفتر را به سازمان بهداشت جهانی دام برسانند و طی یک برنامه جهانی همه کشورها ملزم به عضو آن باشند و الحاق به آن پس از تصویب اساسنامه در پارلمان صورت بگیرد که بر این اساس موارد اعلامی از سوی این سازمان در حکم قانون بوده و دولتها مکلف به اجرای آن هستند که در حال حاضر ۱۸۲ کشور عضو این سازمان جهانی می باشند.

دکتر علی صفر ماکنعلی با بیان اینکه تضمین سلامت مواد غذایی و تعیین میزان باقی مانده دارویی محصولات با منشا دامی از دیگر ارکان مهم فعالیت در این زمینه می باشد اظهار داشت: با تولید سالانه ۲ میلیون تن گوشت مرغ کشور براساس دستورالعمل مناسب با مصرف ۱۰ هزار نمونه نسبت به انجام تعیین میزان فلزات سنگین و باقی مانده آنتی بیوتیک ها در گوشت مرغ اقدام می شود که تلاش داریم امسال اجرای این برنامه را به زمینه تولید عسل نیز گسترش دهیم.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین در سخنانی با بیان اینکه هرچه به جلو پیش می رویم اهمیت رشته دامپزشکی بیش از پیش آشکار می شود گفت: اکنون در جهان با اتفاقات جدیدی روبرو می شویم و بیماریهای جدید و نوپدید هر دو یا سه سال یکبار رخ می دهند.

مهمترین چالش جهان تا سال ۲۰۳۰ تامین مواد غذایی خواهد بود

دکتر یوسف داوودی با اشاره به اهمیت دامپزشکی در تامین سلامت جامعه گفت: توجه به دامپزشکی در صدر قرار دارد و از آنجا که برخی از قوانین دامپزشکی نیاز به اصلاح دارد در تلاش هستیم به عنوان وظیفه ملی و قانونی در جهت دفاع از دامپزشکی نسبت به اصلاح این قوانین با همفکری صاحبنظران اقدام نماییم.

وی با اشاره به پیش بینی های سازمان جهانی که مهمترین چالش جهان را تا سال ۲۰۳۰ به تامین مواد غذایی مربوط دانسته اند گفت: براساس اعلام WHO ، Oie و سازمان ملل تقاضای بشریت برای غذا تا سال ۲۰۳۰ سال به سال افزایش یافته و حتی در برخی کشور ها مقدار تورم افزایش نسبی سالانه بین ۵ تا ۸٫۵ درصد عنوان شده و به هرحال این ابرچالش جهانی در حال وقوع به یک تهدید جدی تبدیل می شود.

دکتر داوودی با بیان اینکه این تغییرات را حتی در اقلیم حیات وحش نیز در رخ دادن است گفت: در نتیجه کمتر شدن غذای حیوانات شاهد نزدیک شدن حیات وحش به مناطق انسانی هستیم.

دکتر موسوی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نقش دامپزشکی در کنترل سلامت جامعه گفت: احداث این مجموعه آزمایشگاهی که نقش منطقه ای و فرامنطقه ای دارد گام موثری برای پیشرفت فعالیتهای این حوزه خواهد بود.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم این مجتمع آزمایشگاهی در اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی که در ۴ طبقه، به مساحت ۱۲۵۵ مترمربع احداث شده است افتتاح گردید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=39793

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});