• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10
یادداشت اختصاصی یاز اکو

نیاز به مدیریت در کریپتو کارنسی بر علیه جرایم/ لزوم آموزش و آگاهی مجریان قانون در مورد ارزهای دیجیتال

  • کد خبر : 40228
  • 10 آذر 1400 - 10:00
نیاز به مدیریت در کریپتو کارنسی بر علیه جرایم/ لزوم آموزش و آگاهی مجریان قانون در مورد ارزهای دیجیتال
سازمان های مجری قانون باید اقدامات لازم را از امروز انجام دهند تا برای افزایش جرایم کریپتو که مطمئناً با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتالی گسترده تر می شوند، آماده باشند. کریپتو فقط یک ابزار برای مجرمان است، همانطور که پول همیشه یک ابزار برای آنان بوده است. اما باید به ابزاری برای سازمان های مجری قانون نیز تبدیل بشود.

یاز اکو؛ علیرضا فرساد – تغییر دیدگاه یک سازمان اطلاعاتی در مورد جرایم رمزارزها، یک گام مثبت به سوی تحقق موفق اهداف کوتاه مدت و بلندمدت در مورد رمزارزها است.
در حالی که ارزش ارزهای دیجیتالی روز به روز در حال افزایش است، این امر سبب شده است تا مجرمان نیز به آن جذب و از آن به روش های مختلف سوء استفاده کنند. این مجرمان دیجیتالی بسیاری از فعالیت های غیرقانونی خود را به صورت زیرزمینی و خارج از دید مجریان قانون انجام می دهند. با این حال، به دلیل ماهیت فنی بیشتر بلاک‌چین‌ها، این حرکت نباید یک نگرانی عمده برای سازمان‌های مجری قانون فراهم کرده باشد. با ابزار و آموزش مناسب، مقابله با جرایم رمزنگاری شده در واقع آنقدرها هم که به نظر می رسد دشوار نیست.
در هر حال، سازمان های اطلاعاتی باید یک طرح تحقیقاتی و عملی در مورد ارزهای دیجیتال داشته باشند که شامل ابزارهای مناسب برای جمع‌آوری قانونی اطلاعات دیجیتالی و همچنین پرسنل آموزش‌دیده ماهر برای بررسی این نوع جرایم و در صورت نیاز برای پیشگیری و یا مقابله با وقوع جرم داشته باشند.
طبق گزارشی که توسط گروه ویژه سایبری دیجیتال دادستان کل ایالات متحده در وزارت دادگستری آن کشور انجام شده، جرایم مبتنی بر رمزارزها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

۱٫ استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان سود حاصل از جرایم
بیت کوین (BTC) به دلیل یک سری پرونده های جنایی بین المللی که در سال ۲۰۱۳ به دارک نت مرتبط بود، در رسانه های جهانی انتشار یافت. در آن زمان، بیت کوین به عنوان یک شکل ارز در دارک نت بود. پس از چندین توقیف موفقیت‌آمیز دولتی، توسعه‌دهندگان رایانه‌های ضد نظارتی، Monero (XMR)، Dash، Zcash ZEC و سایر ارزهای حفظ حریم خصوصی را ایجاد کردند که ردیابی و توقیف دارایی‌ها را برای مجریان قانون دشوار می‌نمود.
کسب و کارهای قانونی معمولاً از دارک نت برای فروش کالاها و خدمات استفاده نمی کنند، اما این بدان معنا نیست که کالاهای قانونی در دارک نت ارائه نمی شوند. کالاهای دزدیده شده، محصولات تقلبی و نرم افزارهای کپی شده با کلیدهای فعال سازی دزدیده شده را به راحتی و با تخفیف های زیاد می توان در دارک نت پیدا کرد.
مشاغل نیز با خطر سرقت اطلاعات روبرو هستند. فروش حساب های بانکی، سوابق کارمندان، سوابق مشتریان و اطلاعات اختصاصی مشتریان یکی از سودآورترین راه هایی است که مجرمان در دارک نت از آن کسب درآمد می کنند. در سال ۲۰۱۹، شرکت اطلاعاتی ارزهای دیجیتال CipherTrace دریافت که ۶۶ درصد از محصولات و خدمات ارائه شده توسط فروشندگان دارک نت در طول یک سال از اطلاعات موسسات مالی که اطلاعات آن ها نشتی دارد استفاده می کنند. ساده ترین و سریع ترین راه برای یافتن این مجرمان از طریق ردیاب های رمزنگاری شده پیشرفته و استفاده از هوش دیجیتالی است.

۲- پولشویی و پنهان کردن فعالیت های مالی
وقتی مجرمان از طریق فعالیت‌های غیرقانونی مانند فروش مواد مخدر، کلاهبرداری، قاچاق اسلحه یا قاچاق انسان درآمد کسب می‌کنند، به راهی نیاز دارند تا وجوه غیرقانونی خود را مشروع جلوه دهند. این فرآیند را پولشویی می نامند.
به دلیل سهولت استفاده و ناشناس بودن و همچنین غیر قابل ردیابی بودن، پولشویی در حوزه رمزارز ها، به سرعت به روشی قابل توجه برای جابجایی و پولشویی تبدیل شده است. در عرض چند دقیقه، ارز دیجیتال را می توان به صورت فراملی منتقل کرد، به هر ارز دیجیتال دیگری تبدیل کرد و یا با دارایی های واقعی معامله کرد.

۳- رمزارزها و مجرمان
برخی از مجرمان کریپتو، تلاش خود را بر روی کاربران و صرافی‌های ارزهای دیجیتال متمرکز می‌کنند.
در سال ۲۰۱۸، سه هکر نظامی کره شمالی – که در فوریه ۲۰۲۱ متهم شدند – با موفقیت بیش از ۱٫۳ میلیارد دلار ارز دیجیتال را از موسسات و شرکت‌های مالی سرقت و اخاذی کردند. همانطور که دستیار دادستان کل آمریکا گفت: عوامل کره شمالی از صفحه کلید به جای اسلحه استفاده می کنند و دزدان اصلی بانک ها در قرن بیست و یکم در جهان هستند.
بر اساس گزارش CipherTrace در سال ۲۰۲۰، حدود ۱٫۵ میلیارد دلار به دلیل کلاهبرداری و اختلاس در این حوزه سرقت شده است .
این نوع تحقیقات چالش های زیادی برای دولت و هم برای مشاغل خصوصی ایجاد کرده است. فناوری پشت سیستم ارزهای دیجیتال پیچیده و به سرعت در حال تکامل است. جای تعجب نیست که سازمان‌ های اطلاعاتی و پلیس فقط برای همگام شدن با آخرین وصله‌های امنیتی و سخت‌افزار مورد نیاز برای حل موفقیت‌آمیز پرونده‌ها تلاش بسیار زیادی می کنند.
واضح است که استفاده از ارزهای دیجیتال یک روند زودگذر نیست، زیرا علاقه به کریپتو به طور چشمگیری افزایش یافته است. مجریان قانون ممکن است کیف پول ها یا آدرس های رمزنگاری خاصی را ردیابی کنند که می تواند منجر به شناسایی مظنونان در پشت پرده تراکنش ها شود. پیشرفت‌های جدید در عرصه هوش دیجیتال به تیم‌های تحقیقاتی این امکان را می‌دهد که تراکنش‌ها را رصد و مسیرهای کاغذی مجازی را دنبال نمایند که می‌تواند باعث ردیابی و دستگیری مجرمان سایبری شود.
ارز دیجیتال، جدید و در حال تکامل است، بنابراین مردم آن را پیچیده و سخت و دشوار می دانند، پس به این معنی است که آموزش در این حوزه بسیار مهم و از اهمیت بسزایی برخوردار است. بازرسان و آژانس‌ها، ادارات و سازمان ها، و فعالان این عرصه باید مهارت‌های لازم را برای بهینه‌سازی شیوه‌ها و تکنیک‌ها و بروز رسانی داشته باشند، تا بتوانند با همچین مشکلاتی از قبیل کلاهبرداری های دیجیتالی مقابله کنند.
پیشرفت‌ در زمینه فناوری ارزهای دیجیتال، مجرمان باتجربه را به زیرزمین ها و اتاق های تاریک سوق داده است که در آن دخالت و نظارت مجری های قانون عملاً وجود ندارد و احتمال دستگیر شدن مجرمان در آن حداقل است. مجریان قانون باید از هم اکنون برای ایجاد یک راه حل عملی و نظری کامل با تمرکز بر دانش، ابزار و خدمات آماده شوند. هوش دیجیتال در این عرصه و کمک به مجریان قانون نقش کلیدی را ایفا خواهد کرد.
پرداختن به این چالش‌های جدید مستلزم تکامل ابزارهای اجرای قانون، آموزش و استراتژی‌هایی است که بر اساس هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها ساخته شده است. نکته اصلی این است که سازمان های مجری قانون باید اقدامات لازم را از امروز انجام دهند تا برای افزایش جرایم کریپتو که مطمئناً با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتالی گسترده تر می شوند، آماده باشند. کریپتو فقط یک ابزار برای مجرمان است، همانطور که پول همیشه یک ابزار برای آنان بوده است. اما باید به ابزاری برای سازمان های مجری قانون نیز تبدیل بشود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=40228

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});