• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

پیگیری توقف خام فروشی در بخش معدن آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 41146
  • 16 آذر 1400 - 16:00
پیگیری توقف خام فروشی در بخش معدن آذربایجان شرقی
یاز اکو - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت آذربایجان شرقی توقف و ممنوعیت خام فروشی را از مهمترین برنامه های حوزه معدن این سازمان برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مهرانگیز رحمانی در گفتگو با شبکه استانی سهند با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از خام فروشی و برنامه محوری نهضت کاهش خام فروشی وزارت صمت در کشور افزود: اقدامات لازم در این باره در معادن فلزی استان نیز آغاز شده است.

وی بر حضور شرکت های دانش بنیان و جامعه دانشگاهی در حوزه معادن و صنایع معدنی تاکید کرد و گفت: ورود علم و تکنولوژی های نوین و به روز در این صنعت موجب تکمیل زنجیره ارزش و استفاده بهینه از مواد معدنی خام و نهایتا ایجاد ارزش افزوده می شود.

رحمانی درباره موضوع کاهش خام فروشی مواد معدنی در استان افزود: با تکمیل و راه اندازی فازهای جدید و توسعه مجتمع مس سونگون مسیر ایجاد ارزش افزوده از کنسانتره تا مس کاتد تسهیل می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت فعلی کشور در تولید مس کاتد بالغ بر ۳۰۰ هزار تن در سال است؛ اضافه کرد: تکمیل زنجیره تولید در این مجتمع ظرفیت تولید سالانه کشور را افزایش خواهد داد.

توجه به ایجاد و توسعه صنایع پایین دستی

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان توجه به ایجاد و توسعه صنایع پایین دستی را در راستای تکمیل زنجیره ارزش افزوده بسیار مهم دانست و اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های بسیار بالای استان در تولید کنسانتره مس، تمهیدات لازم در جهت توسعه این بخش و سایر صنایع پایین دستی در دستور کار قرار دارد.

رحمانی با بیان اینکه سرمایه گذاران به باور اهمیت ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ارزش در حوزه معدن رسیده اند؛ گفت : ایجاد صنایع پایین دستی و تکمیل زنجیره ارزش با همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران در اولویت اقدامات صمت استان است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری با عنوان صادرات کنسانتره مس با بیان اینکه، از نظر کارشناسی صادرات کنسانتره مس خام فروشی به معنای عام نیست؛ تصریح کرد: ماده معدنی مس از زمان استخراج در روند تبدیل کنسانتره تا مس کاتد و مس خالص برای کاربرد در صنایع دیگر به نوعی ماده اولیه مرحله بعدی است و در واقع در این صنعت، هر مرحله از فرآیند یاد شده در جهت تکمیل زنجیره ارزش مرحله بعدی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=41146

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});