• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

ابتلای ۴۵۰۰ نفر از پرستاران آذربایجان شرقی به کرونا

  • کد خبر : 41300
  • 17 آذر 1400 - 17:00
ابتلای ۴۵۰۰ نفر از پرستاران آذربایجان شرقی به کرونا
یاز اکو - مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه 4500 نفر از پرستاران آذربایجان شرقی به کرونا مبتلا شدند، گفت: طی دو سال اخیر بیش از ۶۰ درصد پرستاران استان به کرونا مبتلا شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، عبدالله صفری روز چهارشنبه، ۱۷ آذر، در نشست خبری به مناسبت روز پرستار، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت کرونایی تبریز آبی شده ولی این شرایط ناپایدار است و رفتار کرونا به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست به هر حال پرستاران به عنوان مدافعان سلامت همواره در حال تلاش هستند.

وی با تشریح برنامه‌های هفته پرستار، گفت: هدف از برگزاری برنامه‌های هفته‌ی پرستار، تجلیل از تلاش و ایثار مدافعان سلامت در خط مقدم است، برنامه های متنوعی از جمله حضور در بیت نماینده ولی فقیه در استان، برگزاری مراسمات تجلیل از پرستاران در تالار وحدت، برگزاری مراسم تجلیل از پرستاران برگزیده‌ی کشوری در تهران، بازدید از بیمارستان‌ها در طول هفته، حضور در منزل پرستاران پیشکسوت، برگزاری تجلیل از برندگان جشنواره‌ی فرهنگی و ورزشی پرستاران، از جمله‌ی برنامه‌های این هفته است.

دیدار پرستاران برگزیده با مقام معظم رهبری

وی ادامه داد: پرستاران برگزیده با مقام معظم رهبری در روز یکشنبه نیز دیدار خواهند کرد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به شعار هفته‌ی پرستار با عنوان «تامین حقوق مردم به عنوان خط قرمز جامعه پرستاری، ارتقای جامعه پرستاری و رفع موانع پرستاران،» گفت: پرستاران همواره خسته‌ی کار هستند و قدردانی از تلاش این عزیزان قابل جبران نیست، علاوه بر تلاش و سختی کار، همواره در شرایط کرونا متحمل عوارض روحی و جسمی بیماری کرونا شدند.

وی با بیان این که گروه پرستاری شامل رشته‌های پرستار در تمامی گرایش‌ها از جمله اتاق عمل، هوشبری، بهیاری و فوریت است، ادامه داد: نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر پرستار عضو سازمان پرستاری هستند که از این تعداد ۷۳۳۵ نفر جزو کادر پرستاری استان هستند که ۴ هزار نفر نیز جزو پرستاران حرفه‌ای هستند.

حداقل ۱۰۰۰ نفر پرستار باید به کادر درمان استان اضافه شود

وی بیان کرد: حداقل ۱۰۰۰ نفر پرستار باید به کادر درمان استان اضافه شود.

صفری در خصوص اعتراض پرستاران، اظهار کرد: این اعتراضات در تمامی استان‌ها رخ داده بود ولی در استان ما کم‌رنگ بود چرا که مسئولان دانشگاهی به ما اجازه داده‌اند تا سخنان پرستاران را به طور عریان و واضح بیان کنیم.

وی در رابطه با بازنشستگی پیش از موعود، گفت: هر پرستار خانمی که ۲۵ سال سابقه دارد مشروط بر استفاده‌ی مرخصی خود، می‌تواند بازنشسته شود.

محمد ارشدی- مدیر سازمان نظام پرستاری تبریز و حومه با گرامیداشت هفته‌ی پرستاری، گفت: دو سال اخیر با شیوع کرونا جایگاه حوزه‌ی مراقبت و سلامت خود را به خوبی نشان داد و پرستاران به روشنی نشان دادند که مهره‌ی بسیار ارزشمندی هستند چرا که زمانی که افراد دورکاری می‌کردند و حتی عزیزترین افراد از بیمار کرونایی خود دوری می‌کردند، این عزیزان از بیماران کرونایی مراقبت کردند.

ضرورت رفع موانع خدمتی پرستاران

وی ادامه داد: انتظار داریم موانع خدمتی پرستاران برطرف شود، در حال حاضر پرستاران از موانع خدمتی گلایه مند هستند این موانع خدمتی باعث می‌شود آنچنان که مردم انتظار دارند، خدمت مناسب ارائه نشود.

وی با بیان این که پرستاران ما از لحاظ جسمی و روحی خسته هستند، گفت: این افراد هر روز با عملیات احیای مریض یا مرگ و میر بیماران و شرایط بدحال بیماران کرونایی مواجه هستند و شرایطی وجود ندارد که نیروها خود را بازیابی کنند به طوریکه اکنون اکثر نیروها در فرسایش روحی قرار گرفته‌اند و نیاز به بازیابی و ریکاوری دارند.

ارشدی ادامه داد: بیشتر پرستاران از این موضوع گلایه دارند که برخی از قوانین که می‌تواند موانع خدمتی را از میان بردارد، اجرا نمی‌شود در این راستا نیز رهنمودهای مقام معظم رهبری نیز ارائه شده ولی هنوز شرایطی برای اجرای آن فراهم نشده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر مراکز مشاوره‌ای پرستاران، خدمات زیادی را به مردم ارائه داده است البته برخی از افراد سودجو وارد این مراکز شده‌اند و توصیه می ‌کنیم مردم از مراکز غیر مجاز جامعه‌ی پرستاری خدمت دریافت نکنند.

مدیر سازمان نظام پرستاری تبریز و حومه در خصوص اعتراضات پرستاران، گفت: پرستار به دنبال تجمعات نیستند بلکه می‌خواهند از مجاری قانونی خواسته‌های خود را محقق کنند.

وی در خصوص تبدیل وضعیت پرستاران، اظهار کرد: تعدد قراردادها تنها معضل پرستاری نیست درحوزه‌ی پرستاری با هفت یا شش نوع قرارداد مواجه هستیم و هر یک نسبت به قوانین، دریافتی متفاوتی دارند شغل پرستاری، شغل حاکمیتی است و سلامت مردم را نمی‌توان به شغل شرکتی واگذار کرد.

وی ادامه داد: اکنون ۴۰ درصد نیروهای موجود در بیمارستان‌های دولتی قراردادی و موقت هستند، اگر شغل حاکمیتی ۴۰ درصد نیروی موقت دارد و مدیری نمی‌تواند برای آن برنامه ریزی دقیق کند قطعا این امر باعث می‌شود خدمت مناسبی ارائه نشود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=41300

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});