• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

ایران، آذربایجان و گرجستان برای ایجاد یک مسیر ترانزیتی جدید به توافق رسیدند

  • کد خبر : 41354
  • 18 آذر 1400 - 10:00
ایران، آذربایجان و گرجستان برای ایجاد یک مسیر ترانزیتی جدید به توافق رسیدند
یاز اکو- ایران، آذربایجان و گرجستان برای ایجاد یک مسیر ترانزیتی که خلیج فارس را به دریای سیاه متصل می کند توافق کردند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از بنکر، این مطلب را یکی از مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
به گفته جواد هدایتی مدیرکل اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایران گفت دو نشست با جمهوری آذربایجان و گرجستان (در زمینه حمل و نقل جاده ای) برگزار شد و به دو کشور پیشنهاد دادیم تا یک کریدور ترانزیتی جدید برای هم افزایی منطقه ای ایجاد کنند. البته این طرح هشت سال پیش مطرح شد، اما به دلیل دخالت بسیاری از کشورها در این توافق، هنوز اجرایی نشده و طرفین نتوانسته اند به اجماع برسند. ایجاد این مسیر جدید می تواند خلیج فارس را به دریای سیاه متصل کند.
هدایتی افزود: گرجستان و ایران دو طرف کلیدی این توافق هستند، زیرا ایران از طریق خلیج فارس به آب های آزاد دسترسی داشته و گرجستان دارای دو بندر تجاری مهم در شرق دریای سیاه است. از سوی دیگر گرجستان و آذربایجان تلاش زیادی برای بهبود و توسعه زیرساخت های حمل و نقل خود انجام داده اند، از این رو تلاش کرده ایم همکاری ها را با این دو کشور افزایش دهیم.
جواد هدایتی گفت: بر اساس این قرارداد طی چهار ماه آینده مقداری محموله آزمایشی از ایران برای تحویل کالاهای ایرانی از مرز آستارا به آذربایجان و همچنین از طریق بنادر دریای سیاه گرجستان به بلغارستان یا سایر کشورهای اروپای شرقی ارسال می شود.
هدایتی در ادامه گفت: ما در تلاش هستیم تا مرحله آزمایشی این پروژه را تا پایان سالجاری (۲۹ اسفند ۱۴۰۰) برای شناسایی موانع و مشکلات و در نهایت نهایی کردن سازوکار سه جانبه برای کاهش هزینه‌ های حمل و نقل و زمان بین سه کشور اجرایی کنیم.
این منبع اضافه می کند: ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و جغرافیای خاص خود یکی از کشورهای دارای جایگاه ویژه در روابط تجاری و ترانزیتی است و از این کشور چندین کریدور مهم بین المللی عبور می کند. در جنوب ایران خلیج فارس قرار دارد که تولیدکنندگان عمده نفت جهان را در خود جای داده است. این منطقه گلوگاه انرژی جهان محسوب می شود.
در شمال ایران دریای خزر است که بهترین پل ارتباطی بین ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان است و می تواند نقش مهمی در تجارت بین این کشورها داشته باشد.
ایران از غرب و شرق با کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان و افغانستان همسایه است. به عبارت دیگر ایران با ۱۵ کشور از طریق مرزهای آبی و خاکی ارتباط برقرار می کند و در عین حال می تواند به عنوان پل ارتباطی بین این کشورها (با یکدیگر و با سایر نقاط جهان) عمل کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=41354

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});