• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

ظرفیت ذخیره سازی گاز ترکیه تا سال ۲۰۲۳ به ۱۱ میلیارد متر مکعب می رسد

  • کد خبر : 41424
  • 18 آذر 1400 - 20:00
ظرفیت ذخیره سازی گاز ترکیه تا سال ۲۰۲۳ به ۱۱ میلیارد متر مکعب می رسد
یاز اکو_فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه به نمایندگان پارلمان این کشور گفت: ظرفیت ذخیره سازی گاز طبیعی ترکیه تا سال 2023 از 4.7 میلیارد متر مکعب به 11 میلیارد متر افزایش خواهد یافت.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت وی در سخنرانی خود در مجمع عمومی پارلمان ترکیه گفت: ما قادر خواهیم بود نزدیک به ۲۰ درصد گاز طبیعی مصرفی خود را در یک سال ذخیره کنیم.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه زیرساخت‌های گاز طبیعی، ظرفیت جریان روزانه به ۳۶۲ میلیون مترمکعب افزایش یافته است که ۲۹ درصد بیشتر از پیک مصرف ملی ما با ۲۸۰ میلیون مترمکعب است.
وی ادامه داد:در حال حاضر، شرکت ملی خط لوله بوتاش ترکیه یک واحد ذخیره سازی شناور و تبدیل مجدد گاز را در استان جنوبی هاتای و یک پایانه گاز طبیعی مایع را در استان شمال غربی تکیرداغ و دو تاسیسات ذخیره سازی زیرزمینی گاز طبیعی در سیلیوری استانبول را راه اندازی کرده است.
دونمز گفت: در حالی که قیمت گاز طبیعی در مقیاس جهانی به طور قابل توجهی افزایش یافته است، دولت ترکیه ۱۵۰ میلیارد لیر ترکیه (۱۰٫۹ میلیارد دلار) را برای یارانه دادن به قیمت های داخلی انرژی هزینه کرده است.

بوتاش قیمت گاز طبیعی را برای خانوارها در ماه های نوامبر و دسامبر بدون تغییر نگه داشته است، در حالی که قیمت ها را برای مشاغل و نیروگاه ها افزایش داده است.
 
قیمت گاز طبیعی برای خانوارها ۱۴۸۸ لیر ترکیه (۱۵۶٫۲ دلار) در هر ۱۰۰۰ متر مکعب ثابت بوده است.

 

ترکیه سالانه حدود ۴۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی وارد می‌کند که تقریباً ۱۲ میلیارد دلار به صادرکنندگان خطوط لوله روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران و همچنین تامین‌کنندگان LNG از جمله قطر، نیجریه، الجزایر و ایالات متحده پرداخت می‌کند. نزدیک به یک سوم گاز مورد نیاز کشور از طریق تامین LNG تامین می شود.
وی افزود: انتظار می رود تقاضای برق سالانه ترکیه در سال جاری ۸ درصد افزایش یابد.
ترکیه از سال ۲۰۱۷ تاکنون ۲۴ هزار و ۷۱۸ مگاوات برق نصب کرده است و ۷۴٫۲ درصد از این ظرفیت از منابع تجدیدپذیر تامین شده است.
به گفته شرکت انتقال برق ترکیه، نیروگاه آبی در حال حاضر بزرگترین ظرفیت سهم انرژی های تجدیدپذیر را با تقریباً ۳۱٫۵ گیگاوات به خود اختصاص داده است و ۳۰ درصد از کل ظرفیت نصب شده کشور را تشکیل می دهد که در پایان اکتبر ۲۰۲۱ به ۹۹٫۰۵ گیگاوات رسید.

باد دومین منبع تجدیدپذیر بزرگ در ترکیه با حدود ۱۰٫۳ گیگاوات است در حالی که انرژی خورشیدی با ۷٫۶ گیگاوات پس از آن قرار دارد.
در کنار سایر تاسیسات تجدیدپذیر، ظرفیت انرژی تجدیدپذیر ترکیه در مجموع ۵۲٫۵ گیگاوات است.
دونمز گفت: بنابراین کشور ما از نظر ظرفیت نصب شده انرژی های تجدیدپذیر به رتبه ۱۲ جهان و پنجم اروپا صعود کرده است.
وی افزود: ترکیه طبق برنامه ریزی های انجام شده در سال ۲۰۲۳ تولید گاز طبیعی را از اکتشاف عظیم ۵۴۰ میلیارد متر مکعبی خود در میدان گازی ساکاریا در دریای سیاه آغاز خواهد کرد.
وزیر نیرو در مورد سوال نیروگاه هسته ای آکویو گفت : اولین راکتور در سال ۲۰۲۳ شروع به کار خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد : ۴۴۲ راکتور هسته ای در سراسر جهان فعال است و ۵۱ راکتور جدید در حال ساخت هستند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=41424

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});