• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

روند بازار‌های مالی در هفته‌ سوم آذر/ جان‌بخشی خودرو به بورس

  • کد خبر : 41574
  • 20 آذر 1400 - 11:00
روند بازار‌های مالی در هفته‌ سوم آذر/ جان‌بخشی خودرو به بورس
یاز اکو؛ جعفر ساعی‌نیا - یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، بازار سهام، برخلاف انتظارات، روز چهارشنبه کار خود را مثبت و صعودی آغاز کرد؛ به طوری که شاخص کل توانست ۰/۸۵ درصد رشد را از آن خود کرده و تا سطح یک‌میلیون و ۳۴۹ هزار واحد صعود کند. شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با روند بازار، مثبت واقع شد و ۰/۶۸ درصد به ارتفاع خود افزود. در این میان، با بازگشایی خودرویی‌ها پس از یک‌ماه، آن هم در آخرین روز تعلیق‌شان، شاهد افزایش تقاضا در معاملات نمادهای این صنعت بودیم که بر ارتفاع شاخص سهام افزود. این امر در اواخر دادوستدهای روز چهارشنبه باعث افزایش ارزش معاملات تا سطح ۲ هزار و ۴۵ میلیارد تومان نیز شد. گفته می‌شود، مثبت شدن روز چهارشنبه بازار می‌تواند به دلایلی همچون ماندن دلار آزاد در بالای سطح ۳۰‌ هزار تومان و افزایش دلار نیمایی در نزدیکی کانال ۲۴ هزار تومانی باشد.

نرخ دلار بالاتر از ۳۰ هزارتومان

هفته‌ای که گذشت، دلار با افزایش قیمت در صرافی‌ها به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید که منجر به حضور رئیس کل بانک مرکزی در بازار ارز و دستور رئیس جمهور مبنی بر شناسایی مداخله‌گران بازار ارز شد، حال باید دید این اقدامات چه تاثیری در بازار ارز خواهد داشت.

در پس تحولات بازار ارز، علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی، روز سه‌شنبه ۱۶ آذر از بازار ارز بازدید و طی آن با صرافان گفت‌وگو کرد.

رئیس کل بانک مرکزی خطاب به یکی از صراف‌ها گفت: عرضه ارز به اندازه کافی وجود دارد و عرضه ارز بیشتر از تقاضاست.

وی افزود: طی یکی دو ماه آینده سامانه‌ای برای تخصیص ارز سهمیه‌ای از جمله ارز مسافرتی راه‌اندازی می‌شود تا مردم در این سامانه درخواست خود را ثبت و ارز سهمیه‌ای دریافت کنند که با راه‌اندازی این سامانه، تشکیل صف مقابل صرافی‌ها جمع می‌شود.

آخرین قیمت طلا، سکه

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران آخرین قیمت انواع ارز و طلا تا پیش از جمعه را اعلام کرد.

عباد محمدولی در رابطه با آخرین قیمت انواع طلا و ارز در پایان معاملات روز گذشته اظهار کرد: هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰۲۱ درصد افت به یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۷۰۰ تومان و انس جهانی طلا با ۰.۳۸ درصد افت به هزار و ۷۷۶ دلار و ۲۶ سنت رسید.

وی افزود: همچنین قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۲۱ درصد رشد به ۱۳ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۸۲ درصد افت به قیمت ۱۲ میلیون و ۹۸۴ هزار تومان، هر عدد نیم سکه با ۰.۲۹ درصد افت به قیمت شش میلیون و ۹۳۰ هزار تومان، هر عدد ربع سکه با ۰.۹ درصد افت به قیمت سه میلیون و ۸۸۵ هزار تومان و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۰۸ درصد افت به قیمت دو میلیون و ۳۷۸ هزار تومان رسید.

روز استراحت طلای جهانی/ آینده نزولی برای بیت‌کوین

در این هفته شاخص‌های اصلی اقتصاد اروپا، هم‌راستا بیشتر آمارهای بازارهای آمریکا و جنوب آسیا روندی رو به بهبود را تجربه کردند. این امر بیشتر حاصل انتشار نتایج تحقیقات در باره سویه جدید کرونا-اومیکرون- بود. سویه‌ای که تاکنون به نظر می‌رسد با وجود روند تهاجمی بیشتر آن، شدت کمتری از سایر سویه‌ها داشته باشد.

علاوه بر این، داروسازان ابراز اطمینان کرده‌اند که اگر مردم از تزریق‌های دوز سوم واکسن کرونا استفاده کنند، واکسن‌های فعلی آنها می‌توانند با جهش‌ها مقابله کنند.

با این حال، هنوز هم در روز جمعه تا حدی احتیاط وجود دارد. زیرا بسیاری از کشورهای اروپایی در آستانه فصل تعطیلات-دوره‌ای مهم برای بخش خرده‌فروشی- با موج چهارم احتمالی ویروس مواجه شده اند و به احتمال زیاد محدودیت‌های دو سال گذشته را برای امسال نیز تمدید خواهند کرد.

سرمایه‌گذاران همچنین شاید قبل از انتشار داده‌های مهم تورم آمریکا مدتی تمدد اعصاب کنند، جایی که اعداد جدید ممکن است باعث اتخاذ تصمیمات سخت‌گیرانه‌ای در نشست هفته آینده فدرال رزرو شود.

تحلیل گران پیش بینی افزایش ۰.۷ درصدی قیمت مصرف کننده در ماه نوامبر(آذر) را داشته اند این افزایش سالانه برابر با ۶.۸ درصد است که بالاترین رقم سالانه از سال ۱۹۸۲ خواهد بود.

امروز طلا و نقره معامله را با اندکی کاهش شروع کردند. فلز زرد اکنون به ۱۷۷۲ دلار در هر اونس کاهش یافته است، در حالی که نقره با قیمت ۲۱.۲ دلار در هر اونس معامله می شود.

کاهش قیمت بیت‌کوین

با کاهش سهام آمریکا و تقویت دلار آمریکا، بیت کوین روند سریع نزولی را طی کرده است. پیش بینی می‌شود فعالیت خرید ضعیف باقی بماند، که احتمال افزایش قابل توجه قیمت را در ژانویه(دی) کاهش می‌دهد.

بیت کوین در روز پنجشنبه به ۴۸ هزار دلار سقوط کرد و پس از اینکه در دو روز پیش از آن بالای ۵۰ هزار دلار بود، ارزش این رمز ارز دیروز حدود ۵ درصد کاهش یافت.

بازار اوراق مسکن/ سقف ۱۵ ماهه تسه

عمده نمادهای گروه امتیاز تسهیلات مسکن در معاملات روز چهارشنبه خوش درخشیدند و به سقف قیمتی خود دست یافتند. به این ترتیب تسه ۹۸۱۲ همسو با سایر هم‌گروهی‌های خود ۴/۷ درصد افزایش را تجربه کرد و از سقف ۹۰ هزار تومان گذشت. نماد یادشده پس از ازسرگیری روند صعودی جهش بی‌سابقه‌ای داشت و هر ورق آن در قیمت پایانی ۹۳ هزار و ۲۹۱ تومان به دادوستدهای خود در هفته پایان داد. تسه ۹۸۱۲ که اسفندماه ۹۸ در فرابورس پذیرش شد و با قیمت ۵۳ هزار تومان سفر دوساله خود را در بازار سهام آغاز کرد، با خبر‌های زیادی از بازار مسکن و گاهی تغییرات در دستورات اوراق حق‌تقدم نوسانات زیادی را شاهد بود؛ تا جایی که به زیر قیمت عرضه‌شده نیز سقوط کرد، اما با نزدیک شدن به پایان سررسیدش بار دیگر تا سقف قیمتی ۱۵ ماهه خود پیش رفت.

قیمت نفت از مرز ۷۵ دلار گذشت

در معاملات امروز بازار جهانی انرژی، قیمت نفت برنت رشد خوبی داشت و از ۷۵ دلار عبور کرد.

بلومبرگ؛ در معاملات امروز بازار جهانی انرژی قیمت نفت برنت ۶۷ سنت افزایش یافت و به ۷۵.۰۹ دلار رسید.

امروز قیمت نفت آمریکا هم ۷۴ سنت رشد کرد و با بیش از یک درصد افزایش نسبت به دیروز هم اکنون ۷۱.۶۸ دلار خرید و فروش می‌شود.

به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، هر بشکه نفت تولیدی این سازمان در معاملات دیروز ۷۵.۳۷ دلار به فروش رسیده است.

به گزارش رویترز، نفت این هفته بیشترین رشد هفتگی را در حدود ۵ ماه گذشته به ثبت رسانده است.

کاهش نگرانی‌ها نسبت به شیوع نوع جدید ویروس کرونا به نام اُمیکرون و تبعات آن بر اقتصاد جهانی و متعاقبا افزایش تقاضا برای نفت در بازار جهانی، از جمله دلایل اصلی قیمت نفت طی روزهای اخیر بوده است.

انتشار اخبار اولیه و ابراز نگرانی شدید کشورهای طرفدار کاهش قیمت نفت از جمله انگلیس و آمریکا نسبت به شدت واگیر و بیماری‌زایی این سویه جدید موجب شده بود که به یکباره و در طول چند ساعت قیمت نفت از ۸۲ به ۷۲ دلار سقوط کند.

این هفته هم نفت برنت و هم نفت آمریکا برای نخستین بار در ۷ هفته گذشته افزایش قیمت را به ثبت رسانده و هر کدام ۷ درصد رشد کردند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=41574

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});