• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8

محاکمه ۲ روزنامه نگار ترکیه به خاطر پیش بینی دلار ۱۰ لیری

  • کد خبر : 42100
  • 23 آذر 1400 - 12:00
محاکمه ۲ روزنامه نگار ترکیه به خاطر پیش بینی دلار ۱۰ لیری
یاز اکو - 2 روزنامه نگار ترکیه که برای خبرگزاری بلومبرگ گزارش تهیه می کنند، به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و تحریک مردم به بیرون کشیدن پول هایشان از بانک ها در دستگاه قضایی ترکیه محاکمه می شوند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصرایران، ماجرا از تابستان سال ۲۰۱۸ آغاز شد. زمانی که در اثر تصمیم و پافشاری رییس جمهوری ترکیه به پایین نگه داشتن نرخ بهره، ارزش لیر ترکیه به سراشیبی سقوط افتاد. تا به امروز (دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰) به ۱۴٫۵ لیر در برابر هر دلار آمریکا رسیده است.

در تابستان ۳ سال پیش و همزمان با کاهش ارزش لیر به بالای ۷ واحد در برابر هر دلار آمریکا، این دو روزنامه نگار خبرگزاری بلومبرگ در کنار ۳۶ شهروند دیگر به اتهاماتی چون اخلال در نظام اقتصادی کشور و تحریک و تشویق اذهان عمومی مورد پیگیر قضایی قرار گرفتند.

“کریم کاراکایا” و “فرجان یالینکیلیچ” در اوت ۲۰۱۸ مطالب و گزارش هایی را در خبرگزاری بلومبرگ و نیز صفحات مجازی خود درباره کاهش بیشتر ارزش لیر در اثر تصمیمات اقنصادی دولت اردوغان منتشر کردند.

آنها در مطلبی نوشتند دلار ممکن است به ۱۰ لیر برسد و به همین خاطر به اتهام تشویش اذهان عمومی تحت پیگیرد قضایی قرار گرفتند.

۳۶ نفر دیگر نیز با اتهامات مشابه تحت پیگرد قرار گرفتند.

محاکمه به اتهام پیش بینی قیمت دلار

“صنم باهچکاپیلی” وکیل کاراکایا ۳ هفته پیش و در آستانه هفتمین جلسه دادرسی متهم در توییتر نوشت: “فردا جلسه دادرسی دارم. ۳۸ نفر به دلیل توییت هایی که هنگام عبور دلار در آگوست ۲۰۱۸ از مرز ۷ لیر ارسال کردند، محاکمه می شوند. در پرونده یک نفر محاکمه می شود که گفته است هر دلار آمریکا ۱۰ لیر خواهد شد. دلار الان از ۱۰ لیر هم گذشته، ببینیم فردا چه می شود.”

او افزود:” “همه این افراد در نهایت تبرئه می شوند و دولت به ۳۸ وکیل پرونده حق وکالت پرداخت می کند. متاسفانه دادگاه ها پر است از چنین پرونده های پوچی. حدس بزنید هزینه دادرسی این پرونده های پوچ از جیب چه کسی پرداخت می شود؟”

او در فردای آن روز در توییتی دیگر نوشت:” دیروز وقتی به دادگاه زنگ زدم و پرسیدم، گفتند جلسه استماع برگزار خواهد شد. اما امروز که آمدم، گفتند قاضی به مرخصی رفته و جلسه به بعد موکول شده است.  قاضی کشیک هم از تشکیل جلسه استماع شانه خالی کرد.

 

“توییت های وکیل “کریم کاراکایا” روزنامه نگار ترکیه ای، درباره روند دادگاه

محاکمه 2 روزنامه نگار ترکیه به خاطر پیش بینی دلار 10 لیری

در کیفرخواست متهمان پرونده آمده:” این افراد اظهاراتی انجام داده‌اند که موجب بی‌اعتمادی و ایجاد هرج و مرج در خصوص شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌های معامله‌شده در بازار سرمایه و بورس می‌شود… آنها با ارسال پست های بی اساس و بدون هیچ گونه شواهد علمی و نشانه ای مبنی بر فروپاشی اقتصادی، قصد ایجاد بی اعتمادی در بازارها را داشته اند.”

بسیاری از منتقدان حکومت در ترکیه، در شرایطی که نرخ برابری لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا روز به روز کاهش یافته و در روزهای اخیر به ۱۵ لیر در برابر هر دلار آمریکا نزدیک شده، وجود پرونده ای قضایی برای افرادی که زمانی قبل پیش بینی می کردند دلار ممکن است از ۱۰ لیر ترکیه عبور کند را باعث وهن دستگاه قضا و نبود دادرسی عادلانه و قانونی در ترکیه می دانند.

منتقدان می گویند در تاریخ ۱۰ آگوست ۲۰۱۸ (مرداد ۱۳۹۷) که زمان انتشار خبر تشکیل پرونده برای این ۲ روزنامه نگار و دهها نفر دیگر در دستگاه قضایی ترکیه بود، نرخ برابری هر دلار آمریکا در برابر لیر ترکیه ۵٫۹ واحد بود و حالا که ۳ سال از این پرونده می گذرد این رقم به ۳ برابر نزدیک شده و در آستانه عبور از ۱۵ لیر است در حالی که اتهام بسیاری از این افراد در این پرونده پیش بینی عبور نرخ برابر هر دلار آمریکا از ۱۰ لیر ترکیه بوده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=42100

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});